Næsby Trinbræt, en artikel om Næsby Trinbræt




Fra billetsalgssted til holdeplads

Næsby Trinbræt har en lang og væsentlig historie i den danske jernbaneudvikling. Oprindeligt blev der etableret et billetsalgssted i 1885 på den Nordfyenske Jernbane. Det blev hurtigt en vigtig station for lokalbefolkningen og blev allerede i 1886 ophøjet til holdeplads.

Som billetsælgerske fra 1885 var det Emma Jensen, der havde fungeret som ledvogterske siden åbningen af Bogensebanen den 1. juli 1882. Hendes tilstedeværelse og arbejde var afgørende for betjeningen af de rejsende og bidrog til at holde jernbaneforbindelsen aktiv.

Ønske om forbedrede faciliteter

I 1907 opstod et ønske om at forbedre de forhold, som de rejsende oplevede på holdepladsen. Den eksisterende infrastruktur var ret primitiv, og der var behov for en ventesalsbygning på omkring 14 m².

Nordfyenske Jernbane godkendte forslaget, men kun på betingelse af, at en lokal lodsejer donerede det nødvendige areal. En lokal lodsejer imødekom dette krav, og ventesalen blev opført i 1908. Ifølge den teknisk tilsynsførende var ventesalen "et smukt venterum for de rejsende", hvilket var en klar forbedring af de tidligere faciliteter.

Etablering af læssespor og vækst i Næsby

Beboerne i Næsby viste sig at være særdeles initiativrige, og i 1912 opstod der et ønske om et roesidespor. Landbruget spillede en væsentlig rolle i lokalområdet, og et roesidespor ville lette transporten af sukkerroer til forarbejdning.

Nordfyenske Jernbane måtte endnu en gang investere i stationen, og i 1912 blev der etableret et læssespor, også kaldet et ladespor, som forbedrede godshåndteringen væsentligt.

I 1914 fulgte endnu en udvikling, hvor beboerne krævede en egentlig ventesal. En forretningsmand fra Odense tilbød at købe en grund og opføre bygningen mod at få overdraget billetsalg og andre forretninger ved stationen. Jernbaneselskabet afslog dette tilbud og valgte i stedet at opføre et formandshus med ekspedition. Dette skulle fungere som bolig for en baneformand og hans kone, der samtidig overtog billetsalg fra Emma Jensen.

Opførelsen af Næsby Station

I 1916 blev Næsby Station opført med midler fra fornyelsesfonden. Den nye stationsbygning blev tegnet af kongelig bygningsinspektør Jens Vilhelm Petersen fra Odense, der også stod bag stationerne på Nordvestfyenske Jernbane i 1911.

Bygningen adskilte sig fra de øvrige mellemstationer på Bogensebanen ved sit høje og kompakte design. I modsætning til mange af de tidligere stationer blev der ikke opført en rejsestald, hvilket vidnede om en mere moderne tilgang til stationsbyggeri.

Som et led i udvidelsen blev stationen også forsynet med et værelse til landposten, da Næsby nu var vokset til en forstad til Odense og fik sit eget brevsamlingssted.

Næsby som voksende forstad

Efter opførelsen af Næsby Station begyndte byen for alvor at vokse. Befolkningstallet steg markant over de følgende årtier:
  • 1921: 377 indbyggere
  • 1925: 488 indbyggere
  • 1930: 899 indbyggere
  • 1935: 1.388 indbyggere
  • 1940: 1.475 indbyggere
  • 1945: 1.550 indbyggere
  • 1950: 1.723 indbyggere
  • 1955: 2.005 indbyggere
  • 1960: 2.660 indbyggere
Væksten skyldtes blandt andet jernbanens tilstedeværelse, som gjorde det lettere for folk at bosætte sig i Næsby og pendle til Odense.

Erhvervsudvikling i Næsby

Med den stigende befolkning fulgte også en ændring i erhvervsfordelingen. I 1930 var størstedelen af indbyggerne beskæftiget inden for håndværk og industri (595 personer), mens handel (106), transport (83) og landbrug (19) spillede mindre roller.

I 1950 var industri og håndværk blevet endnu mere dominerende, med 1.140 personer ansat i disse brancher. Samtidig var landbruget svundet ind til kun 62 personer, mens handel (232) og transport (113) stadig var vigtige erhverv.

