Torrig Station (Trr), en artikel om Torrig Station
Torrig Station: En Historisk Oversigt
Torrig Station var en vigtig del af det lokale jernbanenetværk og spillede en central rolle i både transport og samfundsliv. Med sine to kontorer, tjenestebolig til stationsmesteren og hans familie, samt postlokale og ventesal, var stationen mere end blot et transportknudepunkt. Det var også et sted, hvor samfundets sociale liv blomstrede, og ventesalen blev brugt til dans og andre sociale begivenheder ved særlige lejligheder. Stationen fungerede desuden som telefoncentral for banen, og posthusets tre ruter og to daglige ombæringer sikrede, at Torrig Station også spillede en central rolle i det lokale postvæsen.Udvidelsen af Torrig Station i 1917
I 1917 oplevede Torrig Station en betydelig udvidelse, som forbedrede dens kapacitet. Stationen fik tilføjet et ekstra læssespor, en svinefold og et privat varehus, hvilket gjorde det muligt for stationen at håndtere den stigende mængde gods og passagerer. Forbindelsen med Maribo-Torrig Jernbane i 1924 krævede yderligere spor, en remise og en drejeskive. Indtil drejeskiven i Torrig var færdig, måtte togene vende i Kragenæs, hvilket illustrerede behovet for de nye faciliteter.Stationsmesterens Rolle i Samfundet
Torrig Station fungerede som en lille stationsby, hvor stationsmesteren kendte alle de faste passagerer. Dette resulterede i en unik form for service, hvor stationsmesteren ofte ventede med at give afgangssignalet, indtil han var sikker på, at alle var kommet med toget. Denne tætte forbindelse mellem stationen og dens passagerer kom særligt til udtryk juleaften 1929, da toget sneede inde i Torrig. Stationsmesteren formåede hurtigt at skaffe logi til de ca. 65 passagerer på de nærmeste gårde, hvilket viser, hvor vigtigt hans rolle var for lokalbefolkningen.Grisen, der "Fløjtede Afgang"
Torrig Station var også stedet for en særlig mindeværdig hændelse, hvor en gris kom til at give et ufrivilligt signal til afgang. Fra en godsvogn lød der pludselig en gennemtrængende hylen, som mindede om en togfløjte. Det viste sig at være en gris, der ufrivilligt kom til at "fløjte afgang". Denne hændelse var dog ikke til stor fare for togdriften, da konduktøren hurtigt fik tilkaldt en bil for at kunne fortsætte sin tur fra den næste station.Anlæggelsen af Maribo-Torrigbanen
Ved anlæggelsen af Maribo-Torrigbanen blev Torrig Station yderligere udvidet. Der blev anlagt to læssespor på sydsiden af hovedsporet samt to omløbsspor ud for stationsbygningen. Desuden blev der opført en drejeskive og en remise i røde mursten, som kunne huse en af banens dieselmotorvogne. Remisen rummede ikke kun togene, men også et værksted og overnatningsmuligheder for personalet, hvilket gjorde Torrig Station til et fuldt udstyret stoppested på banen.Remisens Transformation
Remisen, der oprindeligt var bygget til jernbanens drift, undergik flere transformationer efter banens nedlæggelse. Først blev den omdannet til en møbelfabrik, og senere blev den privat bolig. Disse forvandlinger afspejler, hvordan jernbanernes nedgang i Danmark førte til, at mange af de tidligere stationer og tilhørende bygninger fik nye funktioner i samfundet.Nedgangen i Godstransport og Bilismens Fremkomst
Efterhånden som traktorer overtog transporten af roer, og lastbiler blev det foretrukne transportmiddel for gods, begyndte Torrig Station at miste sin betydning. Med den stigende bilisme blev det også mere almindeligt for folk at rejse i egne køretøjer, hvilket reducerede behovet for passagertransport via tog. Disse faktorer medførte, at Torrig Station måtte lukke i 1967, da grundlaget for jernbanedrift i området simpelthen ikke længere var til stede.Branden i Torrig Station i 2022
Selvom Torrig Station havde været lukket i mange år, var den stadig en del af lokalhistorien indtil en tragisk brand den 22. marts 2022. Branden brød ud klokken 17, og da Lolland-Falster Brandvæsen nåede frem, stod flammerne allerede ud ad vinduerne på første sal. På brandtidspunktet var stationen ubeboet, men den ejedes af et firma, der også ejede flere andre bygninger på Lolland.Branden var voldsom og først slukket lidt efter klokken 21. Desværre var stationen så beskadiget, at det ikke var muligt at redde bygningen, og den blev revet ned i september 2022. Dette markerede afslutningen på Torrig Stations lange historie, der havde rødder helt tilbage til begyndelsen af det 20. århundrede.
