Hovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968], en artikel om Hovslund Stationsby Station
Hovslund Stationsby Station – En jernbanehistorisk udvikling
Hovslund Stationsby Station var i mere end et århundrede et vigtigt trafikknudepunkt i det sønderjyske jernbanenet. Stationen udviklede sig fra et enkelt trinbræt i 1866 til en betydningsfuld station, der forbandt Flensborg-Vojens-banen med Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn).Byen Hovslund Stationsby voksede op omkring stationen og udviklede sig til et samfund med reelle transportbehov, hvilket understregede jernbanens betydning for områdets udvikling. Med tiden mistede stationen dog sin funktion som passagerstation, og efter flere nedgraderinger blev den endeligt lukket i 1996 i forbindelse med dobbeltsporsudvidelsen af strækningen.
Hovslund Trinbræt etableres i 1866
Jernbanestrækningen mellem Flensborg og Vojens åbnede den 1. oktober 1864 som en del af den større jernbaneforbindelse mellem Danmark og Slesvig-Holsten. Omtrent halvandet år senere, i 1866, blev der anlagt et trinbræt på en bar mark cirka 2,5 km sydvest for landsbyen Hovslund.På dette tidspunkt var trinbrættet kun et simpelt stoppested, som ikke var tiltænkt nogen større passagerbetjening. Området omkring trinbrættet var dengang ubeboet, men med tiden begyndte der at komme huse og fast bosætning omkring det nyetablerede stoppested.
Ophøjelse til billetsalgssted og holdeplads
I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til billetsalgssted. Dette skete i takt med, at der opstod en mere regelmæssig passagertrafik, og der var behov for en egentlig ekspeditionsbygning. En lille muret bygning blev opført efter tysk mellemstationskoncept, hvilket afspejlede de daværende tyske jernbanenormer, da området dengang var en del af det preussiske jernbanenet efter nederlaget i 1864.I 1887 fik Hovslund yderligere en opgradering, da stationen blev ophøjet til holdeplads. Denne forfremmelse skyldtes etableringen af et offentligt sidespor, hvilket muliggjorde godshåndtering fra stationen.
Udvidelse i forbindelse med Aabenraa-Løgumkloster Amtsbane
I slutningen af 1800-tallet blev der fremsat planer om en ny jernbanestrækning fra Aabenraa til Løgumkloster. Da Hovslund skulle fungere som knudepunkt mellem denne amtsbane og den statslige Flensborg-Vojens-bane, besluttede man at udvide Hovslund Station for at imødekomme den kommende trafik.I 1900 blev der derfor opført en ny, større stationsbygning i to etager efter prøjsisk standardtype i forlængelse af den eksisterende ekspeditionsbygning. Samtidig blev Hovslund Holdeplads ophøjet til station.
Amtsbanens åbning i 1901
Den 8. maj 1901 åbnede Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster. Stationskroen, der oprindeligt var Hovslund Kro fra 1897, blev omdannet til stationskro og fungerede som amtsbanegård for den nye strækning.Dette betød, at der nu var to stationer i Hovslund, og den omkringliggende bebyggelse voksede betydeligt. Hovslund Stationsby blev hermed en reel stationsby, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle for byens vækst og erhvervsliv.
Jernbanens påvirkning af Hovslund Stationsby
Med etableringen af de to stationer udviklede Hovslund sig fra en lille bebyggelse til en egentlig by med tæt tilknytning til jernbanen. Stationen betød, at beboerne i området nu havde langt bedre transportmuligheder, og den voksende godstrafik skabte øget aktivitet i byen.Stationen spillede også en rolle i post- og telegrafvæsenet, hvor man kunne sende og modtage pakker og post via jernbanen.
Jernbaneoverskæringen lukkes i 1953
I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt og erstattet af en gangtunnel. Dette markerede en større forandring for byen, da jernbanen nu delte Hovslund Stationsby i to adskilte områder.Nedgradering til trinbræt i 1968
Som mange andre mindre stationer begyndte Hovslund Stationsby at miste sin betydning i takt med, at bilismen tog over i 1950'erne og 1960'erne.I 1968 blev stationen nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde billetsalg og kun fungerede som stoppested for persontrafik.
Nedlæggelse af passagertrafik i 1972
I 1972 blev persontrafikken helt indstillet, og Hovslund Stationsby Trinbræt blev officielt lukket. Jernbanen fortsatte dog med at fungere som fjernbetjent krydsningsstation, hvor tog kunne passere hinanden på strækningen.Stationen fungerede som krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor mellem Vojens og Rødekro. Denne modernisering gjorde krydsningsstationen overflødig, og de gamle statsbane-stationsbygninger blev revet ned samme år.
Stationskroen eksisterer stadig
Selvom Hovslund Stationsby Station og dens bygninger er forsvundet, findes der stadig en rest af stationens historie i form af den gamle Hovslund Stationskro, der oprindeligt var Amtsbanens station.Stationskroen er et vidnesbyrd om en tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i udviklingen af området, og hvor Hovslund var et vigtigt trafikknudepunkt i det sønderjyske jernbanenet.
Jernbanens betydning for Hovslund
Hovslund Stationsby Station var et klassisk eksempel på, hvordan jernbanen skabte nye bysamfund i Danmark. Hovslund voksede op omkring stationen og blev en vigtig transportby, hvor både passagerer og gods kunne håndteres effektivt. Med nedlæggelsen af persontrafikken i 1972 og den endelige lukning i 1996 forsvandt stationens funktion, men byens udvikling er stadig præget af den jernbanehistoriske arv.Stamdata for Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
Byggeår | 1866 |
Åbnet | 1900 |
Nedlagt | 1968 |
Nedrevet | 1996 |
Adresse | Stationsvej 14, 6230 Rødekro |
Stednavneforkortelse | Hln |
Højdeplacering over havet | 57,2 meter |
GPS koordinater | 55.132940,9.335296 |
Oversigt over andre stationer fra Hovslund Stationsby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hovslund Stationsby Krydsningsstation (Hln) | Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb... | |
Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1968-1972] | Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb... | |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro | Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro – En central del ... | |
Hovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968] | Hovslund Stationsby Station – En jernbanehistorisk udvikling... | |
Hovslund Stationsby Holdeplads (Hln) [1887-1900] | Hovslund Stationsby Holdeplads – Et centralt jernbaneknudepu... | |
Hovslund Stationsby Billetsalgssted (Hln) [1879-1887] | Hovslund Stationsby Billetsalgssteds historieHovslund Statio... | |
Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879] | Hovslund Stationsby Trinbræts historieHovslund Stationsby Tr... |
Billede af Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hovslund Stationsby Station.
Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hovslund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01207_013.tif
Billeder af Hovslund Stationsby Station [1900-1968]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hovslund Stationsby Station.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hovslund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: B02942_001b.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_ZOOM.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_ORTO.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_1980.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_1953.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_1901.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
![Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] Historisk kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968]](./kort/2938_1899.webp)
Kort over Hovslund Stationsby Station [1900-1968] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Hovslund Stationsby Station [1900-1968]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |