Aarhus Ø Station (Øs) [1877-1983], en artikel om Aarhus Ø Station
Østbanetorvet Station hed indtil 1983 Østbanegården eller Århus Østbanegård (Århus Ø). Stationsbygningen på Århus Ø er tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe, og den har en slående lighed med (den nu nedlagte) station i Faaborg og med stationen i Silkeborg.
Stationen var endestation for strækningen Aarhus-Ryomgård, der blev indviet i 1877 med forbindelse til Grenaa. Damplokomotiverne var stationeret i en remise på sporarealet nord for stationen, en drejeskive, så lokomotiverne kunne vendes og et pakhus.
Der var ikke gennemgående tog mellem Århus Ø og Århus H og passagererne måtte selv sørge for at komme frem og tilbage. Forholdene blev bedre, da staten i 1881 overtog de to banestrækninger Randers-Grenaa og Aarhus-Ryomgård. På det tidspunkt indsatte Statsbanerne to lukkede hestevogne mellem de to banegårde. I 1904 åbnede den elektriske sporvej, der forbandt bl.a. de to stationer og forbindelsen blev meget bedre.
DSB begyndte i 1932 at have gennemgående persontog fra Aarhus H via Aarhus Ø – og videre over Ryomgård til Grenaa. Statsbanerne havde dog siden 1890'erne rangeret persontogene frem og tilbage mellem Aarhus H og Aarhus Ø med et lille rangerlokomotiv. Denne rangering var nødvendigt da de lokomotiverne der betjente banen, var for tunge overkørsel på de 2 viadukterne over gaderne Grønland (nedrevet) og Spanien.
I 1970'erne ville DSB at nedlægge Aarhus-Grenaa banen, men med Aarhus Nærbanens (oprindeligt et initiativ af borgmester Bernard Jensen i 1971) indvielse i 1979 blev banen reddet.
Aarhus Ø blev nedlagt som banegård og var kun et trinbræt. Bygningen stod og forfaldt og var overgang "besat" af BZ'erne.
I starten af 1980'erne ønskede Aarhus Havn at få bygningen revnet ned, så en forlængelse af Østboulevarden kunne forlænges ned til havnen.
I 1984 blev der efter initiativ af nogle byrådsmedlemmer, byhistorie-folk og bevaringsarkitekter dannet den Selvejende Institution Østbanegården (S/I), med hovedformålet at redde bygningen. Her lykkedes det at finde en kommerciel lejer som samtidig ville medvirke til en istandsættelse af bygningen. Det blev indretningsarkitektfirmaet "Indretning på Østbanen" der flyttede ind i 1988 og senere blev til Paustian og har holdt til frem til 2018. Her i 2020 er bygningens skæbne er indtil videre ukendt.
Østbanegården blev krydsningsstation på Aarhus Nærbane, i 2012 efter sammenlægning af Grenaabanen og Odderbanen.
I januar 2013 blev i øvrigt vist nok den nye bydel på Nordhavnen i Aarhus - Aarhus Ø - opkaldt efter stationen.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Stationen var endestation for strækningen Aarhus-Ryomgård, der blev indviet i 1877 med forbindelse til Grenaa. Damplokomotiverne var stationeret i en remise på sporarealet nord for stationen, en drejeskive, så lokomotiverne kunne vendes og et pakhus.
Der var ikke gennemgående tog mellem Århus Ø og Århus H og passagererne måtte selv sørge for at komme frem og tilbage. Forholdene blev bedre, da staten i 1881 overtog de to banestrækninger Randers-Grenaa og Aarhus-Ryomgård. På det tidspunkt indsatte Statsbanerne to lukkede hestevogne mellem de to banegårde. I 1904 åbnede den elektriske sporvej, der forbandt bl.a. de to stationer og forbindelsen blev meget bedre.
