Hovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968], en artikel om Hovslund Stationsby Station




Hovslund Stationsby Station – En jernbanehistorisk udvikling

Hovslund Stationsby Station var i mere end et århundrede et vigtigt trafikknudepunkt i det sønderjyske jernbanenet. Stationen udviklede sig fra et enkelt trinbræt i 1866 til en betydningsfuld station, der forbandt Flensborg-Vojens-banen med Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn).

Byen Hovslund Stationsby voksede op omkring stationen og udviklede sig til et samfund med reelle transportbehov, hvilket understregede jernbanens betydning for områdets udvikling. Med tiden mistede stationen dog sin funktion som passagerstation, og efter flere nedgraderinger blev den endeligt lukket i 1996 i forbindelse med dobbeltsporsudvidelsen af strækningen.

Hovslund Trinbræt etableres i 1866

Jernbanestrækningen mellem Flensborg og Vojens åbnede den 1. oktober 1864 som en del af den større jernbaneforbindelse mellem Danmark og Slesvig-Holsten. Omtrent halvandet år senere, i 1866, blev der anlagt et trinbræt på en bar mark cirka 2,5 km sydvest for landsbyen Hovslund.

På dette tidspunkt var trinbrættet kun et simpelt stoppested, som ikke var tiltænkt nogen større passagerbetjening. Området omkring trinbrættet var dengang ubeboet, men med tiden begyndte der at komme huse og fast bosætning omkring det nyetablerede stoppested.

Ophøjelse til billetsalgssted og holdeplads

I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til billetsalgssted. Dette skete i takt med, at der opstod en mere regelmæssig passagertrafik, og der var behov for en egentlig ekspeditionsbygning. En lille muret bygning blev opført efter tysk mellemstationskoncept, hvilket afspejlede de daværende tyske jernbanenormer, da området dengang var en del af det preussiske jernbanenet efter nederlaget i 1864.

I 1887 fik Hovslund yderligere en opgradering, da stationen blev ophøjet til holdeplads. Denne forfremmelse skyldtes etableringen af et offentligt sidespor, hvilket muliggjorde godshåndtering fra stationen.

Udvidelse i forbindelse med Aabenraa-Løgumkloster Amtsbane

I slutningen af 1800-tallet blev der fremsat planer om en ny jernbanestrækning fra Aabenraa til Løgumkloster. Da Hovslund skulle fungere som knudepunkt mellem denne amtsbane og den statslige Flensborg-Vojens-bane, besluttede man at udvide Hovslund Station for at imødekomme den kommende trafik.

I 1900 blev der derfor opført en ny, større stationsbygning i to etager efter prøjsisk standardtype i forlængelse af den eksisterende ekspeditionsbygning. Samtidig blev Hovslund Holdeplads ophøjet til station.

Amtsbanens åbning i 1901

Den 8. maj 1901 åbnede Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster. Stationskroen, der oprindeligt var Hovslund Kro fra 1897, blev omdannet til stationskro og fungerede som amtsbanegård for den nye strækning.

Dette betød, at der nu var to stationer i Hovslund, og den omkringliggende bebyggelse voksede betydeligt. Hovslund Stationsby blev hermed en reel stationsby, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle for byens vækst og erhvervsliv.

Jernbanens påvirkning af Hovslund Stationsby

Med etableringen af de to stationer udviklede Hovslund sig fra en lille bebyggelse til en egentlig by med tæt tilknytning til jernbanen. Stationen betød, at beboerne i området nu havde langt bedre transportmuligheder, og den voksende godstrafik skabte øget aktivitet i byen.

Stationen spillede også en rolle i post- og telegrafvæsenet, hvor man kunne sende og modtage pakker og post via jernbanen.

Jernbaneoverskæringen lukkes i 1953

I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt og erstattet af en gangtunnel. Dette markerede en større forandring for byen, da jernbanen nu delte Hovslund Stationsby i to adskilte områder.

Nedgradering til trinbræt i 1968

Som mange andre mindre stationer begyndte Hovslund Stationsby at miste sin betydning i takt med, at bilismen tog over i 1950'erne og 1960'erne.

I 1968 blev stationen nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde billetsalg og kun fungerede som stoppested for persontrafik.

Nedlæggelse af passagertrafik i 1972

I 1972 blev persontrafikken helt indstillet, og Hovslund Stationsby Trinbræt blev officielt lukket. Jernbanen fortsatte dog med at fungere som fjernbetjent krydsningsstation, hvor tog kunne passere hinanden på strækningen.

Stationen fungerede som krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor mellem Vojens og Rødekro. Denne modernisering gjorde krydsningsstationen overflødig, og de gamle statsbane-stationsbygninger blev revet ned samme år.

Stationskroen eksisterer stadig

Selvom Hovslund Stationsby Station og dens bygninger er forsvundet, findes der stadig en rest af stationens historie i form af den gamle Hovslund Stationskro, der oprindeligt var Amtsbanens station.

Stationskroen er et vidnesbyrd om en tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i udviklingen af området, og hvor Hovslund var et vigtigt trafikknudepunkt i det sønderjyske jernbanenet.

Jernbanens betydning for Hovslund

Hovslund Stationsby Station var et klassisk eksempel på, hvordan jernbanen skabte nye bysamfund i Danmark. Hovslund voksede op omkring stationen og blev en vigtig transportby, hvor både passagerer og gods kunne håndteres effektivt. Med nedlæggelsen af persontrafikken i 1972 og den endelige lukning i 1996 forsvandt stationens funktion, men byens udvikling er stadig præget af den jernbanehistoriske arv.


Stamdata for Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Byggeår1866
Åbnet1900
Nedlagt1968
Nedrevet1996
AdresseStationsvej 14, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseHln
Højdeplacering over havet57,2 meter
GPS koordinater55.132940,9.335296


Oversigt over andre stationer fra Hovslund Stationsby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Krydsningsstation (Hln)Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1968-1972]Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby (Smalspor) StationskroHovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro – En central del ...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968]Hovslund Stationsby Station – En jernbanehistorisk udvikling...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Holdeplads (Hln) [1887-1900]Hovslund Stationsby Holdeplads – Et centralt jernbaneknudepu...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Billetsalgssted (Hln) [1879-1887]Hovslund Stationsby Billetsalgssteds historieHovslund Statio...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879]Hovslund Stationsby Trinbræts historieHovslund Stationsby Tr...





Billede af Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Billede af Hovslund Stationsby Station.
Billede af Hovslund Stationsby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hovslund Stationsby Station.

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hovslund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01207_013.tif


Billeder af Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Billede af Hovslund Stationsby Station.
Billede af Hovslund Stationsby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hovslund Stationsby Station.

Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hovslund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: B02942_001b.tif


Billede af Hovslund Stationsby Station - Station er nedrevet, men Hovslund Stationsby Station har ligget her.
Billede af Hovslund Stationsby Station - Station er nedrevet, men Hovslund Stationsby Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede

Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0