Rødvig Trinbræt (Rdg), en artikel om Rødvig Trinbræt
Rødvig Trinbræt i historisk perspektiv
Rødvig Station var fra 1879 den eneste endestation, som Østbanen selv ejede. Denne station i havnebyen Rødvig var arkitektonisk beslægtet med banens øvrige stationer i fx Karise, Vallø og Klippinge. Forskellen var blot, at stationsbygningen i Rødvig blev opført af kalksandstensblokke frem for røde teglsten, som ellers kendetegnede Østbanens andre stationer.Havneadgang og godstransport
Tanken bag Rødvigs placering var at sikre Østbanen adgang til en havn med henblik på godstransport til og fra stationerne inde i landet. Oprindelig var Rødvig blot et lille fiskerleje, som kammerherre Peder Brønnum Scavenius i 1859-1860 lod udbygge til en havn, primært for korntransporter. Formålet var, at Rødvig skulle blive havneby for Store Heddinge – i lighed med hvordan Bandholm allerede var blevet havneby for Maribo. Derfor anlagde Østbanen sporet helt ned til havnen for at lette godshåndteringen. Allerede den 6. august 1879 blev et omkring 300 meter havnespor taget i brug, men i 1881 måtte det omlægges, fordi højvande beskadigede det.Fra godsstation til passagerfokus
I mange år fungerede Rødvig som en vigtig godsstation, og i 1950-1951 blev stationsbygningen udvidet med en ekstra fløj mod vest. Men op gennem 1960'erne var godstrafikken aftaget, og passagertrafikken var stort set eneste aktivitet. I 1978 fjernede man både havnesporet og sidesporet til remisebygningen. Ved en større renovering i 1983 moderniserede man stationens indre med nyt billetsalg og bedre toiletforhold, mens ventesalen blev udvidet og et større stations- og postkontor indrettet. Fra 1987 overtog postvæsenet jernbaneekspeditionen, og i 1992 fik Stevns Turistforening både jernbane- og postekspedition. I 1995 overtog Østbanen kortvarigt ekspeditionerne, inden postvæsenet senere tog over igen.Lukning og ophør som station
Den 19. juni 2004 lukkede Rødvig Station officielt, stoppede billetsalget og postekspeditionen, og bygningen blev nedsat til trinbræt. Stationen var dog allerede blevet tømt for overnattende tog den 11. januar 2004 på grund af længere tids hærværk og graffiti, hvorefter togene blev kørt til Hårlev for natten.Flytningen fra havnen til byen
I forbindelse med Østbanens renovering og udskiftning af skinner har man længe diskuteret endestationens placering i Rødvig. Turister sætter pris på den korte gåtur til havnen, men de daglige pendlere har cirka 1 km fra den oprindelige bydel til stationen på havnen. Rødvig er vokset fra omkring 100 indbyggere ved banens anlæggelse til knap 2.000 indbyggere i dag (2024), men væksten er foregået i baglandet, ikke ved havnen. Dette betyder, at mange beboere må køre gennem hele byen, blot for at skulle gå tilbage via stierne langs sporet. Resultatet blev et kompromis: Rødvig Station flyttes 700 meter længere mod nord for at placere den mere centralt i byen. Torsdag den 29. februar 2024 kl. 23:31 kører sidste tog fra den gamle perron, og dermed slutter 145 års jernbanehistorie ved havnen. Første afgang fra det nye Rødvig Trinbræt bliver den 1. marts 2024 kl. 04:37. Stevns Kommune vil dernæst omdanne banearealet ved havnen til et rekreativt område. Passagertællinger viser en stigning fra 20.693 i 1934 til 54.000 i 2000 og 79.000 i 2023.Stamdata for Rødvig Trinbræt
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.03.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Vemmetoftevej 126, 4673 Rødvig Stevns |
Stednavneforkortelse | Rdg |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 55.25827696213313,12.376093517603191 |
Oversigt over andre stationer fra Rødvig
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rødvig Trinbræt (Rdg) | Rødvig Trinbræt i historisk perspektivRødvig Station var fra... | |
Rødvig Trinbræt (Rdg) [2004-2024] | Rødvig Trinbræt i historisk perspektivRødvig Station var den... | |
Rødvig Station (Rdg) [1879-2004] | Rødvig Station i historisk perspektivRødvig Station var den ... |
Rødvig Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Østbanen, Køge-Hårlev-Rødvig Jernbane | LT (Oprindelig: ØSJS) | 31,7 | 1879.07.01 | I drift |
Billede af Rødvig Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Billeder af Rødvig Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Google Street View af Rødvig Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. marts 2024 - LINK til kilde.
Kort over Rødvig Trinbræt

Kort over Rødvig Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Rødvig Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Rødvig Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Rødvig Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Rødvig Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)