Grove Trinbræt (Got) [1941-1954], en artikel om Grove Trinbræt




Grove Trinbræt – En jernbanehistorisk beretning

Grove Trinbræt blev etableret den 16. juni 1941 som et direkte resultat af den tyske besættelse af Danmark. Trinbrættet lå tæt på den nyanlagte tyske flyveplads, Fliegerhorst Grove, der senere blev kendt som Flyvestation Karup. Det blev opført for at servicere de tyske soldater og personale, der arbejdede på basen, og var en vigtig brik i den militære logistik.

Den tyske luftwaffe havde brug for en effektiv transportforbindelse, og jernbanen blev anset som den bedste løsning til at fragte både personale og forsyninger. Trinbrættet bestod i sin første tid af en simpel perron, hvor passagerer kunne stige af og på togene.

Betydning under og efter besættelsen

Grove Trinbræt blev en strategisk vigtig jernbaneforbindelse for tyskerne, men efter Anden Verdenskrig overgik flyvestationen til det danske forsvar. Med den gradvise opbygning af Flyvestation Karup steg behovet for en mere regulær jernbanebetjening. Trinbrættet var stadig sparsomt udstyret, men blev flittigt benyttet af militært personel, som skulle transporteres mellem basen og resten af landet.

Efter krigen var jernbaneforbindelsen en essentiel del af infrastrukturen for flyvestationen, og trinbrættet blev brugt af både værnepligtige, ansatte og lokale borgere.

Fra trinbræt til station

Den 23. maj 1954 blev Grove Trinbræt officielt omdøbt til Kølvrå Station. Ændringen skyldtes den voksende betydning af stedet som en del af det danske forsvars transportsystem. I begyndelsen var faciliteterne stadig beskedne, med ekspeditionen foretaget fra et vogterhus på den østlige side af sporet og en lille ventebygning på den vestlige side.

Med tiden opstod der dog et øget behov for bedre faciliteter, hvilket førte til opførelsen af en egentlig stationsbygning i 1956.

En kold åbningsdag for den nye station

Den 20. januar 1956 blev den nye station indviet, hvilket markerede et nyt kapitel i jernbaneforbindelsens historie. Vejret var barskt med sne og frost, men trods de kolde temperaturer var mange af områdets borgere mødt op for at overvære åbningen.

Med opførelsen af den nye station blev det oprindelige vogterhus revet ned. Kølvrå Station forblev dog uden sidespor eller krydsningsspor, hvilket betød, at kun hovedsporet var til rådighed for togtrafikken.

En af de travleste stationer på strækningen

Kølvrå Station, tidligere Grove Trinbræt, blev hurtigt den mest benyttede station på strækningen. Dette skyldtes primært de mange værnepligtige og ansatte på Flyvestation Karup, som dagligt brugte stationen. Passagerantallet oversteg hurtigt alle de øvrige stationer på strækningen tilsammen.

For at imødekomme den store trafik blev der indført særlige iltog, som kun standsede i Karup, Kølvrå og Gedhus. Disse tog gjorde transporten hurtigere og mere effektiv, hvilket især var til stor fordel for de værnepligtige, som ofte rejste på weekendorlov.

Forbindelser til resten af landet

Fra 1964 blev fredagsiltoget udvidet med en gennemgående vogn, der blev koblet videre til et andet iltog i Vejle. Herfra kunne passagererne tage et eksprestog videre til København. Denne forbindelse blev hurtigt populær, da den gjorde det lettere for militært personel at rejse hurtigt og effektivt mellem Jylland og hovedstaden.

En særlig service – stationens kiosk

En af de mest unikke detaljer ved Kølvrå Station var stationens kiosk. Normalt var kiosker kun forbeholdt større købstadsstationer, men på grund af den store passagertrafik blev en kiosk oprettet i Kølvrå. Her kunne passagererne købe aviser, slik og andre fornødenheder, hvilket gjorde stationen til et særligt knudepunkt for de rejsende.

En midlertidig lufthavnsterminal

Mellem 1965 og 1966 havde stationen endnu en usædvanlig funktion. I denne periode fungerede ventesalen som terminal for en nyoprettet lufthavn i området. Dette betød, at passagererne kunne købe både togbilletter og flybilletter fra billetkontoret på stationen. Denne kombination af tog- og lufttransport var ganske unik i dansk jernbanehistorie og understregede stationens betydning som et trafikalt knudepunkt.

Fra station til postkontor

Efter at Kølvrå Station mistede sin funktion som station, blev bygningen overtaget af Post- og Telegrafvæsenet. Bygningen blev herefter brugt som værksted og samtidig fungerede den som et lokalt postkontor.

For at sikre postkontorets fortsatte eksistens valgte Karup Kommune at købe bygningen. Dette sikrede, at stationen forblev en del af lokalsamfundet, selv efter at togtrafikken var ophørt.


Stamdata for Grove Trinbræt [1941-1954]

Byggeår1941
Åbnet1941.06.16
Nedlagt1954.05.23
Nedrevet1956
StednavneforkortelseGot
Højdeplacering over havet46,6 meter
GPS koordinater56.294597971211324,9.142180713149461


Oversigt over andre stationer fra Kølvrå

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetKølvrå Station (Got)Kølvrå Station – En jernbanehistorisk fortællingKølvrå Stati...
Stedet er fotograferetKølvrå Station (Got) [1954-1956]Kølvrå Station – En Central Station i Midtjyllands Jernbaneh...
Stedet er fotograferetGrove Trinbræt (Got) [1941-1954]Grove Trinbræt – En jernbanehistorisk beretningGrove Trinbræ...





Billede af Grove Trinbræt [1941-1954]

Billede af Grove Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Grove Trinbræt har ligget her, til venstre for den nye stationsbygning fra 1956.
Billede af Grove Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Grove Trinbræt har ligget her, til venstre for den nye stationsbygning fra 1956. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Billeder af Grove Trinbræt [1941-1954]

Billede af Grove Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Grove Trinbræt har ligget her, til venstre for den nye stationsbygning fra 1956.
Billede af Grove Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Grove Trinbræt har ligget her, til venstre for den nye stationsbygning fra 1956. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023
Download billede

Kort over Grove Trinbræt [1941-1954]

Historisk kort over Grove Trinbræt [1941-1954]
Kort over Grove Trinbræt [1941-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grove Trinbræt [1941-1954]
Kort over Grove Trinbræt [1941-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grove Trinbræt [1941-1954]
Kort over Grove Trinbræt [1941-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Grove Trinbræt [1941-1954]
Kort over Grove Trinbræt [1941-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Grove Trinbræt [1941-1954]
Kort over Grove Trinbræt [1941-1954] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)