Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923], en artikel om Esbjerg gamle Havn Havneekspedition




Esbjerg gamle Havn Havneekspedition – Et centralt knudepunkt i Esbjergs tidlige havne- og jernbanehistorie

Esbjerg Havn blev anlagt i henhold til loven af 24. april 1868, hvilket markerede begyndelsen på byens udvikling som en central havneby i Danmark. I forbindelse med havneplanlægningen blev Esbjerg også inkluderet i jernbaneloven, hvilket førte til, at byen fik sin første stationsbygning i 1874. På dette tidspunkt var Esbjerg stadig en ny by, og i 1870 havde den kun 460 indbyggere.

Den 3. oktober 1874 blev jernbanen ført til Esbjerg, hvilket medførte opførelsen af et havnespor, der gjorde det muligt at transportere gods direkte mellem skibe og jernbane. Dette skabte grundlaget for Esbjergs rolle som en vigtig transitby for både indenrigs og international handel.

Åbningen af Esbjerg Havn Havneekspedition

I 1889 åbnede Esbjerg Havn Havneekspedition som byens første ekspedition på havnen. Havneekspeditionen blev placeret ved Englandskajen, hvor DFDS siden 1875 havde opereret med sejlads mellem Esbjerg og England. Ekspeditionen varetog håndtering af stykgods, banepakker og senere også persontrafik.

Persontrafikken blev først etableret nogle måneder efter åbningen, hvor et trinbræt ved Esbjerg Havn Havneekspedition blev oprettet for at betjene Englandsbådene. Dette trinbræt var i drift indtil 1895, hvor den nye Englandsstation blev opført for at håndtere det stigende passagerantal.

Drift og funktioner på havneekspeditionen

Esbjerg Havn Havneekspedition var en vigtig del af havnens infrastruktur og spillede en central rolle i byens voksende betydning som handelsknudepunkt. Ekspeditionen blev betjent af en ekspedient frem til 1923, hvor dens rolle begyndte at ændre sig i takt med moderniseringen af havnefaciliteterne.

Administrativt hørte ekspeditionen under godsekspeditionen på Esbjerg Station, hvilket betød, at den økonomisk og driftsmæssigt var en del af jernbanens samlede godslogistik. Denne struktur ændrede sig dog i 1916, hvor ekspeditionen fik selvstændigt regnskab og blev omdøbt til Esbjerg Fiskeriekspedition.

Esbjerg Fiskeriekspedition og navneændringer

Navneændringen i 1916 afspejlede den stigende betydning af fiskeriet i Esbjerg, der hurtigt var ved at udvikle sig til Danmarks vigtigste fiskerihavn. Fiskeriekspeditionen håndterede i stigende grad fragt relateret til fiskerierhvervet, hvilket gjorde den til en afgørende del af Esbjergs økonomi.

I 1920 gennemgik ekspeditionen endnu en navneændring og blev kendt som Esbjerg gamle Havn. Fra 1921 blev den økonomisk administreret af godsekspeditionen Esbjerg ny Havn, hvilket markerede en ændring i havnens driftsstruktur, hvor den gamle ekspedition mistede sin tidligere selvstændighed.

Afviklingen af Esbjerg gamle Havn

Selvom der stadig blev drevet godsekspedition fra pakhuset på Esbjerg gamle Havn frem til 1923, blev stedet gradvist nedprioriteret. Fra dette år var ekspeditionen kun et læssested på Esbjerg havnebane, og behovet for en selvstændig ekspedition på stedet forsvandt gradvist.

I de følgende år blev bygningerne i stigende grad anvendt af trafiktjenesten, men de mistede deres oprindelige funktion. Til sidst, i 1951, blev de sidste rester af bygningerne revet ned for at give plads til opførelsen af den nye Esbjerg Englandsstation, som skulle imødekomme den stigende trafik mellem Danmark og England.

Esbjerg gamle Havn Havneekspedition i historisk perspektiv

Esbjerg gamle Havn Havneekspedition spillede en central rolle i byens tidlige udvikling som havneby. Den var et vigtigt knudepunkt for både gods- og passagertrafik og bidrog til at gøre Esbjerg til en af landets vigtigste havnebyer.

Havneekspeditionens historie afspejler Esbjergs udvikling fra en nyanlagt havn i slutningen af 1800-tallet til et blomstrende handels- og fiskericenter i begyndelsen af det 20. århundrede. Selvom ekspeditionen ikke længere eksisterer, forbliver den en vigtig del af Esbjergs jernbane- og havnehistorie.


Stamdata for Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]

Andre navne og stavemåderEsbjerg Havn Havneekspedition og Esbjerg Fiskeriekspedition
Byggeår1889
Åbnet1920
Nedlagt1923
Nedrevet1951
Højdeplacering over havet1,8 meter
GPS koordinater55.460905609233166,8.443749725450552


Oversigt over andre stationer fra Esbjerg Havn

FotoStationens navnBeskrivelse
Esbjerg ny Havn GodsekspeditionenDSB's godsekspedition "Esbjerg ny Havn" på fiskepakhuset, åb...
Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]Esbjerg gamle Havn Havneekspedition – Et centralt knudepunkt...
Esbjerg Fiskeri Havneekspedition [1916-1920]Esbjerg Fiskeri Havneekspedition og dens udviklingEsbjerg Ha...
Esbjerg Havn HavneekspeditionEsbjerg Havn Havneekspedition – Et Jernbanehistorisk Knudepu...





Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]

Historisk kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]
Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]
Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]
Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]
Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]
Kort over Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Esbjerg gamle Havn Havneekspedition [1920-1923]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0