På dette tidspunkt havde Næsby udviklet en stærkere bystruktur med kirke, skole, baptistkirke, kommunekontor, stadion, kro, vandværk, posthus og endda en maskinfabrik, SIO A/S, med 80 ansatte.

Nedgraderingen til trinbræt

I starten af 1950'erne oplevede Nordfyenske Jernbane økonomiske vanskeligheder, hvilket satte fremtiden for mange mindre stationer i fare. Næsby Station var blandt de truede, men et kommunalt tilskud på 5.000 kr. årligt i 10 år blev tilbudt for at opretholde driften.

Dette tilskud var dog ikke tilstrækkeligt til at sikre stationens fortsatte drift, og i 1955 blev Næsby Station nedgraderet til trinbræt. Dette betød, at bemandingen forsvandt, og stationen mistede sin status som et vigtigt knudepunkt i lokaltrafikken.

Nedlæggelsen af Næsby Trinbræt

Den 31. marts 1966 blev Næsby Trinbræt endeligt nedlagt. Trods nedlæggelsen står stationsbygningen stadig og fungerer i dag som privat bolig.

Den gamle jernbanetracé er siden blevet omdannet til Søhusstien, en populær rute for fodgængere og cyklister. På denne måde lever jernbanens historie videre i lokalområdet, selvom togene ikke længere stopper i Næsby.


Stamdata for Næsby Trinbræt

Byggeår1955
Åbnet1955
Nedlagt1966.03.31
NedrevetTrinbræt nedrevet, men stationsbygning eksisterer stadig,
AdresseBanevænget 1A, 5270 Odense N
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater55.41791058278364,10.362349859449225


Oversigt over andre stationer fra Næsby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNæsby TrinbrætFra billetsalgssted til holdepladsNæsby Trinbræt har en lang...
Stedet er fotograferetNæsby Station [1916-1955]Næsby Billetsalgssted åbnede i 1885 på den Nordfyenske Jernb...
Stedet er fotograferetNæsby Holdeplads [1908-1916]Næsby Billetsalgssted åbnede i 1885 på den Nordfyenske Jernb...
Næsby Holdeplads [1886-1908]Et beskedent billetsalgssted bliver til holdepladsNæsby Hold...
Næsby Billetsalgssted [1885-1886]Næsby Billetsalgssted – Fra Beskeden Holdeplads til Voksende...


Næsby Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Odense-Bogense NFJ 38,11882.07.011966.03.31



BBR Data for Næsby Trinbræt

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2024-01-02 19:53:20
BBR Højde over havet10,2 meter
BBR GPS koordinater55.41792655,10.36252168
BBR Byggeår eller konverteringsår1916
BBR Seneste ombygning1967
BBR Bebygget areal i alt127 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen127 m2
BBR Samlet boligareal191 m2
BBR Antal etager1



Billede af Næsby Trinbræt

Billede af Næsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Næsby Trinbræt har ligget her.
Billede af Næsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Næsby Trinbræt har ligget her. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. august 2007
Download billede

Billeder af Næsby Trinbræt

Billede af Næsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Næsby Trinbræt har ligget her.
Billede af Næsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Næsby Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. august 2007
Download billede

Billede af Næsby Trinbræt.
Billede af Næsby Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Næsby Trinbræt.

Titel:Næsby 1946 - 1969
Sted:Danmark, Fyn, Næsby
Lokalitet:Næsby
Postnummer:5270
By:Odense N
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969

Note:Odense
Id:sylvest_nks_04214.tif


Kort over Næsby Trinbræt

Historisk kort over Næsby Trinbræt
Kort over Næsby Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Næsby Trinbræt
Kort over Næsby Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Næsby Trinbræt
Kort over Næsby Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Næsby Trinbræt
Kort over Næsby Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Næsby Trinbræt
Kort over Næsby Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Næsby Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

"Bogenseslagteren"
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
"Bogenseslagteren"
Steen Ousager
2022.06.17
578
Odense
Odense Universitetsforlag
978-87-408-3423-9
Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Nordvestfyenske Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordvestfyenske Jernbane
Lars Viinholt-Nielsen
2011
168

Bane Bøger Aps
978-87-91434-31-0