Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926]




Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor

Grubberholm startede som et enkelt trinbræt kort tid efter Åbningen af Østsjællandske Jernbaneselskab den 1. juli 1879. I begyndelsen stoppede togene kun på markedsdage og ved særlige begivenheder, men allerede i 1881 blev Grubberholm ophøjet til billetsalgssted. Dette indebar, at der blev indført billetsalg og banepakkeekspedition, som blev administreret fra vogterhus nummer 4. Herfra blev ekspeditionen drevet frem til 1926.

Infrastruktur og venteskur

Oprindeligt var der ingen beskyttelse mod vejrliget for ventende passagerer, men i 1902 blev der opført et læskur i tilknytning til vogterhus 4. Da billetsalget ophørte, blev der opsat et vingesignal, som passagererne kunne bruge til at signalere til lokomotivføreren, hvis de ønskede at stige på toget.

Den oprindelige ventesalsbygning fra 1902 blev senere erstattet af en anden bygning. I 1977 blev denne bygning udskiftet med det klassiske champignonformede venteskur af glasfiber, som blev en kendt del af mange mindre danske jernbanestationer.

Sidespor og transport af træ

I 1898 blev der etableret et sidespor på cirka 280 meter til transport af træ fra Vallø Stift. Dette sidespor var beliggende ved det nuværende krydsningsspor og blev anvendt til lastning af træprodukter fra skovdriften i området. Sidesporet eksisterede frem til 1932, hvor det blev fjernet som en del af rationaliseringen af jernbanens infrastruktur.

Flytninger og modernisering

Grubberholm Trinbræt var oprindeligt placeret lige syd for Skovbovej, men blev på et tidspunkt flyttet til nordsiden af vejen. Senere, i 1983, blev trinbrættet igen flyttet, denne gang ca. 100 meter syd for Skovbovej. Her blev der anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, hvilket gjorde det muligt for togene at passere hinanden uden forsinkelser. I 1993 gennemgik perronen en omfattende renovering for at forbedre faciliteterne for de rejsende.

Passagertrafik gennem årene

Grubberholm har haft en relativt stabil passagertrafik gennem tiden. I 1934 blev der registreret 3.600 påstigninger, mens tallet i 2000 var steget til 5.400 påstigninger. Dette vidner om en fortsat anvendelse af stationen, selvom jernbanetrafikken generelt har ændret sig markant i løbet af det 20. århundrede.

Grubberholm eller Gruberholm?

Historisk set blev Grubberholm tidligere stavet "Gruberholm," men den moderne stavemåde har nu etableret sig. Navneændringen afspejler en naturlig udvikling i sproget og den officielle jernbaneterminologi.


Stamdata for Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]

Andre navne og stavemåderGruberholm
Byggeår1879
Åbnet1898
Nedlagt1926
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovbovej 21, 4652 Hårlev
StednavneforkortelseGrh
Højdeplacering over havet26,4 meter
GPS koordinater55.38190951248535,12.198436881549588


Oversigt over andre stationer fra Grubberholm

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGrubberholm Trinbræt (Grh)Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru...
Stedet er fotograferetGrubberholm Trinbræt (Grh) [1932-1983]Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru...
Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932]Grubberholm Trinbræt med Sidespor og dets jernbanehistoriske...
Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926]Grubberholm Billetsalgssted med SidesporGrubberholm startede...
Grubberholm Billetsalgssted (Grh) [1881-1898]Grubberholm Billetsalgssted og dets Historiske UdviklingGrub...
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881]Grubberholm Trinbræt og dets historiske udviklingGrubberholm...



BBR Data for Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:26
BBR Højde over havet26,4 meter
BBR GPS koordinater55.38192408,12.19842132
BBR Byggeår eller konverteringsår1879
BBR Bebygget areal i alt70 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen70 m2
BBR Samlet boligareal96 m2
BBR Antal etager1



Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]

Historisk kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]
Kort over Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor [1898-1926]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0