Rødbyhavn Station, en artikel om Rødbyhavn Station
Rødbyhavn Station blev indviet samme dag som havnen i Rødbyhavn. Dette skete den 24. juli 1912, som var en varm og klar sommerdag med strålende sol.
Opførelsen af Rødbyhavn Station blev påbegyndt i 1911, og den officielle aflevering af den færdige Rødbyhavn Station fandt sted den 19. juli 1912, hvor man med et ekstratog ankom sidst på eftermiddagen ca. kl. 17. Med i toget var driftsbestyrer Agerskov, arkitekt Glahn fra Nykøbing, den kommende stationsforstander, overassistent Seidenfaden samt et følge af andre vigtige personer. På Rødbyhavn Station stod bygmester, Pilet N. Jansen og tog imod toget.
Den første stationsforstander på Rødbyhavn Station var Adam Volmer Seidenfaden. Han var født den 17. juli 1877 i Store Taarøje. Adam Volmer var gift med Caroline Marie Selck, født den 22. januar 1869 i Svendborg.
Adam Volmer startede som elev ved Østsjællandske Jernbaner i 1895 og blev senere assistent ved Lollandsbanen fra 1900 til 1912, hvorefter han blev stationsforstander på Rødbyhavn Station. Adam Volmer blev kun på Rødbyhavn Station frem til 1915, men kom efter et par andre steder tilbage dog ikke til Rødbyhavn, men derimod til den "nye" banes anden ende, Rødby Station, hvor han blev stationsforstander i 1920.
Rødbyhavn Station er opført af røde sten i to etager. Mod nord fandtes den flisebelagte ventesal, i midten godsekspeditionen og stationsforstanderens kontor, og i bygningens sydlige ende et toldkontor.
Mod vest var der et par rummelige lokaler, der ikke blev taget i brug ved åbningen, men var en fremtidssikring og klar til anvendelse, når udviklingen kræver det. Fra Havnevejen (vejen hedder i dag Havnegade) var der indgang til toldkontoret og til stationsforstanderens private lejlighed.
De rejsende måtte gå uden om bygningen og om via perronen, når de skulle ind i ventesalen og ind for at købe billetter. Ordningen, med at gå rundt om stationen, kan måske se lidt upraktisk ud, men den var i hvert fald praktisk for Rødbyhavn Stations vedkommende, idet en gennemgang i stationen ville medføre en evindelig træk som følge af den udsatte beliggenhed med kun ganske få huse og næsten ingen bevoksning i nærheden.
På stationens første sal var stationsforstanderens lejlighed. Den havde store, rummelige værelser og mod syd, var der en altan med udsigt over havnen og Østersøen.
Efterhånden som virksomheder ved havnen voksede op, især skibsværftet med flere hundrede arbejdere, blev Rødbyhavn Station et yderst rentabelt foretagende for banen. I starten og midten af 1920'erne måtte flere virksomheder imidlertid lukke, og det kunne selvfølgelig mærkes på person- og godsbefordringen. Både Rødbyhavn Station og banen overlevede imidlertid alle vanskelighederne, og fra omkring 1959, da anlægget af Fugleflugtslinjen for alvor begyndte, kom der store mængder byggematerialer via banen og til Rødbyhavn Station, og Lollandsbanen tjente store beløb på DSB, som stod for byggeriet.
Fugleflugtslinjen åbnede den 14. maj 1963, og samme dag stoppede personbefordringen til og fra Rødbyhavn Station, medens godstrafikken fortsatte flere år endnu.
Opførelsen af Rødbyhavn Station blev påbegyndt i 1911, og den officielle aflevering af den færdige Rødbyhavn Station fandt sted den 19. juli 1912, hvor man med et ekstratog ankom sidst på eftermiddagen ca. kl. 17. Med i toget var driftsbestyrer Agerskov, arkitekt Glahn fra Nykøbing, den kommende stationsforstander, overassistent Seidenfaden samt et følge af andre vigtige personer. På Rødbyhavn Station stod bygmester, Pilet N. Jansen og tog imod toget.
Den første stationsforstander på Rødbyhavn Station var Adam Volmer Seidenfaden. Han var født den 17. juli 1877 i Store Taarøje. Adam Volmer var gift med Caroline Marie Selck, født den 22. januar 1869 i Svendborg.
Adam Volmer startede som elev ved Østsjællandske Jernbaner i 1895 og blev senere assistent ved Lollandsbanen fra 1900 til 1912, hvorefter han blev stationsforstander på Rødbyhavn Station. Adam Volmer blev kun på Rødbyhavn Station frem til 1915, men kom efter et par andre steder tilbage dog ikke til Rødbyhavn, men derimod til den "nye" banes anden ende, Rødby Station, hvor han blev stationsforstander i 1920.
Rødbyhavn Station er opført af røde sten i to etager. Mod nord fandtes den flisebelagte ventesal, i midten godsekspeditionen og stationsforstanderens kontor, og i bygningens sydlige ende et toldkontor.
Mod vest var der et par rummelige lokaler, der ikke blev taget i brug ved åbningen, men var en fremtidssikring og klar til anvendelse, når udviklingen kræver det. Fra Havnevejen (vejen hedder i dag Havnegade) var der indgang til toldkontoret og til stationsforstanderens private lejlighed.
De rejsende måtte gå uden om bygningen og om via perronen, når de skulle ind i ventesalen og ind for at købe billetter. Ordningen, med at gå rundt om stationen, kan måske se lidt upraktisk ud, men den var i hvert fald praktisk for Rødbyhavn Stations vedkommende, idet en gennemgang i stationen ville medføre en evindelig træk som følge af den udsatte beliggenhed med kun ganske få huse og næsten ingen bevoksning i nærheden.
På stationens første sal var stationsforstanderens lejlighed. Den havde store, rummelige værelser og mod syd, var der en altan med udsigt over havnen og Østersøen.
Efterhånden som virksomheder ved havnen voksede op, især skibsværftet med flere hundrede arbejdere, blev Rødbyhavn Station et yderst rentabelt foretagende for banen. I starten og midten af 1920'erne måtte flere virksomheder imidlertid lukke, og det kunne selvfølgelig mærkes på person- og godsbefordringen. Både Rødbyhavn Station og banen overlevede imidlertid alle vanskelighederne, og fra omkring 1959, da anlægget af Fugleflugtslinjen for alvor begyndte, kom der store mængder byggematerialer via banen og til Rødbyhavn Station, og Lollandsbanen tjente store beløb på DSB, som stod for byggeriet.
Fugleflugtslinjen åbnede den 14. maj 1963, og samme dag stoppede personbefordringen til og fra Rødbyhavn Station, medens godstrafikken fortsatte flere år endnu.
Stamdata for Rødbyhavn Station
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1912.07.24 |
Nedlagt | 1968.05.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Havnegade 28E, 4970 Rødby |
Højdeplacering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 54.659306,11.355666 |
Oversigt over andre stationer fra Rødby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rødby Færge Station (Rf) | Rødby Færge Station lå for enden af Sydbanen og åbnede med F... | |
Rødby Øst Teknisk Station (Rfø) | Rødby (Færge) Øst er en teknisk forgrenings-station, hvor in... | |
Rødbyhavn Station | Rødbyhavn Station blev indviet samme dag som havnen i Rødbyh... | |
Rødby Station (Rdy) | Rødby Station blev anlagt som endestation på jernbanen fra M... |
Rødbyhavn Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Maribo-Rødby(Havn) | LJ | 20,1 | 1874.07.01 | 1989.11.01 |
BBR Data for Rødbyhavn StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-25 18:33:29 | |
BBR Højde over havet | 1,5 meter |
BBR GPS koordinater | 54.65929734,11.35568578 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1912 |
BBR Seneste ombygning | 2000 |
BBR Bebygget areal i alt | 224 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 224 m2 |
BBR Samlet boligareal | 372 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Rødbyhavn Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Billeder af Rødbyhavn Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rødbyhavn Station med den specielle DEVA M1 dieselelektriske motorlokomotiv fra 1923 nederst til venstre i billedet.
Titel:- 1956 - Rødbyhavn Station
Bygningsnavn:Rødbyhavn Station
Sted:Danmark, Lolland, Rødbyhavn
Vejnavn:Havnegade
Husnummer:28 E
Lokalitet:Rødbyhavn
Postnummer:4970
By:Rødby
Sogn:Rødbyhavn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02298_004.tif
Google Street View af Rødbyhavn Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Rødbyhavn Station
Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rødbyhavn Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 |