Aarup Billetsalgssted (Ap) [1995-2003], en artikel om Aarup Billetsalgssted
Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. september 1865. Aarup Station var af standardtypen af 4. klasse og lå ved anlæggelsen på en bar mark. Inden for de første par år blev der bygget fire bygninger tæt op ad stationen, blandt andet to købmandsgårde og et gæstgiveri.
Over for stationsbygningen, på modsatte side af sporet, lå varehus og kvægfold med kampestensrampe. Aarup Station blev med tiden udvidet med et nyt indgangsparti, et ekstra bygningsfag i her ende og en tilbygning i én etage i den østlige enden af stationsbygningen.
Frem til 1950'erne hørte Aarup Station til bland de bedste stationer på Fyn, da den lå med et godt blandet opland, hvor der både var industri og store gårde i nærheden.
Aarup var sammen med Stenløse de første stationer, som tog Almex billetautomaten på prøve i marts 1964.
I 1971 nedrykkede Aarup Station til billetsalgssted med sidespor og stykgodsindlevering, der året efter kun omfatte ekspresgods. I 1975 udvide DSB til at det omfattede mere end ekspresgods, hvor der igen åbnedes for almindeligt stykgods. I starten af 1980'erne ophørte både billetsalget og stykgodsekspeditionen.
I 1991 blev Aarup stationsbygning nedrevet for at give plads til et større kommunalt byggeri og projekt. Den 25. februar 1995 blev Aarups nye station taget i brug, som den første kommunalt ejede station i Danmark, her var der billetsalg frem til 2003.
Over for stationsbygningen, på modsatte side af sporet, lå varehus og kvægfold med kampestensrampe. Aarup Station blev med tiden udvidet med et nyt indgangsparti, et ekstra bygningsfag i her ende og en tilbygning i én etage i den østlige enden af stationsbygningen.
Frem til 1950'erne hørte Aarup Station til bland de bedste stationer på Fyn, da den lå med et godt blandet opland, hvor der både var industri og store gårde i nærheden.
Aarup var sammen med Stenløse de første stationer, som tog Almex billetautomaten på prøve i marts 1964.
I 1971 nedrykkede Aarup Station til billetsalgssted med sidespor og stykgodsindlevering, der året efter kun omfatte ekspresgods. I 1975 udvide DSB til at det omfattede mere end ekspresgods, hvor der igen åbnedes for almindeligt stykgods. I starten af 1980'erne ophørte både billetsalget og stykgodsekspeditionen.
I 1991 blev Aarup stationsbygning nedrevet for at give plads til et større kommunalt byggeri og projekt. Den 25. februar 1995 blev Aarups nye station taget i brug, som den første kommunalt ejede station i Danmark, her var der billetsalg frem til 2003.
Stamdata for Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
Byggeår | 1994 |
Åbnet | 1995.02.25 |
Nedlagt | 2003 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 1, 5560 Aarup |
Stednavneforkortelse | Ap |
Højdeplacering over havet | 48,6 meter |
GPS koordinater | 55.382953,10.051381 |
Oversigt over andre stationer fra Aarup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Aarup Trinbræt (Ap) | Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. ... | |
Aarup Billetsalgssted (Ap) [1995-2003] | Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. ... | |
Aarup Trinbræt (Ap) [1982-1995] | Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. ... | |
Aarup Billetsalgssted med Sidespor (Ap) [1971-1982] | Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. ... | |
Aarup Station (Ap) [1865-1971] | Aarup Station åbnede sammen med den fynske hovedbane den 7. ... |
BBR Data for Aarup Billetsalgssted [1995-2003]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-01-28 21:23:29 | |
BBR Højde over havet | 48,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.38290591,10.05111079 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1994 |
BBR Bebygget areal i alt | 180 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 180 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 180 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2009 Download billede
Billeder af Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2008 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. november 2008 Download billede
Google Street View af Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 6. november 2022 - LINK til kilde.
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Aarup Billetsalgssted [1995-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Aarup Billetsalgssted [1995-2003]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |