Vedde Blokpost, en artikel om Vedde Blokpost
Vedde Blokpost lå ca. 500 meter øst for Vedde Station og var placeret der, hvor den normalsporede bane til Bodal mose kom til at udgå fra Høng-Tølløse Jernbane. Både Vedde Blokpost og sidesporet til Bodal mose blev anlagt i 1941. Under Den 2. Verdenskrig var der så meget trafik til og fra sidesporet at der i august 1945 blev etableret linietelefon mellem Bodal, Vedde Blokpost og Vedde Station.
Sidesporet eller måske rette tørvebanen til Bodal mose blev aktuel med starten af Den 2. Verdenskrig og man genfandt "Den glemte tipvognsbane" fra 1905.
I 1905 blev der anlagt en smalsporet bane fra Vedde Station til Sandlyng Mose. På Bodal ville et firma A/S Åmosen starte en tørveindustri. Banelængden var 5½ km. I Vedde kunne tipvognene via en trærampe aflæsse tørv ned i Statsbanernes godsvogne til transport via Sorø-Vedde banen til København.
Efter Den 1. Verdenskrig gik tørveproduktionen tilbage og til sidst i stå. Med udbruddet af Den 2. Verdenskrig kom der et nyt behov for tørv og man revurderede den gamle tipvognsbane der stadig lå men hensynet og i forfald.
Carlsberg var storaftager af tørv og havde taget initiativet til, at danne en gruppe af store virksomheder med Tuborg, NKT og Københavns Belysningsvæsen, der sammen med Carlsberg dannede konsortiet I/S Bodal Tørvefabrik i 1940. Konsortiet forpagtede Bodal Gods og store arealer ude i mosen. I 1941 blev det gamle tipvognsspor fjernet og den gamle tracé blev i hovedtræk genbrugt, men nu anlagt som en normalsporet bane.
Sidespor fra Vedde var med sporskifte i retning mod Stenlille og sporet gik ud til Bodal Gods i Åmosen via Sandlynggården. Administrationen var placeret på Bodal Gods, hvor man tog sig af de op til 2.000 arbejdere, der arbejdede med tørveproduktion. Arbejdet var beskidt og de levede i usle skure og hytter.
Fra juli 1941 overgik tørvetransporten fra Bodal via Vedde Blokpost til Stenlille og videre over Tølløse til København. Høng-Tølløse Jernbanes lokomotiver hentede jernbanevognene ude i Bodal mose på den dertil oprettede afsendelsesstation.
Sidesporet til Bodal mose blev nedlagt og fjernet i 1952, hvor Vedde Blokpost blev fjernet i 1953.
Sidesporet eller måske rette tørvebanen til Bodal mose blev aktuel med starten af Den 2. Verdenskrig og man genfandt "Den glemte tipvognsbane" fra 1905.
I 1905 blev der anlagt en smalsporet bane fra Vedde Station til Sandlyng Mose. På Bodal ville et firma A/S Åmosen starte en tørveindustri. Banelængden var 5½ km. I Vedde kunne tipvognene via en trærampe aflæsse tørv ned i Statsbanernes godsvogne til transport via Sorø-Vedde banen til København.
Efter Den 1. Verdenskrig gik tørveproduktionen tilbage og til sidst i stå. Med udbruddet af Den 2. Verdenskrig kom der et nyt behov for tørv og man revurderede den gamle tipvognsbane der stadig lå men hensynet og i forfald.
Carlsberg var storaftager af tørv og havde taget initiativet til, at danne en gruppe af store virksomheder med Tuborg, NKT og Københavns Belysningsvæsen, der sammen med Carlsberg dannede konsortiet I/S Bodal Tørvefabrik i 1940. Konsortiet forpagtede Bodal Gods og store arealer ude i mosen. I 1941 blev det gamle tipvognsspor fjernet og den gamle tracé blev i hovedtræk genbrugt, men nu anlagt som en normalsporet bane.
Sidespor fra Vedde var med sporskifte i retning mod Stenlille og sporet gik ud til Bodal Gods i Åmosen via Sandlynggården. Administrationen var placeret på Bodal Gods, hvor man tog sig af de op til 2.000 arbejdere, der arbejdede med tørveproduktion. Arbejdet var beskidt og de levede i usle skure og hytter.
Fra juli 1941 overgik tørvetransporten fra Bodal via Vedde Blokpost til Stenlille og videre over Tølløse til København. Høng-Tølløse Jernbanes lokomotiver hentede jernbanevognene ude i Bodal mose på den dertil oprettede afsendelsesstation.
Sidesporet til Bodal mose blev nedlagt og fjernet i 1952, hvor Vedde Blokpost blev fjernet i 1953.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Vedde Blokpost
Byggeår | 1941 |
Åbnet | 1941 |
Nedlagt | 1952 |
Nedrevet | 1953-1954 |
Højdeplacering over havet | 34,0 meter |
GPS koordinater | 55.53480488226376,11.553926391533446 |
Oversigt over andre stationer fra Vedde
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vedde Trinbræt (Ved) | Vedde Station blev etableret af DSB som endestation for Sorø... | |
Vedde Blokpost | Vedde Blokpost lå ca. 500 meter øst for Vedde Station og var... | |
Vedde Station (Ved) [1903-1982] | Vedde Station blev etableret af DSB som endestation for Sorø... |
Vedde Blokpost servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Kort over Vedde Blokpost
Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Vedde Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vedde Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |