Svenstrup (Jylland) Station (Sn) [1877-1904], en artikel om Svenstrup Station




Svenstrup Station – Fra Holdeplads til Moderne Trinbræt

Svenstrup i Jylland fik ikke sin egen station ved åbningen af Randers-Aalborg Banen den 19. september 1869. Det var først i 1872, at en holdeplads med et offentligt sidespor blev anlagt, dog med meget beskedne faciliteter i form af et træskur med ventesal. Med tiden voksede Svenstrup Stations betydning, især efter åbningen af Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane i 1899, hvilket førte til flere ombygninger og forbedringer af stationen. Stationen blev dog lukket i 1972, men fik nyt liv i 2003 med etableringen af et trinbræt til Aalborg Nærbane.

Oprettelsen af Svenstrup Holdeplads

Da Randers-Aalborg Banen blev indviet i 1869, blev Svenstrup ikke tildelt en station, da området primært var præget af landbrug, og jernbanens hovedfokus var at forbinde større byer i Nordjylland.

Efter få år opstod der dog et behov for et stoppested i Svenstrup, og i 1872 blev der anlagt en simpel holdeplads med et offentligt sidespor. Holdepladsen blev anlagt for at betjene både lokale passagerer og godstransport, primært fra landbruget i oplandet. Faciliteterne var dog beskedne, bestående af et træskur med ventesal.

Opførelse af den Første Stationsbygning

I 1875 blev den første egentlige stationsbygning opført ved Svenstrup Holdeplads. Bygningen var af den lille standardtype, som blev anvendt på mange mindre stationer i Danmark på det tidspunkt.

Placeringen af bygningen lå lidt nord for den nuværende stations placering, og den gav bedre forhold for både passagerer og jernbanepersonalet. Der blev etableret billetsalg og bedre ventesale, hvilket gjorde rejsen mere komfortabel for de lokale beboere.

Ophøjelse til Station i 1877

Den stigende trafik førte til, at Svenstrup Holdeplads i 1877 blev ophøjet til en egentlig station med fuld ekspedition. Dette betød, at stationen nu fik yderligere funktioner, herunder udvidede faciliteter til godshåndtering, postekspedition og flere spor til rangering af tog.

Med denne opgradering blev Svenstrup en vigtig mellemstation på Randers-Aalborg Banen, da den sikrede bedre transportmuligheder for både passagerer og erhvervslivet i området.

Svenstrup som Endestation for Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane

Den 15. juli 1899 blev Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane åbnet, hvilket gjorde Svenstrup til endestation for denne nye jernbaneforbindelse.

Denne udvikling førte til en betydelig stigning i trafikken på stationen, da den nu ikke kun betjente togene på Randers-Aalborg Banen, men også var det centrale omstigningspunkt for passagerer og gods fra den nye sidebane.

Det viste sig hurtigt, at den eksisterende stationsbygning var for lille til at håndtere den øgede trafik, og der var behov for en mere moderne station med bedre faciliteter.

Opførelsen af den Nye Svenstrup Station i 1904

For at imødekomme de nye krav til stationen blev en ny stationsbygning opført i 1904. Den nye station blev placeret syd for den oprindelige station og var betydeligt større og bedre udstyret til at håndtere den stigende trafik.

Den gamle stationsbygning blev ikke revet ned, men blev i stedet omdannet til tjenestebolig for jernbanepersonale. Denne funktion bevarede bygningen frem til begyndelsen af 1980'erne, hvor den endeligt blev revet ned.

Nedlæggelsen af Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane

Fra midten af 1900-tallet begyndte jernbanetrafikken i Danmark at ændre sig, og mange sidebaner mistede deres betydning, efterhånden som biltrafikken voksede.

Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane oplevede et kraftigt fald i passager- og godstrafikken, og den 31. marts 1969 blev banen officielt nedlagt.

Dette reducerede stationens funktion markant, da den nu kun betjente Randers-Aalborg Banen, men med et betydeligt mindre antal rejsende end tidligere.

Nedlæggelsen af Svenstrup Station i 1972

Selvom stationen fortsatte sin drift efter nedlæggelsen af sidebanen, blev det hurtigt klart, at passagergrundlaget var for lavt til at opretholde en fuldt bemandet station.

Den 25. maj 1972 blev Svenstrup Station officielt nedlagt, hvilket markerede afslutningen på næsten 100 års jernbanebetjening i Svenstrup.

Genåbning af Svenstrup som Trinbræt på Aalborg Nærbane

Efter mere end 30 år uden jernbanebetjening blev Svenstrup igen en del af det danske jernbanenet, da Aalborg Nærbane blev etableret. Den 14. december 2003 blev der anlagt et nyt trinbræt, som skulle betjene den regionale togdrift mellem Svenstrup og Aalborg.

Denne genåbning var en del af en bredere strategi for at forbedre offentlig transport i Nordjylland og skabe bedre forbindelser for pendlere mellem Svenstrup og Aalborg.


Stamdata for Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]

Byggeår1875
Åbnet1877
Nedlagt1904
Nedrevet1980'erne (i starten af 1980'erne)
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseSn
Højdeplacering over havet9,9 meter
GPS koordinater56.97295451310298,9.856527734491216


Oversigt over andre stationer fra Svenstrup (Jylland)

FotoStationens navnBeskrivelse
Svenstrup (Jylland) Trinbræt (Sn)Svenstrup fik ikke station ved Randers-Aalborg banens åbning...
Stedet er fotograferetSvenstrup (Jylland) Station (Sn) [1904-1972]Svenstrup Station – En historisk rejse gennem jernbanens udv...
Svenstrup (Jylland) Station (Sn) [1877-1904]Svenstrup Station – Fra Holdeplads til Moderne TrinbrætSvens...
Svenstrup (Jylland) Holdeplads med sidespor (Sn) [1875-1877]Svenstrup Holdeplads med Sidespor – Fra Simpelt Træskur til ...
Svenstrup (Jylland) Holdeplads med sidespor (Sn) [1872-1875]Svenstrup Holdeplads med Sidespor – Fra Holdeplads til Stati...





Google Street View af Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]

Google Street View af Svenstrup (Jylland) Station - Station er nedrevet, men Svenstrup (Jylland) Station har ligget her.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. november 2022 - LINK til kilde.


Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]

Historisk kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]
Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]
Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]
Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]
Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]
Kort over Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Svenstrup (Jylland) Station [1877-1904]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0