Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881], en artikel om Grubberholm Trinbræt




Grubberholm Trinbræt og dets historiske udvikling

Grubberholm Trinbræt blev oprettet kort tid efter Åbningen af Østsjællandske Jernbaneselskab den 1. juli 1879. I begyndelsen var trinbrættet kun i brug på markedsdage og lignende begivenheder, hvilket begrænsede dets funktion som fast stoppested. I 1881 blev trinbrættet dog ophøjet til et billetsalgssted, hvilket betød, at det fik faste funktioner inden for billetsalg og banepakkeekspedition. Ekspeditionen blev drevet fra vogterhus nummer 4, som varetog denne funktion frem til 1926.

Infrastruktur og ventearealer

I begyndelsen havde Grubberholm Trinbræt ingen læskur eller beskyttelse mod vejret, men i 1902 blev der opført et læskur ved vogterhus 4, hvilket forbedrede forholdene for de ventende passagerer. Efter ophøret af billetsalget blev der opsat et vingesignal, som passagerer kunne anvende for at signalere til toget, at de ønskede at stige på.

Den oprindelige ventebygning fra 1902 blev senere erstattet af en anden bygning. I 1977 blev denne bygning skiftet ud med det karakteristiske glasfiberskur i champignonform, som var udbredt på mange mindre danske stationer.

Sidesporet til Vallø Stift

I 1898 blev der anlagt et cirka 280 meter langt sidespor til transport af træ fra Vallø Stift. Dette sidespor, som var placeret der, hvor krydsningsporet findes i dag, var en vigtig del af infrastrukturen og muliggjorde en effektiv transport af træ til videre forarbejdning. Sidesporet blev anvendt frem til 1932, hvor det blev fjernet som en del af rationaliseringen af jernbanenettet.

Flytninger og modernisering af trinbrættet

Oprindeligt var Grubberholm Trinbræt placeret lige syd for Skovbovej, men det blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet igen flyttet til sin nuværende placering, cirka 100 meter syd for Skovbovej. I forbindelse med denne flytning blev der anlagt en ø-perron samt et krydsningsspor, hvilket gjorde det muligt for togene at krydse hinanden her.

I 1993 gennemgik perronen en omfattende renovering for at forbedre forholdene for passagererne. Disse moderniseringer var med til at sikre trinbrættets fortsatte relevans for lokalområdets passagerer.

Passagertrafik gennem årene

Grubberholm Trinbræt har haft en stabil passagertrafik gennem tiden. I 1934 blev der registreret 3.600 påstigninger, mens dette tal i 2000 var steget til 5.400 påstigninger. Denne stigning vidner om en vedvarende brug af trinbrættet, selvom mange mindre stationer blev nedlagt eller mistede betydning i samme periode.

Navneændring fra Gruberholm til Grubberholm

Historisk set blev Grubberholm tidligere stavet "Gruberholm," men stavemåden blev senere justeret til den nuværende form. Navneændringen afspejler en naturlig sproglig udvikling og den officielle registrering i jernbanesystemet.


Stamdata for Grubberholm Trinbræt [1879-1881]

Andre navne og stavemåderGruberholm
Byggeår1879
Åbnet1879
Nedlagt1881
NedrevetNedrevet
AdresseSkovbovej, 4652 Hårlev
StednavneforkortelseGrh
Højdeplacering over havet26,8 meter
GPS koordinater55.38200742416362,12.197984064918325


Oversigt over andre stationer fra Grubberholm

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGrubberholm Trinbræt (Grh)Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru...
Stedet er fotograferetGrubberholm Trinbræt (Grh) [1932-1983]Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru...
Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932]Grubberholm Trinbræt med Sidespor og dets jernbanehistoriske...
Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926]Grubberholm Billetsalgssted med SidesporGrubberholm startede...
Grubberholm Billetsalgssted (Grh) [1881-1898]Grubberholm Billetsalgssted og dets Historiske UdviklingGrub...
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881]Grubberholm Trinbræt og dets historiske udviklingGrubberholm...





Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]
Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]
Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]
Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]
Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881]
Kort over Grubberholm Trinbræt [1879-1881] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Grubberholm Trinbræt [1879-1881]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0