Vedde Blokpost, en artikel om Vedde Blokpost
Vedde Blokpost – En Historisk Jernbaneinstallation
Vedde Blokpost lå cirka 500 meter øst for Vedde Station og blev etableret i 1941 som en del af en normalsporet bane til Bodal Mose. Blokposten fungerede som et vigtigt knudepunkt, hvor sidesporet fra Høng-Tølløse Jernbane forgrenede sig mod tørveindustriens anlæg.Sammen med blokposten blev også selve sidesporet anlagt i 1941. Under Anden Verdenskrig var der en intens trafik af tørvevogne til og fra Bodal Mose, hvilket gjorde det nødvendigt at etablere en linjetelefon mellem Bodal, Vedde Blokpost og Vedde Station i august 1945.
Den Tidlige Tørvebane og Genoplivning i 1941
Behovet for en tørvebane opstod allerede i 1905, hvor der blev anlagt en smalsporet tipvognsbane fra Vedde Station til Sandlyng Mose. Formålet var at betjene tørveindustrien ved Bodal, hvor A/S Åmosen drev en omfattende tørveproduktion. Banelængden var 5,5 km, og tipvognene kunne via en trærampe aflæsse tørven direkte i statsbanernes godsvogne, som transporterede den videre via Sorø-Vedde-banen til København.Efter Første Verdenskrig faldt tørveproduktionen drastisk, og banen blev efterhånden glemt og forfaldt. Men med udbruddet af Anden Verdenskrig opstod en ny efterspørgsel på tørv som brændsel, hvilket førte til en genovervejelse af den gamle tipvognsbane, der stadig lå intakt, men var i dårlig stand.
Oprettelsen af I/S Bodal Tørvefabrik
Carlsberg var en af de store aftagere af tørv og tog i 1940 initiativ til at danne et konsortium sammen med Tuborg, NKT og Københavns Belysningsvæsen. Disse virksomheder dannede i fællesskab I/S Bodal Tørvefabrik, der forpagtede Bodal Gods samt store arealer i Åmosen.I 1941 blev det gamle tipvognsspor fjernet, og den oprindelige tracé blev genanvendt til en normalsporet bane. Sidesporet fra Vedde var konstrueret med et sporskifte i retning mod Stenlille, og sporet fortsatte ud til Bodal Gods gennem Sandlynggården. Administrationen af tørveproduktionen blev placeret på Bodal Gods, hvor op til 2.000 arbejdere var beskæftiget. Arbejdet var hårdt, beskidt, og de ansatte levede under primitive forhold i skure og hytter.
Tørvetransport via Vedde Blokpost
Fra juli 1941 blev tørvetransporten organiseret via Vedde Blokpost, hvor godsvognene fra Bodal blev hentet af Høng-Tølløse Jernbanes lokomotiver. Herfra blev tørven transporteret videre til Stenlille og derfra over Tølløse til København. Transporten spillede en central rolle i energiforsyningen under krigen, da tørv blev anvendt som et vigtigt alternativ til kul.Nedlæggelse af Sidesporet og Blokposten
Efter krigens afslutning faldt efterspørgslen på tørv, og produktionen i Bodal Mose blev gradvist afviklet. Sidesporet til Bodal Mose blev endeligt nedlagt og fjernet i 1952, hvorefter Vedde Blokpost mistede sin funktion. Blokposten blev officielt fjernet i 1953, hvilket markerede afslutningen på en vigtig æra i dansk jernbanehistorie.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Vedde Blokpost
Byggeår | 1941 |
Åbnet | 1941 |
Nedlagt | 1952 |
Nedrevet | 1953-1954 |
Højdeplacering over havet | 34,0 meter |
GPS koordinater | 55.53480488226376,11.553926391533446 |
Oversigt over andre stationer fra Vedde
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vedde Trinbræt (Ved) | Vedde Trinbræt – En Historisk JernbaneholdepladsVedde Trinbr... | |
Vedde Blokpost | Vedde Blokpost – En Historisk JernbaneinstallationVedde Blok... | |
Vedde Station (Ved) [1903-1982] | Vedde Station – Et Jernbaneknudepunkt i MidtsjællandEtableri... |
Vedde Blokpost servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Kort over Vedde Blokpost

Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vedde Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |