Sejlgaard Sidespor, en artikel om Sejlgaard Sidespor
Sejlgaard Sidespor åbnede på Silkeborg-Herning banen i 1884 efter aftale med Etatsraad M. P. Bruun fra Aarhus (senere Fabrikant B. Bruun fra Viborg), til brug for mergelkørsel. Mergellejet lå ca. 1 km sydvest for gården Sejlgaard og havde en hestetrukken smalsporsbane ud til sidesporet.
I 1889 fik "Det danske Hedeselskab" medafbenyttelsesret til sidesporet efter Hedeselskabet havde købt en 25 års mergel brydningsret af ejeren af Sejlgaard. Hedeselskabet skabte hurtigt Danmarks største mergelgrav, hvor der hver sommeren dagligt fyldtes 12-15 jernbanevogne med mergel, som blev transporteret fra Hedeselskabets egne jernbanespor ud til sidesporet.
Hedeselskabet åbnede andre mergelspor bl.a. i Kibæk, Troldhede, Borris, Skjern (1894), Herning (1894) og Dejbjerglund (1899).
I 1901 åbnede Sejlgaards Teglværk, som fik medafbenyttelsesret til Sejlgaard Sidespor og teglværket havde egen hestetrukken smalsporsbane ud til sidesporet.
Mergelkørslerne stod på frem til slutningen af 1. verdenskrig, hvor Sejlgaard Sidespor lukkede kort før jul i 1917.
I 1889 fik "Det danske Hedeselskab" medafbenyttelsesret til sidesporet efter Hedeselskabet havde købt en 25 års mergel brydningsret af ejeren af Sejlgaard. Hedeselskabet skabte hurtigt Danmarks største mergelgrav, hvor der hver sommeren dagligt fyldtes 12-15 jernbanevogne med mergel, som blev transporteret fra Hedeselskabets egne jernbanespor ud til sidesporet.
Hedeselskabet åbnede andre mergelspor bl.a. i Kibæk, Troldhede, Borris, Skjern (1894), Herning (1894) og Dejbjerglund (1899).
I 1901 åbnede Sejlgaards Teglværk, som fik medafbenyttelsesret til Sejlgaard Sidespor og teglværket havde egen hestetrukken smalsporsbane ud til sidesporet.
Mergelkørslerne stod på frem til slutningen af 1. verdenskrig, hvor Sejlgaard Sidespor lukkede kort før jul i 1917.
Stamdata for Sejlgaard Sidespor
Andre navne og stavemåder | Seilgaard, Sejlgaard og Sejlgård |
Byggeår | 1884 |
Åbnet | 1884 |
Nedlagt | 1917 (december) |
Nedrevet | 1918 |
Højdeplacering over havet | 51,3 meter |
GPS koordinater | 56.13265176156325,9.459135325132866 |
Kort over Sejlgaard Sidespor
Kort over Sejlgaard Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Sejlgaard Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Sejlgaard Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Sejlgaard Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Sejlgaard Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sejlgaard Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |