Bagsværd Station (Bav) [1906-1977], en artikel om Bagsværd Station
Bagsværd Station – Historisk Baggrund
Bagsværd Station har spillet en central rolle i udviklingen af byen og dens opland. Stationsforstander Paludan-Nielsen beskrev byen med ordene: "Hvad Bagsværd-Navnet fattes af poetisk Duft blev til Gengæld Stedets ejendommelige skønne Natur tusindfold tildelt." Bagsværd var den første ordentlige station på KSB og blev forventet at blive en af banens mest trafikerede. Byen havde allerede fra ældre tid en betydelig status som landsby, og dens naturskønne omgivelser, herunder skove og søer, tiltrak mange besøgende.Pressen var imponerede over passagertallene i banens første tid. På en søndag kunne Bagsværd Station registrere op mod 1.800 passagerer – et tal, man ellers kun kendte fra Klampenborg. Til trods for den store reklame for byen voksede den daglige trafik dog ikke så hurtigt som forventet. Der blev udbudt mange villagrunde, men tilflytningen var ikke så omfattende som håbet. Dog blev byens udvikling understøttet af nye institutioner som Bagsværd Kuranstalt og Bagsværd Kostskole, der blev opført i 1908.
Stationen lå på en dæmning, hvilket gjorde den let synlig i landskabet. Efter passagen af broen over Lyngbyvejen blev stationen placeret vest for vejen. Til trods for sin centrale beliggenhed tog det mange år, før området mellem Bagsværd og Hareskov blev bebygget. Interessen var størst for grundene nord for banen.
Naturskønne Omgivelser og Grevinde-Historie
Bagsværd var ikke kun et trafikknudepunkt, men også et populært udflugtsmål. Skovområder, pavilloner og Aldershvile Slot med tilhørende park gjorde byen attraktiv for rejsende. I 1909 blev Aldershvile Slot dog ramt af en brand, og byens kendteste person, "Grevinden af Bagsværd," flyttede fra byen.Grevinden, Angelica Sponneck, var gift med en af de sidste danske rigsgrever og senere med en englænder, hvilket fik hende til at tage navnet Ange Ewans. Hendes eksentriske livsstil og gavmildhed gjorde hende til en populær figur i byen. Der gik historier om, at hun ankom til Bagsværd i sin egen salonvogn med en påsat krone, men dette var sandsynligvis en overdrivelse. Hun besøgte ofte Bagsværd Station og var kendt for sin venlige omgang med personalet.
Sommerbeboere, Tilflytning og Passagertal
Efter åbningen af banen blev det lettere for folk at komme til Bagsværd, og mange sommerbeboere blev fastboende. I begyndelsen var det primært velhavende borgere, der bosatte sig i området. Byens indbyggertal voksede fra ca. 700 i 1906 til ca. 1.700 i 1924.Passagertallet steg støt frem til begyndelsen af 1920'erne, hvorefter rutebilerne begyndte at tage en del af trafikken. Mange rejsende ankom til Bagsværd for at nyde naturen, men tog hjem via Hareskov eller Frederiksdal. Byens vækst blev også understøttet af lokale personligheder som dyrlæge Frederiksen, der var en af de første til at drive en moderne dyreklinik. Han spillede en vigtig rolle i grundejerforeningen og blev betragtet som en af byens mest indflydelsesrige personer.
Stationsbygning og Postvæsen
Stationsbygningen var en af de større på KSB, men selv denne viste sig hurtigt at være for lille til den voksende trafik. Ventesalen var utilstrækkelig, og et lille dameværelse blev senere inddraget til brug for en assistent.Postvæsenet voksede også hurtigt, og det oprindelige brevsamlingssted blev udvidet til en postekspedition. Omkring 1930 blev stationsbygningen udvidet med en ny ventesal, så billetsalget kunne foregå indendørs i stedet for gennem et vindue mod perronen.
Bagsværd Station havde et krydsningsspor med perron samt et læssespor med en enderampe. Byens godstrafik var dog begrænset. De fleste af byens indbyggere var enten landbrugere eller håndværkere, og den lokale industri var begrænset til sten- og grusgrave. Et sidespor blev anlagt til en grusgrav, men denne spillede kun en større rolle i banens første år.
Stationsforstandere og Nyt Trinbræt
Bagsværd Station havde i den private periode kun tre stationsforstandere: V. Paludan-Nielsen fra 1906, J. L. Bille fra 1911 og Gunnar O. A. Christensen fra 1917. Sidstnævnte blev kendt for sin popularitet og lange karriere i KSB.Senere blev Bagsværds stationstrinbræt flyttet ca. 400 meter ind mod København, hvilket var en del af en større ændring i stationsstrukturen.
Stamdata for Bagsværd Station [1906-1977]
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.04.20 |
Nedlagt | 1977.09.25 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Til Jernbanen 20, 2880 Bagsværd |
Stednavneforkortelse | Bav |
Højdeplacering over havet | 30,4 meter |
GPS koordinater | 55.762757,12.448757 |
Oversigt over andre stationer fra Bagsværd
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Bagsværd S-togstrinbræt (Bav) | Bagsværd S-togstrinbræt – Fra Slangerupbane til Moderne S-to... | |
Bagsværd Station (Bav) [1906-1977] | Bagsværd Station – Historisk BaggrundBagsværd Station har sp... |
Bagsværd Station [1906-1977] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slangerupbanen, København-Slangerup Banen | DSB (Oprindelig: KSB) | 34,2 | 1906.04.20 | 1954.05.15 |
Billede af Bagsværd Station [1906-1977]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Billeder af Bagsværd Station [1906-1977]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Postkort med Bagsværd Station [1906-1977]

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort af Bagsværd Station.
Rudolf Olesen - Kunstforlag Eneret No. 959
Tegninger af Bagsværd Station [1906-1977]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Bagsværd Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27346

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Bagsværd Stations pakhus.
Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27347

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Bagsværd Station.
Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Buddinge, *Bagsværd og *Værløse.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Buddinge-Bagsvard-LlVarlose-scan27328

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Bagsværd Station.
Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Buddinge, *Bagsværd og *Værløse.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Buddinge-Bagsvard-LlVarlose-scan27368
Google Street View af Bagsværd Station [1906-1977]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 25. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Bagsværd Station [1906-1977]
![Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977] Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977]](./kort/482_ZOOM.webp)
Kort over Bagsværd Station [1906-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977] Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977]](./kort/482_ORTO.webp)
Kort over Bagsværd Station [1906-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977] Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977]](./kort/482_1980.webp)
Kort over Bagsværd Station [1906-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977] Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977]](./kort/482_1953.webp)
Kort over Bagsværd Station [1906-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977] Historisk kort over Bagsværd Station [1906-1977]](./kort/482_1901.webp)
Kort over Bagsværd Station [1906-1977] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Bagsværd Station [1906-1977]
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen P. Thomassen 1980 203 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen P. Thomassen 1981 182 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Slangerupbanen og dens materiel Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche 1982 124 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-21-8 |