Flensborg Banegård [1854-1883]


Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensborg til Tønning blev taget i brug. Flensborgs første banegård lå tæt ved den nuværende rutebilstation i Flensborgs centrum: ZOB (Zentraler Omnibus Bahnhof).

Flensborg Banegård blev officielt indviet den 25. oktober 1854 under tilstedeværelse af Kong Frederik den 7. Banen fra Flensborg til Tønning skulle gøre det lettere at transportere landbrugsvarer fra fjordbyen i øst og ud til Vesterhavet, hvorfra landbrugsvarerne kunne sendes til England. Banestrækningen, inkl. Havnebanen, blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll Tegnede bygningerne. Trods det at det var en dansk arkitekt, som stod for tegningen af Flensborgs første banegård, kom den til at hedde "Den engelske banegård" i folkemunde da det var det engelske firma Peto, Brassey and Betts, som stod for opførslen.

"Den engelske banegård" blev afløst af en ny banegård i 1883, som var tegnet af Johannes Otzen.

Rutebildriften i Flensborg skabte med tiden et behov for en ZOB og planerne tog fart efter 1924. Man planlagde en helt ny infrastruktur af Flensburgs jernbaneforhold med bl.a. en ny gennemkørselsbanegård syd for bykernen i 1927. Den "gamle" banegården fra 1883 bliv ZOB i 1931, og var Tysklands første ZOB. Den gamle bygning i byens centrum er i dag revet ned.

Den nuværende ekspressionistiske bygning blev oprettet i 1927. Flensborg Stationen havde oprindelig 3 perroner, men under elektrificeringen af jernbanestrækningen Hamborg – Flensborg, blev den mellemste perron sløjfet. Siden 2007 kører også ICE-tog via Flensborg mellem Aarhus og Hamborg/Berlin.

Flensborg Banegård rummer rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro. Der er adgang til perroner via trapper og tunnel. Perroner og tunnel har gennemgået en omfattende renovering, som blev afsluttet i efteråret 2010. Den nuværende stationsbygning og tilhørende anlæg er bygningsfredet, men desværre delvis nedslidt og lever ikke op til gældende krav og store dele af bygningerne står derfor tomme.


Stamdata for Flensborg Banegård [1854-1883]


Andre navne og stavemåderFra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg.
Byggeår1854
Åbnet1854.10.25
Nedlagt1883
Nedrevet1883
ArkitektJohannes Otzen
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater54.78593014451277,9.437402482655695


Oversigt over andre stationer fra Flensborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Flensborg Banegård (Flb)Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F...
Flensborg Banegård [1883-1927]Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F...
Flensborg Banegård [1854-1883]Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F...


Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Flensborg Banegård [1854-1883]



Tegninger af Flensborg Banegård [1854-1883]

Tegning af Flensborg Banegård.
Tegning af Flensborg Banegård.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1853 - LINK til kilde.


Noter:

Transportselskab/ operatør: Südschleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg (1.)
Navneændringer: Fra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg.
På strækningen: Flensburg - Flensburg Weiche - Oster-Ohrstedt - Husum - Tönning
Beskrivelse: M.G. Bindesbölls facadetegning til stationen (gadesiden).
Infrastrukturejer: King Frederic the 7ths South Sleswick Railway
Motivdato: 1853
Anslået motivdato: ca. 1853
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM film og glasplader
Scannummer: DJM01-00015950


Tegning af Flensborg Banegård.
Tegning af Flensborg Banegård.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1853 - LINK til kilde.


Noter:

Transportselskab/ operatør: Südschleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg (1.)
Navneændringer: Fra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg.
På strækningen: Flensburg - Flensburg Weiche - Oster-Ohrstedt - Husum - Tönning
Beskrivelse: M.G. Bindesbölls facadetegning til stationen (perronsiden, man ser ind gennem perronoverdækningen åbne side mod selve bygningens perronfacade).
Infrastrukturejer: King Frederic the 7ths South Sleswick Railway
Motivdato: 1853
Anslået motivdato: ca. 1853
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM film og glasplader
Scannummer: DJM01-00015951


Kort over Flensborg Banegård [1854-1883]