Silkeborg SKRJ Trinbræt, en artikel om Silkeborg SKRJ Trinbræt
Silkeborg SKRJ Trinbræt var endestation på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane. For at forstå den umage placering af Silkeborg SKRJ Trinbræt ud for Silkeborg Station, er man nødsaget til at få lidt af forhistorien med.
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane fik en noget besværlig fødselshistorie. I første omgang lykkedes det at få vedtaget en jernbane fra Rødkærsbro over Kjellerup til Silkeborg i loven af 8. maj 1894. Desværre lykkedes det ikke at skaffe den fornødne kapital til at gennemføre projektet og man besluttede derfor at ændre projektet til en jernbane mellem Kjellerup og Rødkærsbro.
Denne jernbane kom med på loven af 27. maj 1908 og fik koncession den 6. juni 1910. Den festlige indvielse fandt sted den 23. juli 1912 der også var første dag for normal drift med hele 5 daglige tog i hver retning.
Efter noget besvær indgav man februar 1917 begæring om forlængelse af banen til Silkeborg. Med loven af den 20. marts 1918 blev dette godkendt og der blev tildelt koncession den 13. marts 1919. Forlængelsen af Horsens-Bryrup banen til Silkeborg var med i samme lov af den 20. marts 1918. Hvis man optog begge baner på Silkeborg Station ville det give udfordringer. Udsigten til større godsmængde på Horsens-Bryrup-Silkeborg banen og en mulig lavere tilslutningsafgift for Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro banen, blev det sådan at Horsens-Bryrup-Silkeborg fik ordinær tilslutning og optag på Silkeborg Station og Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro fik en tilslutning på forpladsen til Silkeborg Station.
Anlægsarbejdet af strækningen Silkeborg-Kjellerup blev påbegyndt i løbet af januar 1920 og indvielsen blev foretaget den 1. august 1924.
Kjellerupbanens tog holdt på stationens forplads fra åbningen den 1. august 1924 til lukningen den 31. marts 1968.
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane fik en noget besværlig fødselshistorie. I første omgang lykkedes det at få vedtaget en jernbane fra Rødkærsbro over Kjellerup til Silkeborg i loven af 8. maj 1894. Desværre lykkedes det ikke at skaffe den fornødne kapital til at gennemføre projektet og man besluttede derfor at ændre projektet til en jernbane mellem Kjellerup og Rødkærsbro.
Denne jernbane kom med på loven af 27. maj 1908 og fik koncession den 6. juni 1910. Den festlige indvielse fandt sted den 23. juli 1912 der også var første dag for normal drift med hele 5 daglige tog i hver retning.
Efter noget besvær indgav man februar 1917 begæring om forlængelse af banen til Silkeborg. Med loven af den 20. marts 1918 blev dette godkendt og der blev tildelt koncession den 13. marts 1919. Forlængelsen af Horsens-Bryrup banen til Silkeborg var med i samme lov af den 20. marts 1918. Hvis man optog begge baner på Silkeborg Station ville det give udfordringer. Udsigten til større godsmængde på Horsens-Bryrup-Silkeborg banen og en mulig lavere tilslutningsafgift for Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro banen, blev det sådan at Horsens-Bryrup-Silkeborg fik ordinær tilslutning og optag på Silkeborg Station og Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro fik en tilslutning på forpladsen til Silkeborg Station.
Anlægsarbejdet af strækningen Silkeborg-Kjellerup blev påbegyndt i løbet af januar 1920 og indvielsen blev foretaget den 1. august 1924.
Kjellerupbanens tog holdt på stationens forplads fra åbningen den 1. august 1924 til lukningen den 31. marts 1968.
Stamdata for Silkeborg SKRJ Trinbræt
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.08.01 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,7 meter |
GPS koordinater | 56.16433828479164,9.54295012695462 |
Oversigt over andre stationer fra Silkeborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Silkeborg SKRJ Trinbræt | Silkeborg SKRJ Trinbræt var endestation på Silkeborg-Kjeller... | |
Silkeborg Station (Sl) | Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderbo... |
Silkeborg SKRJ Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Kjellerupbanen, Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane | SKRJ | 34,9 | 1912.07.23 | 1968.03.31 |
Billede af Silkeborg SKRJ Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. september 2019 Download billede
Billeder af Silkeborg SKRJ Trinbræt
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Silkeborg SKRJ Trinbræt.
Titel: - 1956 - Silkeborg Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Silkeborg
Vejnavn: Dewsensvej
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 8600
By: Silkeborg
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B-dia_02226_011.tif
Google Street View af Silkeborg SKRJ Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 31. oktober 2022 - LINK til kilde.
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Silkeborg SKRJ Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Silkeborg SKRJ Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |