Handbjerg Holdeplads med sidespor (Han) [1891-1946], en artikel om Handbjerg Holdeplads med sidespor




Et privat initiativ til jernbanebetjening

Handbjerg Holdeplads har en særlig plads i jernbanehistorien, da den ikke blev oprettet af Statsbanerne, men derimod af en driftig lokal entreprenør. Det hele begyndte den 13. november 1873, hvor Christen Ebbensgård, ejer af Handbjerg Hovgård, Rammegård og Handbjerg Gær- og Spritfabrik, tog sagen i egen hånd og etablerede et privat billetsalgssted.

Da Skive-Struer-banen blev åbnet den 17. november 1865, havde Statsbanerne ikke fundet det nødvendigt at etablere en station i Handbjerg, og heller ikke i årene efter blev der taget initiativ til det. Ebbensgård, der boede på Handbjerg Hovgård tæt ved banen, besluttede derfor at oprette billetsalgsstedet for at sikre lokalområdet bedre adgang til jernbanen. På tidspunktet for oprettelsen var der ikke nævneværdig anden bebyggelse ved banen, hvilket understregede hans visionære indsats.

Det private billetsalgssted blev oprindeligt placeret i vogterhus 43, cirka 200 meter øst for den senere stationsbygning.

Flytning og opgradering af billetsalgsstedet

I 1875 blev Handbjerg Billetsalgssted flyttet til en ny placering, hvor der blev opført en mindre ekspeditionsbygning. Denne adskilte sig fra traditionelle stationsbygninger ved kun at have ekspeditionsfaciliteter og ingen bolig til en stationsforstander. Bygningen var forholdsvis primitiv og hovedsageligt opført i træ.

Den 1. december 1875 åbnede Handbjerg Billetsalgssted som offentligt billetsalg. Allerede den 7. december 1875 blev ekspedition af banepakker tilføjet, dog i begrænset omfang. Transporten omfattede primært fiskekasser, og fra den 29. marts 1876 blev også vildænder og hummere en del af ekspeditionen.

Etablering af sidespor og ændring til holdeplads

Den 15. juli 1883 blev et privat sidespor anlagt i Handbjerg, hvilket var en væsentlig forbedring af stationens funktionalitet. Sidesporet gav mulighed for lokal godstransport og øgede billetsalgsstedets betydning.

Den 1. december 1891 blev ekspeditionsstedets status ændret til privat holdeplads med offentligt læssespor, hvilket betød, at gods- og passagertrafikken nu blev mere reguleret og officiel.

Opførelse af stationsforstanderbolig

I sommeren 1891 blev der opført en stationsforstanderbolig umiddelbart vest for ekspeditionsbygningen. Denne bolig lå ud til banen og flugtede nogenlunde med ekspeditionsbygningen, dog lidt tilbagetrukket i forhold til sporet.

Boligen havde en grund på cirka 1.024 m² og var arkitekttegnet i solide materialer. Den bestod af tre værelser, to kamre, et pulterkammer, køkken samt brænde-, vaske- og husholdningsrum. Mellem boligen og ekspeditionsbygningen blev der opført et højt plankeværk, hvor stationsskiltet med navnet "Handbjerg" var placeret. Skiltet havde store bogstaver på cirka 35 cm i højden.

Statsbanernes overtagelse af Handbjerg Holdeplads

Allerede i oktober 1891, få måneder efter at stationsforstanderboligen var taget i brug, overtog Statsbanerne billetsalgsstedet, inklusiv både ekspeditionsbygningen og boligen. Denne overtagelse blev dog først officielt registreret i 1894-1895, hvor stedet officielt skiftede status fra "Handbjerg Privat Holdeplads med offentligt læssespor" til "Handbjerg Holdeplads med offentligt læssespor".

Med denne ændring blev Handbjerg en integreret del af det statslige jernbanenet, og driften blev herefter administreret af Statsbanerne.

Modernisering og ændringer i 1946

I 1946 gennemgik Handbjerg Holdeplads en omfattende forandring. Stationsforstanderboligen blev revet ned, og ekspeditionsbygningen blev ligeledes fjernet helt til grunden. På stedet blev der opført en ny, større og mere moderne bygning, som fungerede både som station og bolig.

Den nye bygning var designet med boligsektionen i den vestlige ende og stationsfaciliteterne i den østlige ende. Stationsdelen blev opført på det gamle fundament fra den tidligere ekspeditionsbygning, mens boligsektionen blev en væsentlig forbedring i forhold til den tidligere forstanderbolig.

Ophør af sidespor og nedlæggelse af stationen

Den 16. august 1965 ophørte ekspeditionen af gods via sidesporet, og sporet blev fjernet nogle måneder senere. Denne udvikling var et led i de generelle rationaliseringer af jernbanedriften i Danmark, hvor mindre stationer og sidespor blev udfaset til fordel for mere centraliserede knudepunkter.

Den 17. maj 1966 blev Handbjerg Station nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde bemanding eller ekspeditionsfaciliteter. Trinbrættet fungerede i nogle år, men den 26. maj 1979 blev Handbjerg helt nedlagt som jernbanestation.

Handbjerg Station i dag

Efter stationens nedlæggelse blev bygningen solgt til privat bolig. Den oprindelige stationssektion mod øst blev senere nedrevet, mens beboelsesdelen mod vest blev bevaret og stadig fungerer som privat ejendom i dag.


Stamdata for Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]

Byggeår1875
Åbnet1891.10.01
Nedlagt1946
Nedrevet1946
AdresseStrandvejen 1, 7830 Vinderup
StednavneforkortelseHan
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater56.47263070182809,8.723643301405696


Oversigt over andre stationer fra Handbjerg

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHandbjerg Trinbræt (Han)Handbjerg startede som Privat Billetsalgssted den 13. novemb...
Stedet er fotograferetHandbjerg Station (Han) [1946-1966]Handbjerg Station – Fra Privat Initiativ til Officiel Jernba...
Handbjerg Holdeplads med sidespor (Han) [1891-1946]Et privat initiativ til jernbanebetjeningHandbjerg Holdeplad...
Handbjerg Privat Holdeplads med sidespor (Han) [1883-1891]Handbjerg startede som Privat Billetsalgssted den 13. novemb...
Handbjerg Privat Billetsalgssted (Han) [1875-1883]Handbjerg Privat Billetsalgssted – Fra Privat Initiativ til ...
Stedet er fotograferetHandbjerg Privat Billetsalgssted [1873-1875]Handbjerg Privat Billetsalgssted – Fra Privat Initiativ til ...



BBR Data for Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:26:55
BBR Højde over havet3,3 meter
BBR GPS koordinater56.47259186,8.72325292
BBR Byggeår eller konverteringsår1875
BBR Seneste ombygning1946
BBR Bebygget areal i alt142 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen142 m2
BBR Samlet boligareal120 m2
BBR Udhus areal22 m2
BBR Antal etager1



Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]

Historisk kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]
Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]
Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]
Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]
Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946]
Kort over Handbjerg Holdeplads med sidespor [1891-1946] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)