Tange Billetsalgssted med Sidespor (Tan) [1908-1920], en artikel om Tange Billetsalgssted med Sidespor




Etableringen af Tange Billetsalgssted

Tange Billetsalgssted blev oprettet den 1. oktober 1894 ved vogterhus 12, der oprindeligt var bygget som et baneformandshus. Huset, beliggende på Tange Søvej 5, blev opført i 1894, selvom bygningsregistret (BBR) fejlagtigt angiver opførelsesåret som 1927. Tegningerne til vogterhuset blev også genbrugt til et lignende baneformandshus i Nørre Langgade 77 i Rødkærsbro, som blev opført i 1897.

Jernbanen spillede en væsentlig rolle i Tanges udvikling, og med oprettelsen af billetsalgsstedet fik lokalsamfundet en mere tilgængelig rejsemulighed, samtidig med at godstransporten blev effektiviseret.

Flytning af Sporanlæg og Anlæggelse af Nyt Sidespor

I 1908 blev dele af sporene i Tange omlagt, hvilket blandt andet indebar, at jernbaneoverskæringen ved vogterhus 12 blev flyttet ca. 100 meter mod vest. I forbindelse med denne ændring blev der anlagt et nyt vogterhus, kaldet vogterhus 12a, ved den nye overkørsel. Flytningen af sporområdet var nødvendig for at imødegå problemer med oversvømmelser, som tidligere havde været en udfordring i området.

Samtidig blev der anlagt et nyt sidespor for at understøtte den spirende industri i Tange. Sidesporet muliggjorde en mere effektiv transport af varer og råmaterialer, hvilket var vigtigt for områdets erhvervsliv.

Ventebygning og Betjening af Gæster til Tange Hotel

I 1917 blev der opført en ventebygning ved billetsalgsstedet for at forbedre faciliteterne for de rejsende. Bygningen var særligt tiltænkt at betjene de mange gæster til og fra Tange Hotel, som på dette tidspunkt var et populært opholdssted.

Denne udvidelse af billetsalgsstedets faciliteter var en del af en større modernisering af infrastrukturen, som skulle sikre en mere komfortabel rejseoplevelse for passagererne.

Byggeriet af Gudenaacentralen og Omlægning af Jernbanen

Under 1. verdenskrig steg priserne på brændsel og energi kraftigt, hvilket gjorde det nødvendigt at finde alternative energikilder. Dette medførte en genovervejelse af et tidligere projekt fra 1909, hvor ingeniørerne Kristian Thomsen og S.A. Angelo havde foreslået opførelsen af et vandkraftværk på Gudenåen.

I 1918 begyndte byggeriet af Gudenaacentralen, som i dag stadig er Danmarks største vandkraftværk. Kraftværket har været i drift siden 1921 og har spillet en afgørende rolle i den danske energiforsyning.

Opførelsen af Gudenaacentralen krævede, at Gudenåen blev opstemmet til det, der i dag kendes som Tange Sø. Dette førte til, at jernbanesporet i området blev flyttet ca. 25 meter mod syd, så det kunne tilpasses den nye vandstand.

Gudenaacentralens Private Sidespor

Som en del af projektet fik Gudenaacentralen den 21. august 1918 sit eget private sidespor, som forbandt kraftværket med Tange Billetsalgssted. Sporet blev anlagt, men det kunne ikke benyttes af konventionelt jernbanemateriel, hvilket begrænsede dets anvendelsesmuligheder.

Sporforbindelsen blev dog allerede fjernet igen den 3. oktober 1923, men i 1946 blev den kortvarigt genoprettet for at muliggøre transport af transformatorer til Gudenaacentralen.

Denne midlertidige sporforbindelse blev etableret som et blindspor nord for de øvrige spor og passerede hovedsporet på sveller, der var lagt oven på skinnerne. Dette gjorde, at forbindelsen kun kunne benyttes i togfrie intervaller, og sandsynligvis blev den kun anvendt i nogle få nætter i træk.

Selvom sporforbindelsen ikke længere eksisterer, kan dele af det oprindelige trace stadig ses mellem Tange og Gudenaacentralen.

Oprettelsen af Tange Station i 1920

I 1920 blev Tange Station opført som en mere permanent og moderne station for at imødekomme den stigende trafik i området. I forbindelse med dette blev den eksisterende jernbaneoverkørsel flyttet ca. 100 meter længere mod vest. Vogterhus 12a, der var blevet anlagt ved den tidligere overkørsel, blev nedtaget og genopført i en ny placering.

Vogterhusets tjenesteperiode blev dog kort, da en ny bro over Tange Å blev opført i 1923, hvilket gjorde overkørslen overflødig.

Færdiggørelsen af Jernbaneanlægget og Senere Nedlæggelse

I 1925 var hele området omkring Tange Station og billetsalgsstedet færdigetableret. Jernbanen i Tange spillede i mange år en central rolle for både person- og godstransport, men som det var tilfældet med mange mindre stationer i Danmark, begyndte passagertallene at falde i takt med, at vejtransporten overtog en større del af transportbehovet.

Den 26. maj 1979 blev Tange Station officielt nedlagt som led i en større rationalisering af jernbanenettet.


Stamdata for Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]

Byggeår1908
Åbnet1908
Nedlagt1920
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseTan
Højdeplacering over havet13,9 meter
GPS koordinater56.35151172984285,9.586900029656356


Oversigt over andre stationer fra Tange

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetTange Station (Tan)Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 1...
Stedet er fotograferetTange Billetsalgssted med Sidespor (Tan) [1908-1920]Etableringen af Tange BilletsalgsstedTange Billetsalgssted b...
Stedet er fotograferetTange Billetsalgssted (Tan) [1894-1908]Tange Billetsalgssted – En Jernbanehistorisk FortællingEtabl...





Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]

Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus.
Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Billeder af Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]

Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus.
Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus indtil denne bro blev ibrugtaget i 1923..
Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor efter flytningen ca. 100 meget mod vest i 1920, hvor funktionen nu kun var vogterhus indtil denne bro blev ibrugtaget i 1923..
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Billede af hvor Tange Billetsalgssted med Sidespor oprindelig lå inden flytningen ca. 100 meter mod vest.
Billede af hvor Tange Billetsalgssted med Sidespor oprindelig lå inden flytningen ca. 100 meter mod vest.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]

Historisk kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)