Staurbyskov Trinbræt, en artikel om Staurbyskov Trinbræt
Staurbyskov Trinbræt – Et Stykke Jernbanehistorie
Staurbyskov Trinbræt var placeret i udkanten af Staurby Skov, hvor jernbanen krydsede kommunevejen fra Middelfart til Røjle. Behovet for et trinbræt opstod i starten af 1930'erne på baggrund af lokalbefolkningens ønske om bedre transportmuligheder. Trinbrættet blev officielt åbnet den 15. maj 1934.Selvom skoven hed Staurby Skov, blev trinbrættet navngivet Staurbyskov Trinbræt. Stedet blev hurtigt en vigtig del af lokalsamfundet og en fast bestanddel af den daglige transport for beboere og skovgæster.
Trinbrættets Bygning og Udseende
Staurbyskov Trinbræt blev udstyret med en træbygning, der i folkemunde blev kaldt "Salonen". Bygningen var malet i OMB's karakteristiske mørkegrønne farve, som gik igen på mange af OMB's skure, plankeværker og stationselementer. OMB opererede med to faste farver: mørkegrøn til skure og ventesale samt svenskrød til varehuse.En Skelsættende Begivenhed i 1945
Den 18. april 1945 spillede Staurbyskov Trinbræt en rolle i den danske modstandskamp mod den tyske besættelse. Skibsbygger Børge Larsen ventede ved trinbrættet, da den formodede stikker Gordon Torp dukkede op. Torp kom fra Strandvejen, drejede op ad Skærbæksmøllevej og krydsede jernbanesporene i retning af trinbrættet. Her blev han overmandet af modstandsfolk, der sprang frem med ladte pistoler.Modstandsgruppen førte Gordon Torp ind i skoven til en nærliggende grusgrav, hvor en ventende bil stod klar. Likvideringen af Gordon Torp fandt sted den 19. april 1945 kl. 21.55 ved Båring Vig strand ud for gården "Klintholm".
Stamdata for Staurbyskov Trinbræt
Byggeår | 1934 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 20,2 meter |
GPS koordinater | 55.51451463214516,9.761694168203999 |
Staurbyskov Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odense-Middelfart Jernbane | OMB | 48,2 | 1911.12.05 | 1966.03.31 |
Billede af Staurbyskov Trinbræt

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Staurbyskov Trinbræt.
Titel:- 1957 - Skærbæksmøllevej 11
Person:Rasmussen, Pastor
Sted:Danmark, Fyn, Middelfart, Skærbæksmøllevej
Vejnavn:Skærbæksmøllevej
Husnummer:11
Postnummer:5500
By:Middelfart
Ophav:Odense Luftfoto
År:1957
Id:OD02322_032.tif
Google Street View af Staurbyskov Trinbræt
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 4. maj 2022 - LINK til kilde.
Kort over Staurbyskov Trinbræt

Kort over Staurbyskov Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Staurbyskov Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Staurbyskov Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Staurbyskov Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Staurbyskov Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Staurbyskov Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordvestfyenske Jernbane Lars Viinholt-Nielsen 2011 168 Bane Bøger Aps 978-87-91434-31-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sådan husker jeg - OMB Nordvestfyenske jernbane H. G. Christiansen 1983 62 87-891-383-02 |