Marslev Trinbræt (Mv), en artikel om Marslev Trinbræt
Marslev Station og Den Fynske Hovedbane
Marslevs første station blev åbnet den 7. september 1865 sammen med den fynske hovedbane, der forbandt Nyborg og Middelfart og senere blev en del af den centrale jernbaneforbindelse gennem Danmark.Den første station i Marslev blev anlagt omkring 1,5 kilometer syd for landsbyen, der dengang havde et beskedent opland bestående af 36 gårde, 58 huse i selve byen samt 12 gårde og 35 huse i nærheden af stationen (baseret på bebyggelsestal fra 1861).
Stationen blev etableret for at betjene områdets landbrug og lokalbefolkning, men den havde aldrig en markant rolle i godstransport eller industri sammenlignet med større stationsbyer på Fyn.
Stationens Arkitektur og Indretning
Marslevs første station var en enkel én-etages bygning opført i en stil, der var typisk for de mindre stationer langs banen.Bygningen var udformet som en længebygning, hvor den vestlige ende husede ventesal og billetkontor, mens den østlige ende blev anvendt som bolig for stationsforstanderen.
Denne planløsning var også kendt fra de mindre stationer på strækningen Korsør-Roskilde, men der var en væsentlig forskel: På disse stationer var der separate indgange for personale og rejsende, mens Marslev kun havde én hovedindgang til bygningen.
Senere fik stationen en ekstra tilbygning, hvor der blev indrettet en ventesal for 2. klasse samt et dametoilet.
Den Nye Station i 1908
I forbindelse med udbygningen af den fynske hovedbane til dobbeltspor i 1908/1909 blev en række stationer på strækningen moderniseret eller erstattet af nye bygninger.Marslev fik i denne forbindelse en ny og større stationsbygning, som blev opført i 1908 og var tegnet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck.
Ud over Marslev blev også følgende stationer opført eller ombygget på samme tid:
- Bred Station (opført 1908, nedrevet 1978)
- Nørre Aaby Station (opført 1909, fredet)
- Gelsted Station
- Skalbjerg Station
Sidesporet til Raagelund Grusgrav
I 1909, kort efter den nye station og dobbeltsporet blev taget i brug, blev der anlagt et privat sidespor fra Marslev Station til Raagelund Grusgrav.Sidesporet grenede af fra hovedbanen cirka 600 meter vest for stationen og fortsatte i nordvestlig retning cirka 900 meter, næsten helt op til det område, hvor Rågelund Efterskole ligger i dag.
Sidesporet fulgte Vejrup Å og krydsede den ved Nyborgvej/Odensevej, hvorefter det fortsatte langs åen frem til grusgraven, hvorfra store mængder grus blev transporteret væk.
I 1911 købte DSB sidesporet, men allerede i 1918 blev det nedlagt, sandsynligvis fordi driften af grusgraven ikke længere var økonomisk rentabel.
Fra Station til Trinbræt i 1973
Op gennem midten af 1900-tallet begyndte jernbanetrafikken på Marslev Station at falde.I 1973 blev stationen nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde personale, og billetsalg samt ekspedition af gods ophørte.
Toget stoppede nu kun, hvis passagerer skulle af eller på, men stationen havde stadig en funktion i det lokale tognet.
Nedlæggelsen i 1977 og Den Endelige Lukning i 1979
I 1977 blev Marslev Trinbræt, sammen med Langeskov, Ullerslev og Hjulby Stationer, nedlagt som en del af en større omlægning af togdriften.Den 22. maj 1977 ophørte de lokale tog mellem Nyborg og Odense, og dermed mistede Marslev sin jernbaneforbindelse.
Dog var der stadig et enkelt morgentog fra Nyborg til Odense, der stoppede på de gamle stationer indtil 27. maj 1979, hvor også denne sidste forbindelse blev afviklet.
Marslevs Rolle i Den Fynske Jernbanehistorie
Selvom Marslev aldrig var en af de større stationer på Fyn, spillede den en vigtig rolle i den lokale transport af passagerer og gods i over 100 år. Dens placering var dog aldrig optimal, da den lå et godt stykke fra selve landsbyen, hvilket gjorde den mindre attraktiv for rejsende.Stamdata for Marslev Trinbræt
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1973 |
Nedlagt | 1977.05.22 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Marslev Stationsvej 18, 5290 Marslev |
Stednavneforkortelse | Mv |
Højdeplacering over havet | 15,3 meter |
GPS koordinater | 55.37838074413455,10.523991762532004 |
Oversigt over andre stationer fra Marslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Marslev Trinbræt (Mv) | Marslev Station og Den Fynske HovedbaneMarslevs første stati... | |
Marslev Station (Mv) [1908-1973] | Marslev Station – En stationshistorie fra den fynske hovedba... | |
Marslev Station (Mv) [1865-1908] | Marslev Station – En del af den fynske hovedbanes udviklingM... |
Marslev Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Dronning Louises Jernbane, Nyborg-Odense-Middelfart | DSB | 79,0 | 1865.09.07 | I drift |
BBR Data for Marslev TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:05:59 | |
BBR Højde over havet | 15,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.37833231,10.52370538 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1908 |
BBR Bebygget areal i alt | 132 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 132 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 157 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Marslev TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2022-10-26 21:39:31 | |
Afsnits navn | Marslev |
Afsnits type | Teknisk Station |
Afsnits forkortelse | Mv |
Afsnits GPS koordinater | 55.37845871,10.52380352 |
Billede af Marslev Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede
Billeder af Marslev Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juni 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juni 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. juni 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. august 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Google Street View af Marslev Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 24. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Marslev Trinbræt

Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Marslev Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Marslev Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |