Skårup Station (Sks), en artikel om Skårup Station
Den 1. juni 1897 er den officielle indvielsesdag. Den smukt pyntede togstamme står forspændt to nypudsede lokomotiver med bånd, blomster og grønne grene ved den nyopførte banegård i Frederiksgade i Svendborg. De rejsende er prominente personer, som har haft med banens tilblivelse og bygning at gøre. Langs med banen står mange tilskuere spejdende mod svendborgsiden, og da der bliver råbt: "Nu kommer toget!" vinkes og hilses der. På turen fra Svendborg til Skårup begejstres man ved Holmdrup Huse over den smukke udsigt over Svendborgsund, hvor man kan se over til Thurø og med Tåsinge og Langeland i baggrunden.
Skårup Station er pyntet med flag, og da toget ruller ind ved perronen, modtages toget med tre salutskud, hvorefter lærer Søren Pedersen holder en velkomsttale, hvori han udtaler ønsket om, at alle tog i fremtiden, må standse i Skårup. Derefter udbringes et leve for den ny bane. (Der skulle nok have været udbragt mere end ét, eller også skulle man have råbt lidt højere, for banen beholdt kun sin selvstændighed i 5 år, så blev Svendborg-Nyborgbanen (SNB) en del af Sydfynske Jernbaner (SFJ).
Banen blev meget populær i Skårup. Der var fire daglige afgange i hver retning, og billetpriserne var lette at huske, Skårup-Svendborg: 25 øre, og Holmdrup-Svendborg 15 øre! Der var masser af passagerer og en stor mængde gods. På billedet er der livlig aktivitet. Kasser med frugt fra de mange plantager ned mod sundet skal til København med 4-toget. Billedet er fra ca. 1915, og er taget i retning af Østergade. Godsvognen holder på det såkaldte ladespor. Pakhuset til højre brugtes til midlertidig opbevaring af gods. Under 2. verdenskrig blev det brugt til tørv. På godsterrænets nordside var opbygget en jordrampe, som blev brugt af landmændene, når de i roesæsonen læssede sukkerroer i godsvognene til videre transport til sukkerkogerierne. Der var desuden indrettet en grisefold, hvor grisene kunne opholde sig, til de kom med toget til slagteriet i Svendborg.
Postbefordringen, som siden 1820 havde foregået med postdiligencen fra Nyborg over Ørbæk, Gudbjerg, Tved til Svendborg, blev nu nedlagt, og breve og pakker kom med toget, så stationsmesteren også skulle passe det såkaldte brevsamlingssted. Stationerne på strækningen blev alle tegnet af arkitekt Wench. De blev opført af gule sten med røde bånd, og var næsten ens indrettet, dog havde stationen i Skårup som den eneste fået påbygget en veranda med store vinduer over indgangen til ventesalen. På billedet fra 1930 ses stående stationsmester N. P. Nielsen med kone og datter.
Jernbanen havde haft stor betydning for byens trivsel og forbindelse med omverdenen. Men i midten af 1900-tallet havde den udspillet sin rolle. Rutebilerne var begyndt at køre på landevejen, og banen blev urentabel, og meget af materiellet stod overfor fornyelse. Stationsmester Blok, som havde virket i en årrække, søgte nu forflyttelse med den begrundelse: "Jeg vil fløjte for futtog, og ikke for en rutebil"
Der blev holdt afstemning i de kommuner, hvor banen gik igennem. I de fleste af kommunerne var der flertal for nedlæggelse af banen - dog ikke i Skårup. Den 31. maj 1964 nedlagdes banen, og det sidste tog kørte under stor opmærksomhed fra jernbaneentusiasterne.
Kommunen købte stationsbygningen med tilhørende areal, og bygningen blev som den eneste af banens stationer nedrevet i 1965. Bygningen i Holmdrup Huse blev solgt til privat beboelse.
En del af stationsarealet i Skårup blev købt af Vejstrup Brugs, som havde bygget en lille, såkaldt stafetbrugs i Vestergade. Nu skulle der bygges en rigtig bygning. I den vestlige del af pladsen blev der opført en bygning, som kom til at rumme posthus, ventesal til rutebilpassagerer og en filial af Svendborg Bank. Ingen af disse aktiviteter fungerer længere, men Brugsen i Skårup har vokset sig stor, og i den østlige ende er der nu en filial af Svendborg Sparekasse, medens der er indrettet en stor parkeringsplads dér, hvor stationsbygningen lå.
Stamdata for Skårup Station
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1957 Skaarup. Fra 31.05.1964 Skårup bilekspedition. |
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.06.01 |
Nedlagt | 1964.05.30 |
Nedrevet | 1965 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Sks |
Højdeplacering over havet | 49,8 meter |
GPS koordinater | 55.090109,10.690275 |
Skårup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Svendborg-Nyborg Banen | DSB (Oprindelig: SNB) | 37,7 | 1897.06.01 | 1964.05.30 |
Billede af Skårup Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2008 Download billede
Billeder af Skårup Station
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skårup Station.
Titel:Skårup Station - 1950
Bygningsnavn:Skårup Station
Sted:Danmark, Fyn, Skårup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L5281_02.tif
Fotograf: Ukendt - Dato: 1930
Tegninger af Skårup Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1896 (marts) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skårup Station.
Transportselskab/ operatør: Svendborg - Nyborg Banen (SNB)
Jernbanested: Svendborg - Nyborg
Beskrivelse: Stationsbygning: *Skårup, *Oure, *Rygård, *Frørup, *Vejstrup, *Gudme, *Hesselager og *Øksendrup.
Infrastrukturejer: Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab
Motivdato: 3/1896
Fotograf/ billedkunstner: Sign. H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: SNB-mellemstation-scan22426
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1896 (marts) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skårup Station.
Transportselskab/ operatør: Svendborg - Nyborg Banen (SNB)
Jernbanested: Skårup
Navneændringer: Før 02.06.1957 Skaarup. Fra 31.05.1964 Skårup bilekspedition.
På strækningen: Svendborg - Nyborg
Beskrivelse: Stationsbygning: Skårup, Oure, Rygård, Frørup, Vejstrup, Gudme, Hesselager, Øksendrup.
Infrastrukturejer: Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab
Motivdato: 3/1896
Fotograf/ billedkunstner: Sign. H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: SNB-Skaarup-mv-scan26912
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1896 (marts) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skårup Station.
Transportselskab/ operatør: Svendborg - Nyborg Banen (SNB)
Jernbanested: Svendborg (2.)
På strækningen: Svendborg - Nyborg
Beskrivelse: Stationsbygning: Skårup, Oure, Rygård, Frørup, Vejstrup, Gudme, Hesselager, Øksendrup.
Infrastrukturejer: Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab
Motivdato: 3/1896
Fotograf/ billedkunstner: Sign. H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: SNB-Svendborg-scan22428
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1896 (marts) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Skårup Station Sign.: H. Wenck.
Transportselskab/ operatør: Svendborg - Nyborg Banen (SNB)
Jernbanested: Svendborg - Nyborg
På strækningen: Svendborg - Nyborg
Beskrivelse: Stationsbygning: *Skårup, *Oure, *Rygård, *Frørup, *Vejstrup, *Gudme, *Hesselager og *Øksendrup. Sign.: H. Wenck.
Infrastrukturejer: Svendborg - Nyborg Jernbaneselskab
Motivdato: 3/1896
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: SNB-mellemstationer-scan28423
Google Street View af Skårup Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 7. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Skårup Station
Kort over Skårup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skårup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skårup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Skårup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Skårup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skårup Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | På sporet af Svendborg - Nyborgbanen Arnold Andersen 1987 111 Strandby S.A.L. Forlaget 87-981214-1-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Svendborg-Nyborg banen Lars Viinholt-Nielsen 2014 168 Bane Bøger Aps 9788791434402 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel Lars Viinholt-Nielsen 2016 144 Bane Bøger 9788791434471 |