Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971], en artikel om Marrebæk Trinbræt med Sidespor
Etableringen af Marrebæk Trinbræt
Marrebæk Trinbræt blev etableret i 1887, blot et år efter åbningen af jernbanestrækningen Nykøbing Falster-Gedser den 1. juli 1886. Denne bane var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften i 1893, hvorefter Marrebæk Trinbræt forblev en del af jernbanenettet. Selvom DSB ikke var særligt begejstret for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk som trinbræt frem til 1901, hvor der blev etableret et billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Samtidig blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej, mens ventebygningen var placeret nord for vejen.Udvidelsen til Billetsalgssted og Anlæg af Sidespor
I takt med stigende behov for godstransport, især roetransporter til Nykøbing Sukkerfabrik, blev Marrebæk Billetsalgssted i 1929 udvidet med et side- og læssespor. Dette gjorde det muligt for godstog at laste og aflæsse landbrugsvarer, hvilket var en vigtig funktion i en periode, hvor jernbanerne stadig spillede en central rolle i transport af landbrugsprodukter.Modernisering i 1954
Den oprindelige ventebygning var efterhånden blevet nedslidt, og i 1954 blev den erstattet af en moderne stationsbygning med:- Venterum
- Kontor
- Et lille rum til stykgods
Fjernstyring og Ophøjelse til Station i 1959
I 1959 blev jernbanestrækningen Nykøbing Falster-Gedser moderniseret med fjernstyring, hvilket medførte, at Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev fjernet. Selvom stationen havde fået mindre trafikmæssig betydning, blev den samme år tarifteknisk ophøjet til en "rigtig" station. Denne statusændring var primært administrativ, da det ikke ændrede den faktiske trafikmængde væsentligt.Nedgradering til Trinbræt i 1966
Op gennem 1960'erne faldt passager- og godstrafikken drastisk på stationen, hvilket førte til en nedgradering. Den 22. maj 1966 blev Marrebæk Billetsalgssted nedgraderet til trinbræt som led i en større rationalisering af jernbanen.Avisen NyDag skrev den 15. maj 1966:
"Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte. Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler. Fra samme dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer."
Lukning af Marrebæk Trinbræt og Sidesporet
Efter at være blevet nedgraderet til trinbræt i 1966, mistede Marrebæk hurtigt sin funktion. I 1971 blev trinbrættet endeligt nedlagt, og i 1975 blev sidesporet også fjernet, hvilket markerede afslutningen på stationens rolle i den lokale jernbanetrafik.Bygningernes Skæbne
Selvom jernbanedriften blev indstillet, eksisterede nogle af stationens bygninger i længere tid:- Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt findes stadig og er i dag placeret i et sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
- Marrebæk Billetsalgssteds hovedbygning fra 1954 blev revet ned i slutningen af 1980'erne.
Marrebæk Trinbræts Betydning for Jernbanehistorien
Marrebæk Trinbræt illustrerer en typisk udvikling for mindre jernbanestationer i Danmark:- Opstået som en simpel holdeplads på en ny jernbanestrækning.
- Udvidet til et billetsalgssted med ventebygning og vogterhus.
- Fået et sidespor til godstransport, især til landbrugsvarer.
- Moderniseret med en ny stationsbygning i 1954 for at følge med tidens krav.
- Mistet sin funktion og nedgraderet til trinbræt i 1966.
- Lukket i 1971 og fjernet i 1975, da jernbanens rolle i godstransporten blev overtaget af lastbiler.
Links til supplerende læsning:
gedserremise.dk (Link til hjemmesiden for: Gedser Remise Veteranbane )Stamdata for Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1966.05.22 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mæ |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.678398,11.899018 |
Oversigt over andre stationer fra Marrebæk
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Marrebæk Sidespor (Mæ) | Etableringen af Marrebæk TrinbrætMarrebæk Trinbræt blev opre... | |
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] | Etableringen af Marrebæk TrinbrætMarrebæk Trinbræt blev etab... | |
Marrebæk Station (Mæ) [1959-1966] | Marrebæk Trinbræts Oprindelse og Gjedser JernbaneMarrebæk Tr... | |
Marrebæk Billetsalgssted (Mæ) [1954-1959] | Oprettelsen af Marrebæk TrinbrætMarrebæk Trinbræt blev etabl... | |
Marrebæk Billetsalgssted (Mæ) [1901-1954] | Marrebæk Billetsalgssted – En Jernbanehistorisk FortællingMa... | |
Marrebæk Trinbræt (Mæ) [1887-1901] | Marrebæk Trinbræt – En del af Gedserbanens historieMarrebæk ... |
Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Gedser Remise Veteranbane | Gedser Remise - Veteranbane | 16,3 | 1886.07.01 | I drift |
Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1955 -
Bygningsnavn:Marrebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Guldborgsund
Vejnavn:Marrebæk Søndrevej
Lokalitet:Marrebæk
Postnummer:4873
By:Væggerløse
Sogn:Væggerløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Note:Bygningen er ej mere
Id:H06909_044a.tif
Billeder af Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1955 - Marrebæk Station
Bygningsnavn:Marrebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Marrebæk
Vejnavn:Marrebæk Søndrevej
Lokalitet:Marrebæk
Postnummer:4873
By:Væggerløse
Sogn:Væggerløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Note:Bygningen er ej mere.
Id:H06909_044b.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]
![Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]](./kort/2826_ZOOM.webp)
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]](./kort/2826_ORTO.webp)
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]](./kort/2826_1980.webp)
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]](./kort/2826_1953.webp)
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]](./kort/2826_1901.webp)
Kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Marrebæk Trinbræt med Sidespor [1966-1971]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |