Silkeborg SKRJ Trinbræt, en artikel om Silkeborg SKRJ Trinbræt
Silkeborg SKRJ Trinbræt – Endestation for Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane
Silkeborg SKRJ Trinbræt var endestationen for Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane, en bane med en noget besværlig opstartshistorie og en utraditionel placering. Til forskel fra de fleste jernbanelinjer, der sluttede inde på hovedstationens område, blev Silkeborg SKRJ Trinbræt placeret på forpladsen foran Silkeborg Station.Beslutningen om denne placering var resultatet af en række strategiske og økonomiske overvejelser. Da banen fra Horsens over Bryrup til Silkeborg samtidig blev planlagt, opstod der en interessekonflikt mellem de to baner. Da godstrafikken forventedes at være større på Horsens-Bryrup-Silkeborg-banen, fik denne en ordinær optagelse på Silkeborg Station. Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane måtte derfor nøjes med en placering udenfor stationsområdet, hvilket førte til oprettelsen af Silkeborg SKRJ Trinbræt.
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbanes vanskelige start
Den oprindelige plan for Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane blev vedtaget i jernbaneloven af 8. maj 1894. Strækningen skulle forbinde Rødkærsbro med Kjellerup og fortsætte videre til Silkeborg, hvilket ville give byen en ny transportforbindelse og forbedre infrastrukturen i det midtjyske område.Projektet blev imidlertid ramt af økonomiske vanskeligheder, og den nødvendige kapital blev aldrig skaffet. Som følge heraf blev det besluttet at opdele projektet i etaper. Først blev strækningen mellem Kjellerup og Rødkærsbro prioriteret, og denne bane kom med i jernbaneloven af 27. maj 1908. Koncessionen til anlægget blev tildelt den 6. juni 1910, og efter flere års arbejde blev jernbanen endelig indviet den 23. juli 1912.
Efter banens åbning fortsatte arbejdet med at forlænge den til Silkeborg. I februar 1917 blev der indsendt en officiel begæring om at fortsætte banen mod syd, og den 20. marts 1918 blev loven om forlængelsen vedtaget. Koncessionen blev givet den 13. marts 1919, hvilket banede vejen for opførelsen af den sidste del af strækningen.
Byggeriet af strækningen fra Kjellerup til Silkeborg
Anlægsarbejdet på strækningen mellem Kjellerup og Silkeborg blev påbegyndt i januar 1920. Arbejdet forløb over fire år, hvor man måtte overvinde en række tekniske og økonomiske udfordringer. Terrænet mellem Kjellerup og Silkeborg var præget af bakker og dale, hvilket krævede omfattende anlægsarbejde, herunder opførelse af broer og udgravning af skæringer i landskabet.Efter fire års arbejde stod banen færdig, og den blev officielt indviet den 1. august 1924. Strækningen betød en markant forbedring af transportmulighederne for beboere og virksomheder i området, da den skabte en ny forbindelse mellem Silkeborg og de omkringliggende byer.
Den utraditionelle placering af Silkeborg SKRJ Trinbræt
Normalt blev nye jernbaner optaget på hovedstationerne, men i tilfældet med Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane blev tingene anderledes. Da både denne bane og Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane skulle optages på Silkeborg Station, opstod en logistisk udfordring.Den største godsmængde forventedes at komme fra Horsens-Bryrup-Silkeborg-banen, og det blev vurderet, at denne bane derfor skulle have prioritet. Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro-banen blev derimod henvist til en placering uden for stationsområdet. Dette betød, at togene fra Kjellerup ankom til en perron på forpladsen foran Silkeborg Station i stedet for inde på selve stationens område.
Denne placering var utraditionel, men det var ikke unormalt, at mindre privatbaner blev behandlet anderledes end de større statslige baner. Den alternative placering betød dog, at passagerer, der skulle skifte mellem Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane og de øvrige tog, måtte gå en vis afstand for at skifte tog.
Driften af Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane
Fra åbningen i 1924 og frem til lukningen i 1968 var Silkeborg SKRJ Trinbræt en vigtig del af jernbanedriften i det midtjyske område.Banen blev drevet med fem daglige tog i hver retning. Trafikken bestod primært af passagerer, men der blev også transporteret en betydelig mængde gods, herunder landbrugsvarer og materialer til de lokale virksomheder.
Banen var kendt for sin pålidelighed og blev flittigt brugt af befolkningen i de byer og landsbyer, den betjente. Dog betød stigende konkurrence fra vejtransport, at passagertallet faldt i løbet af 1950'erne og 1960'erne.
Nedlæggelsen af Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane
Som mange andre privatbaner i Danmark blev Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane offer for den stigende bilisme og forbedrede vejnet i 1950'erne og 1960'erne.Den 31. marts 1968 blev banen officielt lukket, og det betød også, at Silkeborg SKRJ Trinbræt mistede sin funktion. Nedlæggelsen var en del af en bredere tendens, hvor mange af de mindre privatbaner i Danmark blev lukket på grund af faldende passagertal og stigende omkostninger ved at drive dem.
Silkeborg SKRJ Trinbræts betydning i dag
Selvom Silkeborg SKRJ Trinbræt ikke længere eksisterer, har det efterladt sig spor i historien om den danske jernbaneinfrastruktur. Den særlige placering foran Silkeborg Station gør, at den stadig huskes som en af de mere utraditionelle endestationer i Danmark.Stamdata for Silkeborg SKRJ Trinbræt
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.08.01 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,7 meter |
GPS koordinater | 56.16433828479164,9.54295012695462 |
Oversigt over andre stationer fra Silkeborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Silkeborg SKRJ Trinbræt | Silkeborg SKRJ Trinbræt – Endestation for Silkeborg-Kjelleru... | |
Silkeborg Station (Sl) | Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderbo... |
Silkeborg SKRJ Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Kjellerupbanen, Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane | SKRJ | 34,9 | 1912.07.23 | 1968.03.31 |
Billede af Silkeborg SKRJ Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. september 2019 Download billede
Billeder af Silkeborg SKRJ Trinbræt

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Silkeborg SKRJ Trinbræt.
Titel: - 1956 - Silkeborg Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Silkeborg
Vejnavn: Dewsensvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 8600
By: Silkeborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B-dia_02226_011.tif
Google Street View af Silkeborg SKRJ Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 31. oktober 2022 - LINK til kilde.
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt

Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Silkeborg SKRJ Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |