Marrebæk Trinbræt (Mæ) [1887-1901], en artikel om Marrebæk Trinbræt
Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Links til supplerende læsning:
gedserremise.dk (Link til hjemmesiden for: Gedser Remise Veteranbane )Stamdata for Marrebæk Trinbræt [1887-1901]
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1887 |
Nedlagt | 1901 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mæ |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.678398,11.899018 |
Oversigt over andre stationer fra Marrebæk
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Marrebæk Sidespor (Mæ) | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... | |
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... | |
Marrebæk Station (Mæ) [1959-1966] | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... | |
Marrebæk Billetsalgssted (Mæ) [1954-1959] | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... | |
Marrebæk Billetsalgssted (Mæ) [1901-1954] | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... | |
Marrebæk Trinbræt (Mæ) [1887-1901] | Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster... |
Billede af Marrebæk Trinbræt [1887-1901]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Billeder af Marrebæk Trinbræt [1887-1901]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901]
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Marrebæk Trinbræt [1887-1901] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Marrebæk Trinbræt [1887-1901]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |