Værslev Station (Væ) [1874-1964], en artikel om Værslev Station
Værslev Station: En Historisk Gennemgang
Værslev Station åbnede den 30. december 1874 sammen med strækningen Roskilde-Kalundborg. Placeringen af stationen var isoleret og beliggende i et øde område, hvilket gjorde de første år udfordrende. På trods af den afsides beliggenhed udviklede stationen sig hurtigt til at blive et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafikken i regionen.Udvikling med Slagelse-Værslev Banen
Den 30. april 1898 blev strækningen Slagelse-Værslev åbnet, hvilket markant øgede stationens trafik. Værslev Station blev nu en central overgangsstation mellem de to hovedlinjer, og dette gav et betydeligt løft til både passager- og godstransport. Stationens kapacitet blev udvidet for at kunne håndtere den stigende trafikmængde.Hørve-Værslev Jernbanes Indflydelse
Den 6. maj 1919 åbnede Hørve-Værslev Jernbane, hvilket yderligere styrkede stationens betydning, især for godstrafikken. Hørve-Værslev Jernbanes spor blev ført direkte til østgavlen af stationsbygningen, hvor de delte perron med DSB. DSB's tog fra København benyttede sydsiden af perronen, mens Hørve-Værslev Jernbanes tog anvendte nordsiden.Infrastruktur og Remisefaciliteter
Stationen var udstyret med en drejeskive, der forbandt hovedsporet med et omløbsspor. Forlængelsen af dette spor skabte forbindelse til overleveringssporet til DSB. Nord for hovedsporet fandtes spor til Hørve-Værslev Jernbanes remise, der inkluderede et enkelt spor og overnatningsfaciliteter for personalet. Der var også et kort opstillingsspor ved siden af remisen, som blev brugt til midlertidig parkering af rullende materiel.Storhedstiden
Mellem 1. verdenskrig og slutningen af 2. verdenskrig oplevede Værslev Station sin storhedstid. Passagertrafikken var primært rettet mod Kalundborg, mens godstransporten omfattede betydelige mængder gods til og fra Kalundborg havn og sukkerfabrikken i Gørlev. Især transporten af sukkerroer og returfragt med roeaffald fra Gørlev var vigtig for stationens økonomi.Ekspedition og Drift
Indtil 1955 varetog DSB al ekspedition af både passagerer og gods på Værslev Station. I det sidste år, hvor Hørve-Værslev Jernbane eksisterede, overtog banen selv ekspeditionen, hvilket betød, at billetter blev solgt direkte i togene. DSB håndterede dog stadig ekspeditionen af banepakker, mens gennemgående gods til Hørve-Værslev Jernbane fortsat blev ekspederet via overleveringssporet.Nedgang og Lukning
Efter lukningen af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956 begyndte stationens aktivitet at falde markant. I 1964 blev Værslev Station nedgraderet til et billetsalgssted, og i 1965 blev passagertrafikken helt nedlagt. Stationen fungerede herefter kun som togekspedition frem til den endelige lukning den 23. maj 1971, samtidig med nedlæggelsen af strækningen fra Gørlev til Værslev.Eftermæle og Bevarelse
Efter lukningen forfaldt stationen hurtigt, og i 1973 blev den nedrevet. Der opstod aldrig et nævneværdigt bysamfund omkring stationen, som man ellers ser omkring mange andre stationsbyer. I dag er den gamle banetracé fra Værslev til Gørlev bevaret som "Værslevstien", en populær sti for gående og cyklister. Strækningen Gørlev-Slagelse har stadig skinner, der anvendes til veterankørsel, mens der kun er få spor tilbage efter Hørve-Værslev Jernbane.Stamdata for Værslev Station [1874-1964]
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.12.30 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | 1973 |
Arkitekt | Adolf Ahrens |
Stednavneforkortelse | Væ |
Højdeplacering over havet | 21,5 meter |
GPS koordinater | 55.669899,11.208653 |
Oversigt over andre stationer fra Værslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Værslev Teknisk Station (Væ) | Værslev Teknisk Station: En Historisk GennemgangVærslev Stat... | |
Værslev Togekspedtionssted (Væ) [1965-1971] | Værslev Togekspedtionssted: En Historisk GennemgangVærslev S... | |
Værslev Billetsalgssted (Væ) [1964-1965] | Værslev Billetsalgssted: En Historisk GennemgangVærslev Stat... | |
Værslev Station (Væ) [1874-1964] | Værslev Station: En Historisk GennemgangVærslev Station åbne... |
Værslev Station [1874-1964] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hørve-Værslev Jernbane | HVJ | 21,1 | 1956.12.31 |
Billede af Værslev Station [1874-1964]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Værslev Station.
Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Sjælland, Værslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05357_f_018.tif
Billeder af Værslev Station [1874-1964]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Værslev Station.
Titel:- 1950 - Værslev Station
Bygningsnavn:Nedrevet
Sted:Danmark, Sjælland, Værslev
Vejnavn:Aldersrovej
Postnummer:4400
By:Kalundborg
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05357_018.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2009 Download billede
Tegninger af Værslev Station [1874-1964]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 19. august 1915 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Værslev Stations Tjenestebolig for en gift assistent.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Værslev
På strækningen: Roskilde - Kalundborg
Beskrivelse: Tjenestebolig for en gift assistent.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 19. aug. 1915
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Varslev-tjenestebolig-scan27844

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1914 (september) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Værslev Stations remise.
Transportselskab/ operatør: Hørve - Værslev Jernbane (HVJ)
Jernbanested: Værslev
På strækningen: Hørve - Værslev
Beskrivelse: Lokomotivremise.
Infrastrukturejer: Hørve - Værslev Jernbanens Aktieselskab
Motivdato: 9/1914
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: Olaf Petri
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: HVJ-Varslev-remise-scan27315
Kort over Værslev Station [1874-1964]
![Historisk kort over Værslev Station [1874-1964] Historisk kort over Værslev Station [1874-1964]](./kort/2751_ZOOM.webp)
Kort over Værslev Station [1874-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Værslev Station [1874-1964] Historisk kort over Værslev Station [1874-1964]](./kort/2751_ORTO.webp)
Kort over Værslev Station [1874-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Værslev Station [1874-1964] Historisk kort over Værslev Station [1874-1964]](./kort/2751_1980.webp)
Kort over Værslev Station [1874-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Værslev Station [1874-1964] Historisk kort over Værslev Station [1874-1964]](./kort/2751_1953.webp)
Kort over Værslev Station [1874-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Værslev Station [1874-1964] Historisk kort over Værslev Station [1874-1964]](./kort/2751_1901.webp)
Kort over Værslev Station [1874-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Værslev Station [1874-1964]
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21) B. Wilcke & P. Thomassen 1968 68 Dansk Jernbane-Klub |