Strib Færgestation, en artikel om Strib Færgestation
Strib Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 1. november 1866. Stationen var en tidstypisk N. P. C. Holsøe stationsbygning. Overfarten mellem Strib og Fredericia blev varetaget af dampskibe, der både kunne medtage gods og passagerer. I 1872 åbnedes Danmarks første dampfærgerute, hvor Strib sammen med Fredericia blev et meget vigtigt knudepunkt i landsdelstrafikken.
I 1903 opførtes en supplerende færgestation ved færgelejerne, hvor størstedelen af aktiviteterne udspillede sig indtil Lillebæltsbroen blev ibrugtaget i 1935.
Da Lillebæltsbroen blev indviet den 15. maj 1935, blev det ene spor mellem Middelfart og Strib taget op. Selv om Strib Station blev nedrykket til offentligt sidespor med tilhørende stykgodsindlevering, blev ekspeditionen flyttet til Vestergade 37 i Strib By.
Under 2. verdenskrig var man bange for at Lillebæltsbroen kunne blive saboteret, så et nyindrettet færgeleje blev etableret og der var prøvesejledes med en jernbanefærge i 1942, som backup løsning hvis Lillebæltsbroen blev sat ud af spillet.
Stationsbygningen ved færgelejet blev nedrevet efter krigen, mens den gamle bygning fra 1866 nedbrændte i 1995, og blev efterfølgende nedrevet.
Det resterende spor blev brugt som godsbanespor frem til 1996 og blev taget op i 2000.
I 1903 opførtes en supplerende færgestation ved færgelejerne, hvor størstedelen af aktiviteterne udspillede sig indtil Lillebæltsbroen blev ibrugtaget i 1935.
Da Lillebæltsbroen blev indviet den 15. maj 1935, blev det ene spor mellem Middelfart og Strib taget op. Selv om Strib Station blev nedrykket til offentligt sidespor med tilhørende stykgodsindlevering, blev ekspeditionen flyttet til Vestergade 37 i Strib By.
Under 2. verdenskrig var man bange for at Lillebæltsbroen kunne blive saboteret, så et nyindrettet færgeleje blev etableret og der var prøvesejledes med en jernbanefærge i 1942, som backup løsning hvis Lillebæltsbroen blev sat ud af spillet.
Stationsbygningen ved færgelejet blev nedrevet efter krigen, mens den gamle bygning fra 1866 nedbrændte i 1995, og blev efterfølgende nedrevet.
Det resterende spor blev brugt som godsbanespor frem til 1996 og blev taget op i 2000.
Stamdata for Strib Færgestation
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903 |
Nedlagt | 1935.05.15 |
Nedrevet | Slut 1940'erne |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 55.53955631749249,9.761690778207429 |
Oversigt over andre stationer fra Strib
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Strib Færgestation | Strib Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 1. ... | |
Strib Station (Sb) | Strib Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 1. ... |
Billede af Strib Færgestation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2009 Download billede
Billeder af Strib Færgestation
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2009 Download billede
Google Street View af Strib Færgestation
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 11. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Strib Færgestation
Kort over Strib Færgestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Strib Færgestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Strib Færgestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Strib Færgestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Strib Færgestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Strib Færgestation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |