Sejlgaard Sidespor
Sejlgaard Sidespor åbnede på Silkeborg-Herning banen i 1884 efter aftale med Etatsraad M. P. Bruun fra Aarhus (senere Fabrikant B. Bruun fra Viborg), til brug for mergelkørsel. Mergellejet lå ca. 1 km sydvest for gården Sejlgaard og havde en hestetrukken smalsporsbane ud til sidesporet.
I 1889 fik "Det danske Hedeselskab" medafbenyttelsesret til sidesporet efter Hedeselskabet havde købt en 25 års mergel brydningsret af ejeren af Sejlgaard. Hedeselskabet skabte hurtigt Danmarks største mergelgrav, hvor der hver sommeren dagligt fyldtes 12-15 jernbanevogne med mergel, som blev transporteret fra Hedeselskabets egne jernbanespor ud til sidesporet.
Hedeselskabet åbnede andre mergelspor bl.a. i Kibæk, Troldhede, Borris, Skjern (1894), Herning (1894) og Dejbjerglund (1899).
I 1901 åbnede Sejlgaards Teglværk, som fik medafbenyttelsesret til Sejlgaard Sidespor og teglværket havde egen hestetrukken smalsporsbane ud til sidesporet.
Mergelkørslerne stod på frem til slutningen af 1. verdenskrig, hvor Sejlgaard Sidespor lukkede kort før jul i 1917.