Lillebæltsbroen Blokpost, en artikel om Lillebæltsbroen Blokpost
Lillebæltsbroen Blokpost og dens rolle i jernbanehistorien
Lillebæltsbroen Blokpost blev taget i brug samtidig med åbningen af Lillebæltsbroen den 14. maj 1935. Den nye bro skabte en direkte forbindelse mellem Fyn og Jylland, hvilket var en vigtig milepæl for både jernbane- og vejtrafikken i Danmark.I forbindelse med broens åbning blev strækningen mellem Middelfart og Fredericia forsynet med manuel linieblok. Dette sikkerhedssystem krævede en bemandet blokpost og en brovagt, som blev placeret i en lille bygning integreret i Lillebæltsbroens gitterkonstruktion. Blokpostens primære opgave var at sikre sikker togdrift over broen og overvåge trafikken på den strategisk vigtige forbindelse.
Blokpostens funktioner og broens brandudfordringer
Ud over sin funktion som blokpost og brovagt fik Lillebæltsbroen Blokpost hurtigt en ekstra opgave som brandvagt. Årsagen til dette var broens jernbaneside, hvor brodækket var konstrueret af træ. Denne materialevalg viste sig at være problematisk, da træbrodækket var sårbart over for brande.Flere mindre brande opstod i træbrodækket, og i 1945 blev en skinnedrager beskadiget af en brand. Som en konsekvens af skaden blev hastigheden over broen midlertidigt nedsat til 60 km/t for at mindske belastningen og øge sikkerheden.
Store brande og driftsforstyrrelser
I 1946 opstod en endnu større brand i træbrodækket, hvilket medførte alvorlige driftsforstyrrelser. I flere dage var det nødvendigt at udveksle passagerer på begge sider af broen, da jernbanetrafikken ikke kunne passere. Efter branden blev trafikken genoptaget i det ene spor (Middelfart -> Fredericia) med en hastighedsbegrænsning på kun 20 km/t.Da der ikke var et transversalsporskifte mellem Fredericia og Middelfart, måtte sporet i retningen Fredericia -> Middelfart være fuldstændigt spærret af. Dette skabte betydelige logistiske udfordringer for både passager- og godstrafik.
Brandsikring og tekniske forbedringer
For at forhindre fremtidige brande og forbedre sikkerheden blev broens træbrodæk udskiftet med stålplader. Dette arbejde blev udført over en længere periode, og i forbindelse med ombygningen blev der også etableret et transversalsporskifte ved Snoghøj.Mens udskiftningen af brodækket stod på, var strækningen mellem Snoghøj og Middelfart lukket for togdrift. Først i 1949 kunne strækningen genåbnes, da udskiftningen af brodækket var fuldt gennemført. Med den nye stålkonstruktion blev brandrisikoen markant reduceret, og jernbanetrafikken over Lillebæltsbroen kunne igen foregå uden store forstyrrelser.
Nedlæggelsen af Lillebæltsbroen Blokpost
Udviklingen inden for jernbanesikkerhed og signalteknologi gjorde, at manuel linieblok gradvist blev erstattet af mere moderne systemer. I 1964 blev strækningen mellem Middelfart og Fredericia opgraderet med automatisk linieblok, hvilket gjorde blokposten overflødig.Lillebæltsbroen Blokpost blev derfor officielt nedlagt samme år. Med denne ændring blev overvågningen af togtrafikken over broen overført til centrale signalanlæg, og behovet for en bemandet blokpost forsvandt.
Lillebæltsbroens betydning for jernbanenettet
Selvom Lillebæltsbroen Blokpost ikke længere eksisterer, var dens funktion afgørende i en periode, hvor manuel trafikstyring var en nødvendighed. Broen har fortsat en central rolle i den danske jernbaneinfrastruktur og har igennem årtier udviklet sig for at imødekomme de stigende krav til kapacitet og sikkerhed.Udskiftningen af brodækket og implementeringen af moderne signalteknologi var nødvendige skridt i broens tekniske udvikling. Med indførelsen af automatisk linieblok i 1964 blev sikkerheden forbedret, og togtrafikken over broen kunne afvikles mere effektivt.
Stamdata for Lillebæltsbroen Blokpost
Byggeår | 1935 |
Åbnet | 1935.05.14 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 55.52048894679694,9.713349563877056 |
Oversigt over andre stationer fra Fredericia
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lillebæltsbroen Blokpost | Lillebæltsbroen Blokpost og dens rolle i jernbanehistorienLi... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Stallerup Forgreningsstation | Stallerup Forgreningsstation blev oprettet som en midlertidi... | |
Fredericia Færgestation | I 1866 åbnede DJDS (Det Danske Jernbanedriftsselskab) jernba... | |
Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935] | Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistori... | |
Fredericia Station (Fa) [1866-1869] | Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistor... | |
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa) |
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost

Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lillebæltsbroen Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |