Kølsen Billetsalgssted (Køs) [1893-1939], en artikel om Kølsen Billetsalgssted
Kølsen Billetsalgssted og dets jernbanehistoriske betydning
Kølsen Billetsalgssted blev åbnet den 15. september 1893 i forbindelse med etableringen af Viborg-Ålestrup banen. Stationen var placeret ved ledvogterhus nummer 8 og blev hurtigt et vigtigt stoppested for lokalsamfundet. Den havde i begyndelsen begrænsede faciliteter, men blev med tiden udvidet i takt med de stigende transportbehov i området.Anlæg af sidespor til Alhedens Mergelforsyning
I 1907 blev der anlagt et cirka 500 meter langt privat sidespor syd for Kølsen Billetsalgssted. Dette spor blev etableret for at betjene Fællesforeningen "Alhedens Mergelforsyning", der stod for brydning og transport af mergel, som var en vigtig jordforbedringsressource for landbruget i området.Til det meget hårde arbejde i mergelgravene blev der indsat 20 tugtfanger fra Horsens Tugthus. Senere blev yderligere 10 fanger tilknyttet arbejdet, hvilket førte til etableringen af en filial af Horsens Tugthus i Kølsen. Arbejdet bestod i at bryde merglen manuelt, og hver dag blev 20 jernbanevogne fyldt med 10 tons mergel hver.
Transport og distribution af mergel
I de 28 år, hvor mergelgraven var i drift, blev der manuelt læsset cirka 1,2 millioner tons mergel. For at effektivisere leveringen af mergel til landmændene blev der etableret flere mergelaflæsningspladser på fri bane mellem Ålestrupbanen og Løgstør. Disse aflæsningspladser muliggjorde hurtig og fleksibel distribution af merglen til de landbrug, der havde brug for den.Udvidelse af Kølsen Billetsalgssted
I 1929 fik Kølsen Billetsalgssted stykgodsekspedition, hvilket betød, at stationen kunne ekspedere mindre godsleverancer. Samtidig fik Kølsen Mølle adgang til sidesporet, hvilket forbedrede transportmulighederne for lokale virksomheder.Nedlæggelse af mergelgraven og stationsnedrykning
Da Alhedens Mergelforsyning lukkede mergelgraven i 1934, blev behovet for sidesporet reduceret markant. I 1938 blev sidesporet endeligt nedlagt, hvilket førte til en drastisk nedgang i stationens trafik. Som en konsekvens blev Kølsen Billetsalgssted nedrykket til et simpelt trinbræt i 1939.Den 30. maj 1959 blev Kølsen Trinbræt helt nedlagt, da passager- og godstrafikken var faldet til et niveau, hvor driften ikke længere var økonomisk bæredygtig.
Nedrivning af de sidste bygninger
Efter nedlæggelsen stod vogterhuset og ventebygningen ubrugt i en årrække, inden de begge blev revet ned i 1969. Dette markerede afslutningen på Kølsen Billetsalgssteds rolle i jernbanehistorien.Stamdata for Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]
Byggeår | 1893 |
Åbnet | 1893.09.15 |
Nedlagt | 1939 |
Nedrevet | 1969 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Køs |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 56.53142713512108,9.369829457056252 |
Oversigt over andre stationer fra Kølsen
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kølsen Trinbræt (Køs) | Kølsen Trinbræt og dets Historiske UdviklingKølsen Billetsal... | |
Kølsen Billetsalgssted (Køs) [1893-1939] | Kølsen Billetsalgssted og dets jernbanehistoriske betydningK... |
Tegninger af Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1892 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Ventesalsbygning ved Kølsen Billetsalgssted.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Danmark
Beskrivelse: Ventesalsbygning for billetsalgsstederne Hobro - Løgstør og Viborg - Ålestrup: *Rørbæk, *Østerbølle; *, *Kølsen og *Skringstrup.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1892
Anslået motivdato: ca. 1892
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Hobro-Logstor-billetsalgssteder-ventesalsbygning-scan808
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]
![Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]](./kort/2968_ZOOM.webp)
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]](./kort/2968_ORTO.webp)
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]](./kort/2968_1980.webp)
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]](./kort/2968_1953.webp)
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] Historisk kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]](./kort/2968_1901.webp)
Kort over Kølsen Billetsalgssted [1893-1939] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kølsen Billetsalgssted [1893-1939]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |