Masnedsund Perronhal, en artikel om Masnedsund Perronhal
Masnedsund Perronhal – En central del af jernbanens historie
Masnedsund Perronhal var en markant del af Masnedsund Station, der åbnede sammen med den Sjællandske Sydbane den 4. oktober 1870. Gennem årene spillede stationen og dens perronhal en væsentlig rolle i jernbaneforbindelsen mellem Sjælland, Masnedø og Falster, indtil den blev overflødiggjort af Storstrømsbroens åbning i 1937.Masnedsund Station som trafikknudepunkt
Før jernbanens ankomst var Masnedsund et simpelt færgested uden nævneværdig bebyggelse. Med åbningen af stationen blev området et vigtigt endepunkt for togforbindelsen fra København via Næstved og Roskilde, og Masnedsund fik derfor en stor stationsbygning med tilhørende rangeringsareal.I modsætning til Masnedsund fik Vordingborg kun en mindre mellemstation på Aarsleffsgade 7, hvilket betød, at Masnedsund var hovedstationen for færgeoverfarten til Falster. Jernbanens behov for personale førte til, at der voksede en by op omkring stationen.
I 1884 blev Masnedsundbroen indviet, hvilket muliggjorde en direkte togforbindelse til Masnedø, hvor der var etableret en jernbanefærgeforbindelse til Falster. Dette gjorde Masnedsund Station endnu mere central for transporten mellem Sjælland og Lolland-Falster.
Kalvehavebanens perronhal ved Masnedsund
Den 1. oktober 1897 blev Kalvehavebanen indviet, hvilket skabte en ny forbindelse mellem Kalvehave og Masnedsund. Kalvehavebanen var en privatbane, der kørte uafhængigt af statsbanerne.Kalvehavebanens spor lå øst for Masnedsund Station og havde sin egen perronhal, hvor passagererne kunne opholde sig og købe billetter. Derudover havde banen sit eget sporareal og en remise, hvilket understregede dens selvstændige driftsstruktur.
Denne særskilte perronhal gjorde det muligt at håndtere de mange rejsende, som skulle videre mod enten Sjælland eller Sydhavsøerne.
Nedlæggelse af Masnedsund Station og fjernelse af perronhallen
I forbindelse med opførelsen af Storstrømsbroen i 1930'erne begyndte en større sanering af jernbanebroerne og sporene på både Sjællands- og Masnedøsiden. Storstrømsbroens åbning den 26. september 1937 gjorde, at Masnedsund Station mistede sin betydning, da togene nu kunne køre direkte mellem Sjælland og Falster uden brug af færge.Efter Storstrømsbroens åbning blev Kalvehavebanens tog forlænget til Vordingborg Station, og Masnedsund fungerede derefter kun som omløbsstation. Stationskontoret blev midlertidigt flyttet til DSB's pakhus, men det betjente kun lokaltrafikken.
I 1948 blev der anlagt en ny direkte bane mellem Vordingborg Station og Vordingborg Slotsstation, hvilket gjorde perronhallen ved Masnedsund overflødig, og den blev derfor fjernet.
Masnedsund Station som Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation
Masnedsund Station fik dog en sidste rolle i dansk jernbanehistorie, da den blev Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation.Den blev senere nedsat til trinbræt og endeligt lukket i 1955.
Konsekvenser af stationens nedlæggelse
Masnedsund Station og dens ikoniske perronhal var en vigtig del af jernbaneforbindelsen mellem Sjælland og Lolland-Falster i 40 år. Perronhallen gav læ og komfort til rejsende, mens stationen fungerede som en vigtig overgangs- og rangeringsstation for gods og passagertrafik.Stamdata for Masnedsund Perronhal
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.10.01 |
Nedlagt | 1937.09.26 |
Nedrevet | 1948 |
Højdeplacering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 54.998067474649396,11.893161759782096 |
Oversigt over andre stationer fra Masnedsund
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Masnedsund Perronhal | Masnedsund Perronhal – En central del af jernbanens historie... | |
Masnedsund Station (Mn) | Masnedsund Station – En central station på SydbanenMasnedsun... |
Masnedsund Perronhal servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Kalvehavebanen | KB | 21,1 | 1959.03.31 |
Billede af Masnedsund Perronhal

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1946 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Masnedsund Perronhal.
Titel:- 1946 - Vordingborg Havn
Sted:Danmark, Sjælland, Vordingborg
Ophav:Nowico
År:1946
Id:NO-1690a_01.tif
Billeder af Masnedsund Perronhal

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Masnedsund Perronhal - med den gammel Masnedsundbro i forgrund og den nye Masnedsundbro under konstruktion.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark, Storstrøm
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_00751.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020 Download billede
Google Street View af Masnedsund Perronhal
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. oktober 2022 - LINK til kilde.
Kort over Masnedsund Perronhal

Kort over Masnedsund Perronhal - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Masnedsund Perronhal - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Masnedsund Perronhal - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Masnedsund Perronhal - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Masnedsund Perronhal - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Masnedsund Perronhal
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |