Hjerm Station (Hm) [1893-2000], en artikel om Hjerm Station




Hjerm Station – En central mellemstation på Struer-Holstebro banen

Hjerm Station har en lang historie, der går tilbage til jernbanens tidlige udvikling i Danmark. Banestrækningen Struer-Holstebro blev åbnet den 17. november 1865 som den sidste bane, der blev anlagt af Det Jydske Jernbaneselskab (DJDS), før staten overtog driften i 1867.

Oprindeligt var der ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange strækning mellem Struer og Holstebro, men behovet for en holdeplads i Hjerm opstod hurtigt. I 1868 blev Hjerm Billetsalgssted derfor etableret, og den første ekspeditionsbygning blev opført i træ. Der var dog visse vanskeligheder med byggeriet, og det tog mere end et halvt år efter billetsalgsstedets åbning, før bygningen blev færdig og kunne tages i brug.

At der ikke fra begyndelsen var tænkt på en station i Hjerm, skyldtes, at jernbaneselskaberne i perioden primært fokuserede på at forbinde større byer og kun etablerede mindre stationer, hvis der var et klart økonomisk eller trafikal grundlag for det. Men i takt med at jernbanen blev mere integreret i lokalområderne, opstod der et stigende behov for mellemstationer, især i landsbyer som Hjerm, hvor jernbanen kunne lette transport af både passagerer og gods.

Ophøjelse til holdeplads og etablering af læssespor

I 1869, kun et år efter åbningen af billetsalgsstedet, blev der etableret en stykgodsekspedition i Hjerm, hvilket betød, at gods i mindre mængder kunne sendes til og fra stationen. Det markerede en vigtig udvidelse af stationens funktion, da stykgods var en af de vigtigste former for transport på jernbanen i denne periode.

Samtidig blev Hjerm Billetsalgssted ophøjet til en egentlig holdeplads. En holdeplads var en station uden større faciliteter, men hvor togene stoppede regelmæssigt, og hvor der kunne foretages en vis ekspedition af passagerer og gods.

I 1876 blev stationen yderligere opgraderet med et læssespor. Dette var en væsentlig forbedring, da et læssespor tillod større godstransport, herunder vognladningsgods. Læssespor blev ofte anlagt i byer med landbrugsproduktion eller mindre industri, da det gjorde det muligt at fragte varer som korn, roer og andre råvarer direkte til større markeder via jernbanen. Med denne udvidelse blev Hjerm Holdeplads officielt ophøjet til en fuldgyldig station.

Den første murede stationsbygning

Den oprindelige ekspeditionsbygning i træ stod i mange år som stationens primære bygning. Træbygninger var almindelige på mindre stationer i jernbanens første årtier, da de var hurtige og billige at opføre. Dog havde de også begrænset holdbarhed, og mange af dem blev senere erstattet af mere permanente konstruktioner i mursten.

I 1893 blev den oprindelige træbygning revet ned og erstattet af en muret stationsbygning. Denne bygning var betydeligt mere solid og bedre egnet til at modstå det danske klima. Stationsbygningen blev en markant del af Hjerm, og den tjente i mere end et århundrede som et knudepunkt for togtrafikken i området.

Den nye stationsbygning var en del af en bredere tendens i slutningen af 1800-tallet, hvor mange mindre stationer blev moderniseret. DSB og de tidligere privatbaner satsede i stigende grad på at bygge stationer i mursten med en mere tidssvarende arkitektur, der både gav bedre faciliteter for de rejsende og skabte mere holdbare bygninger.

Jernbanens udvikling og stationens rolle

I takt med at jernbanenettet udviklede sig gennem første halvdel af 1900-tallet, forblev Hjerm Station en vigtig del af infrastrukturen mellem Struer og Holstebro. Byen oplevede en moderat vækst, og stationen blev brugt både af pendlere, handlende og landmænd, der havde brug for en pålidelig transportforbindelse.

I første halvdel af 1900-tallet var jernbanen stadig den foretrukne transportform for både gods og passagerer, men fra 1950'erne og frem begyndte konkurrencen fra biltrafikken at tage til. Veje blev udbygget, og privatbilisme blev mere almindelig, hvilket resulterede i en gradvis tilbagegang for mange af de mindre stationer.

Stationens nedgang og omdannelse til trinbræt

I løbet af 1900-tallet ændrede stationens rolle sig gradvist. De fleste danske stationer oplevede et fald i antallet af passagerer og gods, efterhånden som bil- og lastbiltransport blev mere udbredt. Mange mindre stationer blev enten nedgraderet til ubemandede trinbrætter eller helt nedlagt.

Hjerm Station klarede sig igennem det meste af 1900-tallet som en bemandet station, men i slutningen af 1990'erne stod det klart, at stationens rolle var stærkt reduceret.

I år 2000 blev den murede stationsbygning fra 1893 revet ned, og Hjerm Station blev omdannet til et ubemandet trinbræt. Trinbrættet blev udstyret med et perrontag og et venterum for de rejsende, men de tidligere stationære funktioner såsom billetsalg og ekspedition af gods ophørte helt.

Trinbrættet blev officielt indviet den 5. august 2000 og markerede dermed en ny epoke for Hjerm som en jernbanestation uden faste personale, men stadig med regelmæssige togforbindelser.


Stamdata for Hjerm Station [1893-2000]

Byggeår1893
Åbnet1893
Nedlagt2000.08.05
Nedrevet2000
AdresseStationsvej 2, 7560 Hjerm
StednavneforkortelseHm
Højdeplacering over havet29,5 meter
GPS koordinater56.438844143217594,8.639886196376924


Oversigt over andre stationer fra Hjerm

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHjerm Trinbræt (Hm)Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditio...
Stedet er fotograferetHjerm Station (Hm) [1893-2000]Hjerm Station – En central mellemstation på Struer-Holstebro...
Stedet er fotograferetHjerm Station (Hm) [1876-1893]Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditio...
Stedet er fotograferetHjerm Holdeplads (Hm) [1869-1876]Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditio...
Stedet er fotograferetHjerm Billetsalgssted (Hm) [1868-1869]Hjerm Billetsalgssted – Fra simpelt billetsalg til vigtig je...





Billede af Hjerm Station [1893-2000]

Billede af Hjerm Station.
Billede af Hjerm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1968 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjerm Station.

Titel: Hjerm Hotel - 1968
Person: Bygningsnavn: Hjerm Hotel
Sted: Danmark, Jylland, Hjerm
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1968
Note: Id: H15053_018.tif


Billeder af Hjerm Station [1893-2000]

Billede af Hjerm Station.
Billede af Hjerm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjerm Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjerm
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05804_001.tif


Billede af Hjerm Station.
Billede af Hjerm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjerm Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjerm
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05804_010.tif


Billede af Hjerm Station - Station er nedrevet, men Hjerm Station har ligget her.
Billede af Hjerm Station - Station er nedrevet, men Hjerm Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022
Download billede

Google Street View af Hjerm Station [1893-2000]

Google Street View af Hjerm Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Hjerm Station [1893-2000]

Historisk kort over Hjerm Station [1893-2000]
Kort over Hjerm Station [1893-2000] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hjerm Station [1893-2000]
Kort over Hjerm Station [1893-2000] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hjerm Station [1893-2000]
Kort over Hjerm Station [1893-2000] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hjerm Station [1893-2000]
Kort over Hjerm Station [1893-2000] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hjerm Station [1893-2000]
Kort over Hjerm Station [1893-2000] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Hjerm Station [1893-2000]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0