Værløse Billetsalgssted (Vær) [1974-1977], en artikel om Værløse Billetsalgssted
Værløse Billetsalgssted – En Historisk Station
Værløse Billetsalgssted blev etableret som en del af Slangerupbanen og åbnede sammen med Værløse Station den 20. april 1906. Som en fredelig landstation omgivet af skov og sø kunne Værløse dog ikke konkurrere med Hareskov Station i forhold til turisme. Stationen spillede dog en vigtig rolle i persontrafikken på grund af Værløselejren og bilruten til Ganløse.Efter DSB overtog banen i 1948, voksede Værløse by hurtigt, og persontrafikken steg. Godstrafikken derimod forsvandt hurtigt, da stationen ikke formåede at tiltrække tilstrækkeligt gods.
Tovtrækkeri om Linieføringen
Under projekteringen af banen var der stor diskussion om linieføringen, da Værløse bestod af to bydele: Kirke-Værløse og Lille Værløse. KSB valgte at kalde stationen Værløse og placere den i Lille Værløse, som hurtigt udviklede sig til en stationsby.I 1930 havde Kirke-Værløse 283 indbyggere, mens stationsbyen havde 440. Byen havde flere faciliteter, herunder en kro, et børnehjem og forskellige forretninger. Stationsbyens placering blev en fordel for byens udvikling.
Militær Trafik og Transportbehov
Med Værløselejrens oprettelse i 1913 fik Værløse Station en stabil persontrafik. KSB tilbød militærrabatter, men DSB strammede reglerne og indførte først militærbilletter i 1931.I 1930 blev en flyveplads etableret ved lejren, hvilket yderligere øgede behovet for transport. En bilrute blev oprettet for at forbinde stationen med lejren, og ruten blev senere forlænget til Ganløse og Hillerød.
Stationens Begrænsede Godstrafik
Trods de mange grusgrave omkring Værløse formåede stationen ikke at tiltrække større godstrafik. Der blev ellers anlagt en tipvognsbane fra Søndersø til stationens læsseplads, men dette bidrog kun i begrænset omfang til godstrafikken.Udvikling og Udvidelser
Værløse Station var oprindeligt en mindre station med kun læssespor. Over tid blev den udvidet med krydsningsspor og et forlænget læssespor, men stationens overordnede rolle forblev primært passagertransport.Trods de naturskønne omgivelser blev Værløse aldrig en betydelig turiststation. Der blev dog fremsat forslag om et trinbræt i Ryget Skov, men dette blev aldrig realiseret.
Personalet på Stationen
Stationens første ekspeditrice var fru Meter Petersen, men allerede i juli 1906 blev K. H. Dalin ansat som stationsmester. Han var kendt for sin korrekte optræden og fortsatte i sin stilling efter DSB overtog banen, selvom han nærmede sig pensionsalderen.Nedlæggelsen af Værløse Billetsalgssted
Den 29. september 1974 blev Værløse Station nedlagt i forbindelse med elektrificeringen af Hareskovbanen. Billetsalget fortsatte midlertidigt fra en træbygning, indtil Værløse S-togstrinbræt åbnede den 25. september 1977.Det nye trinbræt blev placeret 400 meter tættere på København end den oprindelige stationsbygning. Den gamle stationsbygning blev revet ned i 1977 på grund af hærværk.
Stamdata for Værløse Billetsalgssted [1974-1977]
Byggeår | 1974 |
Åbnet | 1974.09.29 |
Nedlagt | 1977.09.25 |
Nedrevet | 1977 |
Stednavneforkortelse | Vær |
Højdeplacering over havet | 46,3 meter |
GPS koordinater | 55.783096570609565,12.370441817129377 |
Oversigt over andre stationer fra Værløse
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Værløse S-togstrinbræt (Vær) | Værløse S-togstrinbræt – En Station med Historisk Relevans o... | |
Værløse Billetsalgssted (Vær) [1974-1977] | Værløse Billetsalgssted – En Historisk StationVærløse Billet... | |
Værløse Station (Vær) [1906-1974] | Værløse Station – En Central Station i Slangerupbanens Histo... |
Billede af Værløse Billetsalgssted [1974-1977]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. marts 2021 Download billede
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]
![Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]](./kort/2748_ZOOM.webp)
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]](./kort/2748_ORTO.webp)
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]](./kort/2748_1980.webp)
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]](./kort/2748_1953.webp)
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] Historisk kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977]](./kort/2748_1901.webp)
Kort over Værløse Billetsalgssted [1974-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Værløse Billetsalgssted [1974-1977]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |