Strib Færgestation
Strib Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 1. november 1866. Stationen var en tidstypisk N. P. C. Holsøe stationsbygning. Overfarten mellem Strib og Fredericia blev varetaget af dampskibe, der både kunne medtage gods og passagerer. I 1872 åbnedes Danmarks første dampfærgerute, hvor Strib sammen med Fredericia blev et meget vigtigt knudepunkt i landsdelstrafikken.
I 1903 opførtes en supplerende færgestation ved færgelejerne, hvor størstedelen af aktiviteterne udspillede sig indtil Lillebæltsbroen blev ibrugtaget i 1935.
Da Lillebæltsbroen blev indviet den 15. maj 1935, blev det ene spor mellem Middelfart og Strib taget op. Selv om Strib Station blev nedrykket til offentligt sidespor med tilhørende stykgodsindlevering, blev ekspeditionen flyttet til Vestergade 37 i Strib By.
Under 2. verdenskrig var man bange for at Lillebæltsbroen kunne blive saboteret, så et nyindrettet færgeleje blev etableret og der var prøvesejledes med en jernbanefærge i 1942, som backup løsning hvis Lillebæltsbroen blev sat ud af spillet.
Stationsbygningen ved færgelejet blev nedrevet efter krigen, mens den gamle bygning fra 1866 nedbrændte i 1995, og blev efterfølgende nedrevet.
Det resterende spor blev brugt som godsbanespor frem til 1996 og blev taget op i 2000.