Flensborg Banegård [1883-1927], en artikel om Flensborg Banegård




Flensborg Banegård – Et historisk knudepunkt i Nordeuropæisk jernbanetrafik

Flensborg Banegård har gennem tiden spillet en væsentlig rolle i den nordeuropæiske jernbanetrafik. Fra sin første banegård i 1854 til den nuværende stationsbygning fra 1927, har stationen været et vigtigt forbindelsesled mellem Danmark, Tyskland og resten af Europa.

Den første banegård fra 1854

Den første Flensborg Banegård blev indviet den 25. oktober 1854 i nærværelse af Kong Frederik VII. Banen fra Flensborg til Tønning var en vigtig handelsrute, der gjorde det lettere at transportere landbrugsvarer fra Østersøen til Vesterhavet, hvorfra de kunne fragtes videre til England.

Banestrækningen blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og stationsbygningen blev tegnet af den danske arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll. På trods af den danske arkitekts involvering blev stationen hurtigt kendt som "Den engelske banegård", da byggeriet primært var drevet af engelske entreprenører.

Ny banegård i 1883

I 1883 blev den oprindelige banegård erstattet af en ny, tegnet af Johannes Otzen. Denne station blev anlagt for at imødekomme det stigende behov for jernbanetrafik, men kom senere til at spille en mindre rolle, da infrastrukturen omkring Flensborg udviklede sig.

Efter 1924 blev der arbejdet på en ny trafikal infrastruktur, og der opstod et behov for en ny central rutebilstation (ZOB - Zentraler Omnibus Bahnhof). Den gamle banegård fra 1883 blev i 1931 omdannet til ZOB, hvilket gjorde den til Tysklands første centrale busstation. Den gamle bygning i centrum er i dag revet ned.

Den nuværende stationsbygning fra 1927

Den nuværende Flensborg Banegård blev opført i 1927 i ekspressionistisk stil. Stationen blev anlagt som en gennemkørselsbanegård syd for Flensborgs bykerne, hvilket forbedrede transportforbindelserne betydeligt.

Oprindeligt havde stationen tre perroner, men i forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen Hamborg–Flensborg blev den mellemste perron sløjfet.

Siden 2007 har stationen også været en del af det tyske ICE-netværk (InterCityExpress), hvor tog forbinder Aarhus og Hamborg/Berlin via Flensborg.

Flensborg Banegård i dag

Flensborg Banegård fungerer fortsat som et vigtigt knudepunkt i den dansk-tyske togtrafik. Stationen rummer faciliteter såsom rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro.

Der er adgang til perronerne via trapper og tunnel, og i 2010 gennemgik perroner og tunneller en omfattende renovering for at forbedre stationens tilstand.

Den nuværende stationsbygning er bygningsfredet, men desværre er dele af bygningen nedslidte og står tomme, da de ikke lever op til moderne krav. Der er dog løbende diskussioner om, hvordan stationen kan moderniseres, samtidig med at den historiske arkitektur bevares.


Stamdata for Flensborg Banegård [1883-1927]

Byggeår1883
Åbnet1883
Nedlagt1927.12.01
NedrevetNedrevet
ArkitektMichael Gottlieb Birckner Bindesbøll
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater54.78593014451277,9.437402482655695


Oversigt over andre stationer fra Flensborg

FotoStationens navnBeskrivelse
Flensborg Banegård (Flb)Den Første Banegård fra 1854Flensborgs første banegård blev ...
Flensborg Banegård [1883-1927]Flensborg Banegård – Et historisk knudepunkt i Nordeuropæisk...
Flensborg Banegård [1854-1883]Flensborg Banegård – En jernbanehistorisk perleFlensborg Ban...





Kort over Flensborg Banegård [1883-1927]