Aarhus Havnestation [1953-1957], en artikel om Aarhus Havnestation
Aarhus Havnestation og dens historiske udvikling
Da Aarhus Banegård åbnede den 4. oktober 1868 sammen med jernbanestrækningen mellem Aarhus og Fredericia, var der ikke umiddelbart planer om et havnespor. Behovet for en jernbaneforbindelse til havnen opstod dog hurtigt i takt med, at byens skibstrafik voksede. Da Aarhus-Ryomgård-Grenaa banen blev etableret den 1. december 1877, blev problemet endnu mere markant, da banens endestation, Aarhus Østbanegård, lå cirka 2 km fra Aarhus Banegård.I begyndelsen var der ingen direkte forbindelse mellem de to stationer, og for at lette transporten for rejsende indsatte DSB i 1881 hesteomnibusser til transitrejsende mellem stationerne. Dette var dog kun en midlertidig løsning, og behovet for en reel sporforbindelse blev stadig mere påtrængende.
Udviklingen af havnebanesporet
Forbindelsen mellem Aarhus Banegård og Grenåbanen krævede mere plads, og i forbindelse med etableringen af Hads-Ning Herreders Jernbane (Aarhus-Odder-Hou) i 1884 blev en ny banegård samt bedre sporforhold nødvendige. Dette førte til anlægget af et kombineret havnespor samt en sporforbindelse til Aarhus Østbanegård.Som en del af denne udbygning blev der oprettet et nyt standsningssted, Havnen Trinbræt, der lå ved kajen for dampskibsruterne. Selvom der nu var en direkte forbindelse mellem Aarhus Banegård og Aarhus Østbanegård, fortsatte Grenåbanens tog med at udgå fra Østbanegården.
Havnen Trinbræt og Aarhus-Kalundborg overfarten
Havnen Trinbræt blev placeret ved den såkaldte "Dampskibsbro", hvor passagerer kunne foretage direkte omstigning mellem tog og skib via kajen. Dette gjorde rejsen mere effektiv for dem, der skulle videre med dampskibsruterne. Billetsalget til Aarhus-Kalundborg overfarten foregik ombord på skibene frem til 1960, hvorefter infrastrukturen blev moderniseret.I 1953 blev anløbspladsen midlertidigt flyttet til Kaj 17 ved Toldboden for at imødekomme den stigende trafik. I 1957 blev den seneste anløbsplads ved Aarhus Havnestation taget i brug, hvilket forenklede skifteforholdene mellem tog og skib. Aarhus Havnestation blev officielt indviet i 1960 og fungerede som et vigtigt trafikknudepunkt frem til dens nedlæggelse i 1991.
Aarhus Havnestations betydning
Aarhus Havnestation spillede en central rolle i byens transportinfrastruktur i mere end 30 år. Stationen forbandt jernbanenettet med de vigtigste skibsruter og var en essentiel del af godstransporten til og fra Aarhus Havn. Den muliggjorde en effektiv logistikløsning for både erhvervslivet og passagertrafikken.Stationens nedlæggelse i 1991 markerede afslutningen på en æra, hvor havnen havde en direkte jernbaneforbindelse. Udviklingen af vejtransport og containershipping gjorde den traditionelle havnerelaterede jernbanetrafik mindre relevant, hvilket førte til en gradvis udfasning af stationens funktioner.
Stamdata for Aarhus Havnestation [1953-1957]
Byggeår | 1953 |
Åbnet | 1953 |
Nedlagt | 1957 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 3,0 meter |
GPS koordinater | 56.15491488370272,10.212763181060751 |
Oversigt over andre stationer fra Aarhus Havnestation
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Aarhus Havnestation | Aarhus Havnestation – En Central Del af Byens Jernbanehistor... | |
Aarhus Havnestation [1957-1960] | Aarhus Havnestation og dens jernbanehistoriske betydningDa A... | |
Aarhus Havnestation [1953-1957] | Aarhus Havnestation og dens historiske udviklingDa Aarhus Ba... | |
Aarhus Havn Godsekspeditionen | I 1895 opførte DSB et ekspeditionskontor for gods i et lokal... | |
Aarhus Havnestation [1894-1953] | Aarhus Havnestation og dens historiske betydningDa Aarhus Ba... |
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]](./kort/3030_ZOOM.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]](./kort/3030_ORTO.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]](./kort/3030_1980.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]](./kort/3030_1953.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1953-1957]](./kort/3030_1901.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1953-1957] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Aarhus Havnestation [1953-1957]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |