Marslev Trinbræt (Mv), en artikel om Marslev Trinbræt
Marslevs første station blev åbnet den 7. september 1865 sammen med den fynske hovedbane. Marslevs første station blev udskiftet med en ny og større station i 1908, hvor den fynske hovedbane blev dobbeltsporet.
Marslev første Station blev anlagt ca. 1½ km syd for Marslev og havde et beskedent opland på 36 gårde, 58 huse i selve byen og 12 gårde og 35 huse i stationens nærhed. (Bebyggelse 1861)
Marslev Station havde kun én etage. Selve bygningen bestod af en længebygning, hvor der i den vestlige ende var ventesal og billetkontor. Den østlige ende var indrettet til bolig for stationsforstanderen. Det er en planløsning, som også kendes fra mindre stationer på strækningen Korsør-Roskilde, hvor bygningerne dog havde separate indgange for personale og rejsende, mens der i Marslev kun var én hoveddør.
På Marslev Station fik hovedbygningen senere bygget et ekstra fag til, så der blev plads til en ventesal for 2. klasse og et dametoilet.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Åby Station (1909, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck.
I 1909 kort efter etablering af den nye station og det nye dobbeltspor på den fynske hovedbane var taget i brug, fik Marslev Station anlagt et langt privat sidespor til Raagelund Grusgrav. Sidesporet grene af fra hovedsporet ca. 600 meter vest for Marslev Station og gik i nordvestlig retning ca. 900 meter og næsten helt op til der hvor Rågelund Efterskole ligger i dag. Sidesporet gik på den østlige side af Vejrup å indtil skæring med Nyborgvej/Odensevej, hvor sidesporet krydsede Vejrup Å og fulgte åen på den vestlige side frem til grusgraven. I 1911 købte DSB sporet og nedlagde det i 1918.
Marslev station blev nedsat til trinbræt i 1973.
Marslev blev sammen med Langeskov, Ullerslev og Hjulby Stationer nedlagt den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979.
Marslev første Station blev anlagt ca. 1½ km syd for Marslev og havde et beskedent opland på 36 gårde, 58 huse i selve byen og 12 gårde og 35 huse i stationens nærhed. (Bebyggelse 1861)
Marslev Station havde kun én etage. Selve bygningen bestod af en længebygning, hvor der i den vestlige ende var ventesal og billetkontor. Den østlige ende var indrettet til bolig for stationsforstanderen. Det er en planløsning, som også kendes fra mindre stationer på strækningen Korsør-Roskilde, hvor bygningerne dog havde separate indgange for personale og rejsende, mens der i Marslev kun var én hoveddør.
På Marslev Station fik hovedbygningen senere bygget et ekstra fag til, så der blev plads til en ventesal for 2. klasse og et dametoilet.
Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørre Åby Station (1909, fredet), Gelsted Station, Skalbjerg Station og Marslev Station. Disse stationer var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck.
I 1909 kort efter etablering af den nye station og det nye dobbeltspor på den fynske hovedbane var taget i brug, fik Marslev Station anlagt et langt privat sidespor til Raagelund Grusgrav. Sidesporet grene af fra hovedsporet ca. 600 meter vest for Marslev Station og gik i nordvestlig retning ca. 900 meter og næsten helt op til der hvor Rågelund Efterskole ligger i dag. Sidesporet gik på den østlige side af Vejrup å indtil skæring med Nyborgvej/Odensevej, hvor sidesporet krydsede Vejrup Å og fulgte åen på den vestlige side frem til grusgraven. I 1911 købte DSB sporet og nedlagde det i 1918.
Marslev station blev nedsat til trinbræt i 1973.
Marslev blev sammen med Langeskov, Ullerslev og Hjulby Stationer nedlagt den 22. maj 1977, da de lokale tog imellem Nyborg og Odense ophørte. Der var dog et morgentog fra Nyborg til Odense, som stoppede på de gamle stationer frem til 27. maj 1979.
Stamdata for Marslev Trinbræt
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | 1977.05.22 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Marslev Stationsvej 18, 5290 Marslev |
Stednavneforkortelse | Mv |
Højdeplacering over havet | 15,3 meter |
GPS koordinater | 55.37838074413455,10.523991762532004 |
Oversigt over andre stationer fra Marslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Marslev Trinbræt (Mv) | Marslevs første station blev åbnet den 7. september 1865 sam... | |
Marslev Station (Mv) [1908-1973] | Marslevs første station blev åbnet den 7. september 1865 sam... | |
Marslev Station (Mv) [1865-1908] | Marslevs første station blev åbnet den 7. september 1865 sam... |
Marslev Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nyborg-Odense-Middelfart | DSB | 79,0 | 1865.09.07 | I drift |
BBR Data for Marslev TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:05:59 | |
BBR Højde over havet | 15,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.37833231,10.52370538 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1908 |
BBR Bebygget areal i alt | 132 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 132 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 157 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Marslev TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2022-10-26 21:39:31 | |
Afsnits navn | Marslev |
Afsnits type | Teknisk Station |
Afsnits forkortelse | Mv |
Afsnits GPS koordinater | 55.37845871,10.52380352 |
Billede af Marslev Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Billeder af Marslev Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Google Street View af Marslev Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 24. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Marslev Trinbræt
Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Marslev Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |