Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]


Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke standsningssted i Skovlunde. Beboerne i Skovlunde var ikke tilfredse med det manglende stoppested, men efter flere "tovtrækkerier" fik Skovlunde standsningssted i 1905. Tilblivelsen kan tilskrives gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård, der vederlagsfrit forærede Statsbanerne et hjørne af gårdens jord mod, at der blev etableret et billetsalgssted. Aftalen blev at Statsbanen anlagde selve Billetsalgsstedet ved vogterhuset øst for Torvevej, men beboerne i Skovlunde skulle selv betale for opførelsen af en ventebygning og afholde udgifterne til opvarmning, belysning og rengøring af bygningen. Det tog ca. 5 år at samle penge ind og få tegnet ventebygning. Tegningerne blev forestået af overarkitekt ved Statsbanerne, Heinrich Wenck, og den ganske nydelig lille stationsbygning kunne tages i brug i 1911.

Skovlunde Billetsalgssted fik i sin levetid en noget kedelig rekord med ca. 30 indbrud, hvor det dog oftest kun gik ud over postvæsenets pengekasse. I 1922 ønskede handels- og erhvervslivet i området at der blev anlagt læssespor til vognladningsgods, men det var først i 1928 at læssespor blev etableret, som dog blev nedlagt igen i 1965.

Da strækningen Vanløse-Ballerup på Frederikssundbanen skulle elektrificeres, blev sporene "løftet" op over en viadukt. Anlægsarbejderne startede omkring udbruddet af 2. verdenskrig og der kom en del forsinkelser til igennem krigsårene. Skovlunde Billetsalgssteds lille stationsbygning blev i 1940 solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, der flyttede den gamle stationsbygning til Kildegården, hvor den er blevet brugt til havehus, hønsehus og redskabsrum igennem årene. Der er sket ejerskifte af Kildegården omkring årsskiftet 2020/2021 og den nye ejer ikke ønsker at bibeholde den gamle bygning. Borgmester i Ballerup Kommune, Jesper Würtzen, har fået afsat 1,3 millioner kroner til en flytning, som skulle finde sted i foråret 2021.

Som erstatning for den oprindelige ventebygning blev en midlertidig træbygning genbrugt og ombygget med venterum, billetsalg og med posthus – det hele betjent af kun én person. Medens ombygningen af den midlertidige træbygning stod på, var der i en kort periode midlertidig ekspedition i den privat villa, som lå op ad banen. midlertidig træbygning fungerede frem til 1951, hvor det nuværende S-togstrinbræt blev taget i brug efter 2 års forsinkelse pga. besættelsestidens materialemangel.

I slutningen af 1940'erne opførtes en omformerstation for kørestrøm til S-banen, der var enkeltsporet fra Herlev indtil 1970 og mellem Skovlunde og Ballerup indtil 1966.

I dag er Skovlunde S-togstrinbræt en del af Københavns S-togsnetværket.



Stamdata for Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]


Byggeår1940
Åbnet1940
Nedlagt1951
Nedrevet1951
StednavneforkortelseSko
Højdeplacering over havet26,2 meter
GPS koordinater55.722823577399,12.403157024499658

Oversigt over andre stationer fra Skovlunde

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSkovlunde S-togstrinbræt (Sko)Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1951]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ikke ...

Krak luftfoto 1954 vs 2020 af Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]


Kortforsyningen: skråfoto-2017 over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] set mod north



Billede af Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]

Billede af Skovlunde midlertidige Billetsalgssted - den hvide villa til venstre, blev kaldt "Wimbledon" og var tjenestebolig for stationsforstanderen.
Billede af Skovlunde midlertidige Billetsalgssted - den hvide villa til venstre, blev kaldt "Wimbledon" og var tjenestebolig for stationsforstanderen.
Fotograf: Ukendt - Dato: 1944 (årstal usikker)


Billeder af Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]

Billede af Skovlunde midlertidige Billetsalgssted i forgrunden og den nye s-togs station øverst til venstre.
Billede af Skovlunde midlertidige Billetsalgssted i forgrunden og den nye s-togs station øverst til venstre.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 -
Sted:Danmark, Sjælland, Skovlunde
Lokalitet:Skovlunde
By:Skovlunde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L05078_034.tif

Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]

Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] - Kilde: Copyright © 2022 MapQuest, Inc. All rights reserved

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]
Kort over Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Skovlunde Billetsalgssted [1940-1951]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0