Seden Station (Sed), en artikel om Seden Station




Historien om Seden Station

Seden Station var en vigtig del af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane, der blev åbnet i 1900. Stationen blev placeret omkring en halv kilometer syd for kirkelandsbyen Seden og fungerede som et knudepunkt for både passagerer og gods i området. Stationsbygningen tjente ikke kun som jernbanestation, men også som byens posthus og havde en ventesal for de rejsende. Stationen var udstyret med et kombineret krydsnings- og læssespor med siderampe samt et omløbsspor og sidespor, der blandt andet førte til et cikorietørreri i Seden. Derudover havde stationen et ladespor, hvor godsvogne kunne stå og blive læsset med brændsel, dyr og roer fra de omkringliggende gårde.

Cikorietørreriet og industriel aktivitet

I 1913 blev der bygget et cikorietørreri i Seden af de kendte kaffefirmaer Danmark og Richs. Tørreriet producerede kaffeerstatning af cikorierødder, som blev leveret af lokale bønder, der også var aktionærer i virksomheden. Produktionen fortsatte indtil 1958, hvor efterspørgslen efter kaffeerstatning faldt, da ægte kaffe igen blev tilgængelig efter krigstiden. I 1960 blev bygningen solgt til Svend Knudsens Maskinfabrik, hvilket markerede afslutningen på cikorietørreriets æra.

Stationens opbygning og funktion

Seden Station lå cirka en halv kilometer syd for den gamle kirkelandsby og blev opført som en del af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane, der åbnede i 1900. Banen blev i 1914 forlænget til Martofte og skiftede navn til Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane. Stationen havde både krydsningsspor og læssespor med siderampe, hvilket gjorde det muligt at håndtere både passager- og godstransport. I 1913 blev der anlagt et særskilt sidespor til cikorietørreriet.

Befolkning og byudvikling omkring stationen

Den bymæssige udvikling omkring stationen tog fart i mellemkrigstiden og blev yderligere forstærket efter Anden Verdenskrig. Hvor stationsbyen i 1930 havde 459 indbyggere, var tallet i 1965 steget til 915. Der var dog også nedgange i perioden, eksempelvis i 1940 og 1960, hvilket afspejler den økonomiske og strukturelle udvikling i landbruget og industrien. Den gamle kirkelandsby forblev et centralt omdrejningspunkt, men stationen og det omkringliggende område blev i stigende grad et selvstændigt bysamfund.

Historiske og sociale faciliteter

Seden var allerede i 1682 en veletableret landsby med 16 gårde og 2 huse med jord. Arealet udgjorde 468,5 tønder land, og jorden var fæstegods under herregården Østergård. Omkring 1900 fandtes der i Seden både kirke, præstegård, skole, hospital, forsamlingshus og jernbanestation. Hospitalet var oprettet i 1736 af oberst G. H. Brüggemann og havde plads til to fattige. Mange af byens beboere levede dengang af fiskeri. Bymønstret ændrede sig med jernbanens fremkomst, og stationsområdet blev centrum for nye boligområder og erhverv.

Sammenhæng til Seden by og omegn

Seden Station og det tilhørende stationsmiljø dannede bro mellem det gamle landsbysamfund og den voksende bydel. Byens indbyggertal i 1950 var 431 personer fordelt på 107 husstande. Erhvervsfordelingen var bred: 53 levede af landbrug, 213 af håndværk og industri, og en mindre del af transport, administration og pension. Seden var således et alsidigt lokalsamfund med en betydelig andel af erhvervsaktive.

Stationen indgik som en naturlig del af byens offentlige struktur sammen med skole, bibliotek, stadion og lærlingehjem. Cikorietørreriet, jernbanestation og posthus understregede byens betydning som service- og industriknudepunkt. Den omkringliggende bebyggelse, herunder Helsted og Hvenekilde, bidrog til byens samlede struktur, og stationen forbandt disse lokaliteter med Odense og de øvrige byer på jernbanestrækningen.

Jernbanens nedlæggelse og stationens videre skæbne

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane blev nedlagt i 1966 som følge af rationaliseringer og faldende passagertal. Seden Station blev dermed taget ud af drift, men bygningen eksisterer fortsat og er bevaret på adressen Svendsagervej 6A. Selve banetracéet kan delvist følges som sti – særligt fra Helsted mod øst, hvor en 1½ km lang strækning leder mod Agedrupvej.


Stamdata for Seden Station

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSvendsagervej 6A, 5240 Odense NØ
StednavneforkortelseSed
Højdeplacering over havet6,5 meter
GPS koordinater55.422135,10.444998


Seden Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane OKMJ (Oprindelig: OKDJ) 31,61900.04.051966.03.31
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane OKMJ 35,61900.04.05 (OKDJ) 1914.02.26 (OKMJ)1966.03.31



BBR Data for Seden Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-25 18:33:34
BBR Højde over havet6,5 meter
BBR GPS koordinater55.42211026,10.4449202
BBR Byggeår eller konverteringsår1900
BBR Bebygget areal i alt90 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen90 m2
BBR Samlet boligareal140 m2
BBR Antal etager1



Billede af Seden Station

Billede af Seden Station set fra vejsiden.
Billede af Seden Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. maj 2025
Download billede

Billeder af Seden Station

Billede af Seden Station.
Billede af Seden Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. maj 2025
Download billede

Billede af Seden Station set fra vejsiden.
Billede af Seden Station set fra vejsiden.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. maj 2025
Download billede

Billede af Seden Station.
Billede af Seden Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2009
Download billede

Billede af Seden Station.
Billede af Seden Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Seden Station.

Titel:- 1936/1938 - Seden Station
Person:Poulsen, Poul
Bygningsnavn:Fridasholm
Sted:Danmark, Fyn, Seden
Vejnavn:Svendsagervej
Husnummer:6
Lokalitet:Seden
Postnummer:5240
By:Odense NØ
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938

Note:L0276_ 011
Id:L0276_19.tif


Google Street View af Seden Station

Google Street View af Seden Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 23. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Seden Station

Historisk kort over Seden Station
Kort over Seden Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Seden Station
Kort over Seden Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Seden Station
Kort over Seden Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Seden Station
Kort over Seden Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Seden Station
Kort over Seden Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Seden Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2020
180

Bane Bøger Aps
9788791434556
Sådan husker jeg - OKMJ
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sådan husker jeg - OKMJ
Hans Gerner Christiansen
1978
60

Dansk Jernbanearkiv
87-87499-03-7