DSB begyndte i 1932 at have gennemgående persontog fra Aarhus H via Aarhus Ø – og videre over Ryomgård til Grenaa. Statsbanerne havde dog siden 1890'erne rangeret persontogene frem og tilbage mellem Aarhus H og Aarhus Ø med et lille rangerlokomotiv. Denne rangering var nødvendigt da de lokomotiverne der betjente banen, var for tunge overkørsel på de 2 viadukterne over gaderne Grønland (nedrevet) og Spanien.
I 1970'erne ville DSB at nedlægge Aarhus-Grenaa banen, men med Aarhus Nærbanens (oprindeligt et initiativ af borgmester Bernard Jensen i 1971) indvielse i 1979 blev banen reddet.
Aarhus Ø blev nedlagt som banegård og var kun et trinbræt. Bygningen stod og forfaldt og var overgang "besat" af BZ'erne.
I starten af 1980'erne ønskede Aarhus Havn at få bygningen revnet ned, så en forlængelse af Østboulevarden kunne forlænges ned til havnen.
I 1984 blev der efter initiativ af nogle byrådsmedlemmer, byhistorie-folk og bevaringsarkitekter dannet den Selvejende Institution Østbanegården (S/I), med hovedformålet at redde bygningen. Her lykkedes det at finde en kommerciel lejer som samtidig ville medvirke til en istandsættelse af bygningen. Det blev indretningsarkitektfirmaet "Indretning på Østbanen" der flyttede ind i 1988 og senere blev til Paustian og har holdt til frem til 2018. Her i 2020 er bygningens skæbne er indtil videre ukendt.
Østbanegården blev krydsningsstation på Aarhus Nærbane, i 2012 efter sammenlægning af Grenaabanen og Odderbanen.
I januar 2013 blev i øvrigt vist nok den nye bydel på Nordhavnen i Aarhus - Aarhus Ø - opkaldt efter stationen.
Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.
Stamdata for Aarhus Ø Station [1877-1983]
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1877.12.01 |
Nedlagt | 1983.05.28 |
Nedrevet | Eksister i dag som Aarhus Letbane trinbræt |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Skovvejen 2, 8000 Aarhus C |
Stednavneforkortelse | Øs |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 56.163184,10.216370 |
Oversigt over andre stationer fra Aarhus Ø
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Østbanetorvet Letbanestation (Øs) | Østbanetorvet Station hed indtil 1983 Østbanegården eller År... | |
Østbanetorvet Station (Øs) [1983-2016] | Østbanetorvet Station hed indtil 1983 Østbanegården eller År... | |
Aarhus Ø Station (Øs) [1877-1983] | Østbanetorvet Station hed indtil 1983 Østbanegården eller År... |
BBR Data for Aarhus Ø Station [1877-1983]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:10:35 | |
BBR Højde over havet | 3,3 meter |
BBR GPS koordinater | 56.16321161,10.21644782 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1907 |
BBR Seneste ombygning | 2013 |
BBR Bebygget areal i alt | 467 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 467 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 683 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Aarhus Ø Station [1877-1983]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Billeder af Aarhus Ø Station [1877-1983]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Aarhus Ø Station.
Titel: Århus Lystbådehavn
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Århus Aarhus Kommune
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946-1969
Note: Lystbådehavnen Århus
Id: sylvest_nks_04116.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Aarhus Ø Station.
Titel: Aarhus Centralværft
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Aarhus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946-1969
Note: Århus Central Værft
Id: sylvest_nks_04075.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010 Download billede
Fotograf: AarhusArkivet.dk (Aarhus Stadsarkiv), Pia Rosendal - Dato: 1980-1985 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Aarhus Ø Station - BZere på Østbanegården.
OVERSKRIFT
BZere på Østbanegården
ABSTRAKT
Efter at Østbanegården var nedlagt som station, var den i perioder besat af unge mennesker, der manglede ungdomsboliger.
Google Street View af Aarhus Ø Station [1877-1983]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. september 2022 - LINK til kilde.
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983]
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Aarhus Ø Station [1877-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)