Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation (Eng), en artikel om Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation
Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation: En Ny Forbindelse på Hovedstadens Letbane
Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation er en kommende station på Hovedstadens Letbane (Ring 3-letbanen) og vil være en vigtig forbindelse i Lyngby-Taarbæk Kommune. Den vil forbedre tilgængeligheden for både studerende, ansatte og besøgende ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), samt lette pendlertrafikken i området. Letbanen er en del af en større indsats for at skabe et mere bæredygtigt og sammenhængende transportsystem i hovedstadsområdet. Stationen forventes at åbne i sommeren 2026.Placering og Infrastruktur
Letbanestationen vil ligge på Anker Engelunds Vej, umiddelbart øst for krydset med Nils Koppels Allé, som er centralt placeret ved DTU. Den vil blive anlagt midt på vejen med to spor og hver sin perron. Adgangen til stationen vil ske via et fodgængerfelt i krydset, der sikrer sikker passage for fodgængere og cyklister. Stationen er designet med fokus på brugervenlighed og tilgængelighed, hvilket gør det let for passagerer at benytte letbanen, uanset om de ankommer til fods, med cykel eller via offentlig transport.Stationen vil blive en vigtig del af den samlede infrastruktur ved DTU, da den ligger tæt på nogle af universitetets centrale bygninger, herunder Bygning 101, som er en af hovedbygningerne på campus. Dette gør det nemt for både ansatte og studerende at komme til og fra universitetet via letbanen.
Forbindelse til DTU og Oplandet
Letbanestationen vil være et centralt knudepunkt for folk, der skal til DTU og videre rundt i Lyngby-Taarbæk Kommune. Den vil forbinde universitetet med en række andre stationer på Ring 3-letbanen, herunder Rødovre Nord Station og Lundtofte Station, som også er under udvikling. Letbanens rute gør det muligt for pendlerne at undgå biltrafikken, hvilket både reducerer trængslen på vejene og gør rejsen hurtigere og mere effektiv.Letbanens netværk vil desuden være forbundet med andre offentlige transportmidler som busser og S-tog, hvilket gør det nemt at skifte mellem forskellige transportformer. Dette vil give bedre adgang til universitetet for både lokale og internationale studerende og forskere, og vil gøre DTU endnu mere tilgængeligt.
En Del af Den Grønne Mobilitetsstrategi
Hovedstadens Letbane er en central del af regionens strategi for at fremme grøn mobilitet. Letbanen drives på elektricitet og er derfor en bæredygtig løsning, der reducerer både CO2-udledningen og luftforureningen i området. Det er et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid og vil understøtte regionens mål om at reducere biltrafikken i hovedstadsområdet.Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation vil bidrage til denne grønne strategi ved at tilbyde et attraktivt alternativ til privatbilisme, hvilket vil medføre mindre biltrafik og færre trafikpropper i Lyngby-Taarbæk. Letbanen vil også være støjsvag og miljøvenlig, hvilket gør den til en god nabo for både universitetet og de omkringliggende boligområder.
Forventninger og Åbningsdato
Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation er planlagt til at åbne i sommeren 2026, sammen med den anden del af letbanen, som forbinder Rødovre Nord Station med Lundtofte Station. Arbejdet med letbanen forventes at give en række fordele for DTU og lokalområdet, både hvad angår tilgængelighed og grøn omstilling.Anlægsarbejdet på letbanen har allerede været i gang i flere år, og det har haft en mærkbar indflydelse på infrastrukturen i området. Når arbejdet er afsluttet, vil letbanen give en markant forbedring af de kollektive transportmuligheder for folk, der bor og arbejder i området.
Forbindelser og Tilgængelighed
Når letbanen er færdig, vil stationen ved Anker Engelunds Vej skabe bedre forbindelser til DTU og de omkringliggende områder. Letbanen vil forbinde stationen med centrale knudepunkter langs Ring 3 og gøre det nemmere for pendlere og studerende at komme til universitetet og andre destinationer i hovedstadsområdet. Stationen vil også være tæt forbundet med andre offentlige transportmidler, hvilket gør det lettere for rejsende at skifte mellem transportformer.For at sikre let adgang til stationen vil Lyngby-Taarbæk Kommune sørge for, at stationsforpladsen bliver udstyret med faciliteter som cykelstativer, bænke og belysning, så cyklister og fodgængere kan bruge stationen uden besvær.
Fremtidige Perspektiver
Letbanens åbning forventes at give en række positive effekter for lokalområdet og universitetet. Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation vil ikke kun forbedre den daglige transport for studerende og ansatte, men også øge områdets attraktivitet for nye investorer og erhverv. Den forbedrede tilgængelighed vil bidrage til væksten af lokale virksomheder og gøre det nemmere for DTU at tiltrække internationale forskere og studerende.Stationens placering tæt på DTU understøtter også universitetets ambitioner om bæredygtighed og grøn omstilling. Med letbanen vil DTU være bedre forbundet til det offentlige transportnetværk, hvilket vil gøre det muligt for flere at vælge offentlig transport som deres primære transportmiddel, frem for privatbiler.
Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation er en central del af den kommende Hovedstadens Letbane, som vil spille en vigtig rolle i forbedringen af den kollektive transport i hovedstadsområdet. Stationens placering ved DTU vil gøre det nemmere for studerende og ansatte at pendle til og fra universitetet, og den vil samtidig bidrage til at reducere trængsel og forurening i området.
Når stationen åbner i 2026, vil den markere en milepæl i udviklingen af grøn transport og bæredygtig mobilitet i regionen. Med letbanen får både DTU og Lyngby-Taarbæk Kommune et effektivt, miljøvenligt og moderne transportsystem, der vil være til gavn for både nuværende og fremtidige generationer.
Stamdata for Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation
Byggeår | 2026 |
Åbnet | 2026 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Anker Engelunds Vej, 2800 Kongens Lyngby |
Stednavneforkortelse | Eng |
Højdeplacering over havet | 40,7 meter |
GPS koordinater | 55.78548265963474,12.522378464737633 |
Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hovedstadens Letbane | Hovedstadens Letbane | 27,3 | 2025 (Ishøj Station - Rødovre Nord) og 2026 (Rødovre Nord - Lundtofte) |
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Anker Engelunds Vej DTU Letbanestation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)