Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1903-1904], en artikel om Stevnstrup Billetsalgssted
Oprettelsen af Stevnstrup Billetsalgssted
Stevnstrup er en østjysk by, der i 2021 havde 2.390 indbyggere. Byen ligger i Grensten Sogn og fungerede tidligere som stationsby på jernbanestrækningen mellem Randers og Langå. I dag er Stevnstrup en del af Randers Kommune og hører under Region Midtjylland.Den 15. april 1876 fik Stevnstrup et lille billetsalgssted, som blev etableret i vogterhus nummer 100. Billetsalget blev i begyndelsen foretaget direkte fra vogterhuset, hvilket var en simpel løsning, der ofte blev anvendt ved mindre jernbaneknudepunkter. På den modsatte side af den daværende Engvej (nu Stationsvej), hvor Stationspladsen ligger i dag, blev der efterfølgende opført et simpelt venteskur til de rejsende.
Krydsningsstation og ny billetsalgsbygning
Med tiden voksede trafikken på strækningen Randers-Langå, og behovet for en krydsningsstation opstod. I 1900 blev en sådan station anlagt i Stevnstrup.Krydsningsstationen blev etableret cirka 200 meter nordøst for det eksisterende vogterhus og bestod af et krydsningsspor øst for hovedbanen. På samme tid blev en ny og større billetsalgsbygning med ventesal opført øst for sporet.
Tegningerne til bygningen var færdige den 24. februar 1899 og omfattede en ventesal på cirka 12 m², der var opvarmet af en kakkelovn i den sydlige ende. Derudover var der et varehus på ca. 2,5 m², et rum til centralapparatet på ca. 2,5 m² samt et kontor med billetsalg på cirka 5 m². Kort før byggeriet begyndte, blev der den 17. juni 1899 tilføjet en lille tilbygning med pissoir og toilet opdelt til herrer og damer.
Randers Amtsavis annoncerede den 19. juli 1899 licitationen for opførelsen af ventesalsbygningen ved Stevnstrup billetsalgssted.
Flytning af billetsalgsbygningen
Placeringen af den nye billetsalgsbygning viste sig hurtigt at være problematisk. Byen lå på vestsiden af banen, mens ventesalen og billetsalget var placeret øst for sporet. Dette betød, at alle rejsende måtte krydse sporet, ofte samtidig med at toget ankom eller afgik, hvilket skabte farlige situationer.I maj 1903 blev det derfor besluttet at flytte billetsalgsbygningen til den vestlige side af sporet. Randers Amtsavis skrev den 9. maj 1903: "Der er nu til Stevnstrup kommet meddelelse om, at stationen ved Stevnstrup holdeplads vil blive flyttet til den modsatte side af banen."
Opførelse af stationsbygning og etablering af læssespor
Kort efter flytningen af billetsalgsbygningen blev der den 14. august 1903 udarbejdet tegninger til en ny stationsbygning, tegnet af Heinrich Wenck, der var DSB's ledende arkitekt.Den nye stationsbygning stod færdig den 15. maj 1904. Samtidig blev sporarealet udvidet, og et offentligt læssespor blev etableret. Den kun få år gamle billetsalgsbygning blev ved denne lejlighed ombygget til pakhus.
Læssesporet var særligt vigtigt for Jydsk Telefon-Aktieselskabs Imprægneringsanstalt, der i 1904 købte et større areal vest for Stevnstrup Holdeplads. Virksomheden specialiserede sig i imprægnering af telefon- og telegrafpæle samt jernbanesveller. Allerede i 1905 blev læssesporet for småt, og den 7. november 1905 fik imprægneringsanstalten godkendt et privat sidespor direkte ind på deres område.
Nedrivning af vogterhus og opførelse af portørbolig
Efter opførelsen af den nye stationsbygning blev vogterhus nummer 100 overflødigt.For at skaffe bolig til stationens personale blev det besluttet at rive det gamle vogterhus ned og opføre en ny portørbolig på samme sted. Den nye bolig var væsentligt større, havde en kælder og værelser på første sal, hvilket gav langt bedre forhold for personalet.
Randers Amtsavis skrev den 18. august 1904: "Det er bestemt, at vogterhuset ved Stevnstrup holdeplads, som nu står ubeboet, skal nedbrydes og at der skal bygges en ny portørbolig på den gamle plads med kælder under hele bygningen og værelser på loftet, så der bliver meget mere plads end i det gamle vogterhus."
Ophøjelse til station og senere ændringer
I 1922 blev Stevnstrup Holdeplads officielt ophøjet til station.I 1938 blev jernbanestrækningen Randers-Langå udvidet til dobbeltspor som et beskæftigelsesprojekt, hvilket førte til en yderligere udvidelse af sporarealet ved Stevnstrup Station.
Den 1. oktober 1956 overgik Jydsk Telefon-Aktieselskabs Imprægneringsanstalts private sidespor til imprægneringsfirmaet Rudolph Collstrop A/S.
I 1966 blev der etableret endnu et privat firmaspor, men samtidig svandt passagertrafikken ind.
Nedlæggelse af Stevnstrup Station
I 1972 blev Stevnstrup Station officielt nedlagt for passagertrafik, men firmasporet fortsatte med at eksistere.Stationen fungerede som teknisk station med sidespor frem til 2018, hvor Banedanmark fjernede de sidste rester af spor og sporskifter i forbindelse med en sporfornyelse på strækningen mellem Langå og Hobro.
Selve stationsbygningen blev revet ned i 1979.
Stamdata for Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1903.05.09 |
Nedlagt | 1904.05.15 |
Nedrevet | 1979 |
Stednavneforkortelse | Ste |
Højdeplacering over havet | 5,7 meter |
GPS koordinater | 56.43342645730561,9.957479077480166 |
Oversigt over andre stationer fra Stevnstrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stevnstrup Teknisk Station (Ste) | Stevnstrup Tekniske Stations og dens ForhistorieStevnstrup e... | |
Stevnstrup Station (Ste) [1922-1972] | Stevnstrup Station – Fra Billetsalgssted til Teknisk Station... | |
Stevnstrup Holdeplads (Ste) [1904-1922] | Stevnstrup Stations HistorieStevnstrup er en by i Østjylland... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1903-1904] | Oprettelsen af Stevnstrup BilletsalgsstedStevnstrup er en øs... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1900-1903] | Etablering af billetsalgssted i StevnstrupStevnstrup er en ø... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1876-1900] | Stevnstrup Billetsalgssted – En Historisk StationsbyStevnstr... |
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]](./kort/2841_ZOOM.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]](./kort/2841_ORTO.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]](./kort/2841_1980.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]](./kort/2841_1953.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904]](./kort/2841_1901.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1903-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)