Stamdata for Torrig Station
Byggeår | 1915 |
Åbnet | 1915.03.05 |
Nedlagt | 1967.03.31 |
Nedrevet | 2022 (september) |
Arkitekt | E. Ambt og A. Preisler |
Adresse | Bandholmvej 35, 4943 Torrig L |
Stednavneforkortelse | Trr |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 54.907870,11.320559 |
Torrig Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Maribo-Torrig Jernbane | MTJ | 23,7 | 1924.04.12 (Godstrafikken allerede fra den 5. februar 1924) | 1941.02.28 |
Nakskov-Kragenæs Jernbane | NKJ | 26,7 | 1915.03.05 | 1967.03.31 |
BBR Data for Torrig StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:24 | |
BBR Højde over havet | 10,2 meter |
BBR GPS koordinater | 54.9078628,11.32057682 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1916 |
BBR Seneste ombygning | 2001 |
BBR Bebygget areal i alt | 170 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 170 m2 |
BBR Samlet boligareal | 218 m2 |
BBR Udestue areal | 20 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Torrig Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. oktober 2021 Download billede
Youtube fra Torrig Station
Kilde: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Billeder af Torrig Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2006 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. oktober 2006 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. maj 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Fotograf: NakskovFoto - Dato: den 22. marts 2022 - LINK til kilde.
Tegninger af Torrig Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1914 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Torrig Stations varehus. Sign.: A. Preisler og E. Ambt.
Transportselskab/ operatør: Nakskov - Kragenæs Jernbane (NKJ)
Jernbanested: Nakskov - Kragenæs
På strækningen: Nakskov - Kragenæs
Beskrivelse: Varehus: *Købelev, *Kastager, *Svinsbjerg, *Onsevig og *Torrig, samt: *Horslunde og *Kragenæs. Sign.: A. Preisler og E. Ambt.
Infrastrukturejer: Nakskov - Kragenæs Jernbaneselskab
Motivdato: 1/1914
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: NKJ-varehuse-scan27391
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1914 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Torrig Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Nakskov - Kragenæs Jernbane (NKJ)
Jernbanested: Nakskov - Kragenæs
Beskrivelse: Varehus: *Købelev, *Kastager, *Svinsbjerg, *Onsevig og *Torrig, samt: *Horslunde og *Kragenæs.
Infrastrukturejer: Nakskov - Kragenæs Jernbaneselskab
Motivdato: 1/1914
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: A. Preisler og E. Ambt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: NKJ-varehuse-scan22436
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1914 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Torrig Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Nakskov - Kragenæs Jernbane (NKJ)
Jernbanested: Nakskov - Kragenæs
Beskrivelse: Varehus: *Købelev, *Kastager, *Svinsbjerg, *Onsevig og *Torrig, samt: *Horslunde og *Kragenæs.
Infrastrukturejer: Nakskov - Kragenæs Jernbaneselskab
Motivdato: 1/1914
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: A. Preisler og E. Ambt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: NKJ-varehuse-scan27379
Google Street View af Torrig Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 17. januar 2022 - LINK til kilde.
Følgende banemærker er stemplet på Torrig Station
Kort over Torrig Station
Kort over Torrig Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Torrig Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Torrig Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Torrig Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Torrig Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Torrig Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Danske Privatbaner beskrevet i fotos - Fotohæfte 4: Nakskov-Kragenæs Jernbane Ulf Holtrup 1973 49 Signalpostens Forlag | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Maribo-Torrig Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 18) B. Wilcke og P. Thomassen 1967 59 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nakskov-Kragenæs Jernbane (Dansk Jernbane-Klub : 11) B. Wilcke og P. Thomassen 1965 61 Dansk Jernbane-Klub |