Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926]
Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjællandske Jernbaneselskab åbning den 1. juli 1879, men indtil 1881 var her kun togstop på markedsdage og lignende. I 1881 blev Grubberholm Trinbræt ophøjet til billetsalgssted med billetsalg og banepakkeekspedition i vogterhus nummer 4, som stod for ekspeditionen frem til 1926.
I starten kunne man ikke stå i læ, men i 1902 fik Grubberholm Billetsalgssted opført et læskur op ad vogterhus 4. Da billetsalget ophørte blev der opsat et vingesignal til passagerer der ønsker at stige på toget.
Den oprindelige i 1902 opførte ventebygning blev på et senere tidspunkt erstattet af en anden bygning, som i 1977 blev skiftet med den klassiske glasfiberboble – det champignonformede venteskur.
I 1898 blev der etableret, der hvor krydsningsporet findes i dage, et ca. 280 meter langt sidespor til trætransporter fra Vallø Stift. Dette sidespor fandtes frem til 1932, hvor det blev fjernet.
Trinbrættet var oprindelig placeret lige syd for Skovbovej, men blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet flyttes til den nuværende placering ca. 100 meter syd for Skovbovej og der blev anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, så togene kan krydse. I 1993 blev perronen gennemrenoveret.
Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 5.400 påstigninger.
Grubberholm blev tidligere stavet Gruberholm.
I starten kunne man ikke stå i læ, men i 1902 fik Grubberholm Billetsalgssted opført et læskur op ad vogterhus 4. Da billetsalget ophørte blev der opsat et vingesignal til passagerer der ønsker at stige på toget.
Den oprindelige i 1902 opførte ventebygning blev på et senere tidspunkt erstattet af en anden bygning, som i 1977 blev skiftet med den klassiske glasfiberboble – det champignonformede venteskur.
I 1898 blev der etableret, der hvor krydsningsporet findes i dage, et ca. 280 meter langt sidespor til trætransporter fra Vallø Stift. Dette sidespor fandtes frem til 1932, hvor det blev fjernet.
Trinbrættet var oprindelig placeret lige syd for Skovbovej, men blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet flyttes til den nuværende placering ca. 100 meter syd for Skovbovej og der blev anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, så togene kan krydse. I 1993 blev perronen gennemrenoveret.
Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 5.400 påstigninger.
Grubberholm blev tidligere stavet Gruberholm.
Stamdata for Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1898 |
Nedlagt | 1926 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovbovej 21, 4652 Hårlev |
Stednavneforkortelse | Grh |
Højdeplacering over havet | 26,4 meter |
GPS koordinater | 55.38190951248535,12.198436881549588 |
Oversigt over andre stationer fra Grubberholm
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Grubberholm Trinbræt (Grh) | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1932-1983] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Billetsalgssted (Grh) [1881-1898] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... |
BBR Data for Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:26 | |
BBR Højde over havet | 26,4 meter |
BBR GPS koordinater | 55.38192408,12.19842132 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1879 |
BBR Bebygget areal i alt | 70 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 70 m2 |
BBR Samlet boligareal | 96 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |