Virum Billetsalgssted (Vir) [1929-1936], en artikel om Virum Billetsalgssted




Virum Billetsalgssted – En stationshistorie i udvikling

Virum Billetsalgssted var en mindre, men vigtig del af S-banen og den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Fra sin spæde begyndelse i 1928 som et simpelt trinbræt ved vogterhus nummer 8a til en mere moderne S-togsstation i 1958, afspejlede billetsalgsstedet den ekspansion og modernisering, der kendetegnede udviklingen af Nordbanen.

I de første år var der kun sporadisk bebyggelse omkring stationen, men i takt med, at forstadsområderne voksede i 1950'erne, blev Virum hurtigt en attraktiv bosætningsby. Stationen udviklede sig gradvist i takt med byens vækst, indtil den blev en fast del af S-togsnettet og en vigtig transportforbindelse for pendlere til og fra København.

Et simpelt trinbræt etableres i 1928

I 1928 blev et simpelt trinbræt anlagt ved Virumvej, hvor denne krydsede Nordbanen. Trinbrættet lå ved vogterhus nummer 8a og var oprindeligt meget spartansk udstyret, uden billetsalg eller egentlige faciliteter for de rejsende.

Placeringen viste sig dog at være praktisk, og allerede året efter, i 1929, blev der oprettet et lille billetsalg i den blokpost, der lå ved vogterhuset. Billetsalget blev placeret på samme side af banen som vogterhuset, mens der på modsatte side af banen blev opstillet et simpelt træskur som venteplads.

På dette tidspunkt kørte der stadig damptog på strækningen, hvilket betød, at togstammerne var lange. Af den grund måtte perronerne på trinbrættet også være ekstra lange for at imødekomme behovet for på- og afstigning.

S-banens ankomst og oprettelsen af et nyt billetsalgssted

Den 15. maj 1936 blev S-banen forlænget fra Hellerup til Holte, hvilket markerede en vigtig milepæl i udviklingen af den københavnske forstadsbane. I den forbindelse blev det besluttet at etablere et nyt billetsalgssted cirka 700 meter længere mod nord end det oprindelige trinbræt.

Det nye billetsalgssted var en simpel træbygning, som dog var en betydelig forbedring i forhold til den tidligere primitive struktur. I datidens optik var det en moderne løsning, selvom bygningen i absolut forstand var beskeden.

Det mest bemærkelsesværdige ved den nye station var dog ikke selve billetsalget, men det futuristisk udseende funkis-cykelskur, der blev opført samtidig. Skuret var designet i en tidstypisk funktionalistisk stil og vakte opsigt med sit moderne udtryk.

Virums forvandling til en forstad

Ved anlæggelsen af det nye billetsalgssted var der kun spredt bebyggelse i nærheden. Men i takt med, at Københavns forstæder voksede i 1950'erne, blev Virum hurtigt en attraktiv bosætningsby for pendlere, der arbejdede i hovedstaden, men ønskede at bo i naturskønne omgivelser uden for byen.

Den stigende befolkning medførte en øget efterspørgsel på jernbanetrafik, hvilket gjorde Virum Billetsalgssted til et vigtigt stop på S-togsnettet. I 1946 blev billetsalget udvidet med banepakkeekspedition, hvilket betød, at stationen også kunne håndtere forsendelser af pakker via jernbanen.

Denne service fortsatte frem til 1973, hvor banepakkeekspeditionen blev nedlagt som led i en generel omlægning af jernbanens godshåndtering.

Ombygning af Frederiksdalsvej og ny stationsbygning

I 1958 blev Frederiksdalsvej udvidet, og viadukten under jernbanen blev ombygget. Dette omfattede en fordobling af broens spændvidde for at skabe bedre pladsforhold.

I forbindelse med disse ændringer blev den oprindelige bygning for Virum Billetsalgssted revet ned, og der blev opført en ny, tidssvarende S-togsstationsbygning på østsiden af banen. Denne bygning var mere moderne og rummede både billetsalg og bedre faciliteter for passagererne.

Nedlæggelsen af vogterboligen og blokposten

Indtil 1950 fungerede vogterboligen ved Virumvej som en vigtig del af jernbanesikkerheden. Vogterne stod for at betjene bommene ved vejoverskæringen, men i takt med moderniseringen af infrastrukturen blev denne funktion overflødig.

I 1950 blev den tidligere niveauoverskæring erstattet af en viadukt, der blev anlagt lige syd for vogterboligen. Dette forbedrede sikkerheden og trafikflowet markant, da biltrafikken nu kunne passere uhindret under jernbanen.

To år senere, i 1952, blev blokposten ved vogterhuset endeligt nedlagt, hvilket markerede afslutningen på en æra, hvor stationens funktioner blev styret manuelt af vogtere.

Betydningen af Virum Billetsalgssted for lokalområdet

Virum Billetsalgssted var en vigtig del af udviklingen af forstadsbanerne omkring København. Selvom stationen begyndte som et simpelt trinbræt, voksede dens betydning i takt med, at Virum udviklede sig til en attraktiv forstad.

Stationens historie viser, hvordan jernbanen har spillet en afgørende rolle i byudviklingen og forstadsdannelsen i Danmark. Uden jernbanen ville mange af de nuværende forstæder ikke være vokset frem på samme måde, og Virum er et godt eksempel på dette.


Stamdata for Virum Billetsalgssted [1929-1936]

Byggeår1928
Åbnet1929
Nedlagt1936.05.15
Nedrevet1936
AdresseVirumvej, 2830 Virum
StednavneforkortelseVir
Højdeplacering over havet38,4 meter
GPS koordinater55.78972562955151,12.476168236181294


Oversigt over andre stationer fra Virum

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetVirum S-togsstation (Vir)Virum S-togsstation og dens historiske udviklingDer hvor Vir...
Stedet er fotograferetVirum Billetsalgssted (Vir) [1936-1958]Virum Billetsalgssteds historieVirum Billetsalgssted blev an...
Virum Billetsalgssted (Vir) [1929-1936]Virum Billetsalgssted – En stationshistorie i udviklingVirum...
Virum Trinbræt (Vir) [1928-1929]Virum Trinbræts historieVirum Trinbræt blev anlagt i 1928 so...





Google Street View af Virum Billetsalgssted [1929-1936]

Google Street View af Virum Billetsalgssted.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 6. november 2022 - LINK til kilde.


Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936]
Kort over Virum Billetsalgssted [1929-1936] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Virum Billetsalgssted [1929-1936]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0