Høng Trinbræt (Øn), en artikel om Høng Trinbræt
Høng Trinbræt – En Historisk Jernbanestation
Høng Station blev anlagt på Slagelse-Værslev-banen, der blev indviet i 1898. Allerede i 1901 blev Høng et vigtigt jernbaneknudepunkt, da Høng-Tølløse-banen blev åbnet. Dette gjorde byen til en central forbindelse mellem Slagelse og Tølløse, hvilket styrkede både passager- og godstransporten i området.I 1971 blev persontrafikken mellem Høng og Værslev indstillet, men sporet mellem Høng og Slagelse blev overtaget af Høng-Tølløse-banen. Dette skabte en sammenhængende strækning mellem Tølløse, Høng og Slagelse, kendt som Tølløsebanen. Mellem Høng og Gørlev fortsatte godstrafikken indtil 1994, hvorefter den blev ophørt. I dag benyttes strækningen af Vestsjællands Veterantog, der har omkring 50 medlemmer og opererer en remise i Høng.
Stationsbygningen og Arkitektur
Høng Station blev tegnet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck og taget i brug den 30. april 1898. Wenck var kendt for at tegne mange af datidens stationsbygninger i Danmark, og Høng Station bærer præg af hans karakteristiske stil.Stationen blev endvidere brugt som location i filmen "Frk. Nitouche," hvor skuespilleren Ebbe Langberg ledte efter frøkenen på stationen. Optagelserne til filmen blev fulgt af flere hundrede mennesker, og det gamle tog, der blev benyttet, var lejet af Høng-Tølløse-banen.
Høngs Udvikling fra Landsby til Stationsby
Høng var oprindeligt en landsby med en kro samt ting- og arresthus. Med anlæggelsen af Slagelse-Værslev-jernbanen og opførelsen af stationen syd for landsbyen i 1898 udviklede Høng sig hurtigt til en stationsby. Dette førte til etablering af handel og offentlige funktioner som skoler, posthus og bank.Øst for banen opstod et industrikvarter med blandt andet Vilhelm Pedersens Maskinfabrik, grundlagt i begyndelsen af 1900-tallet. Fabrikken havde stor betydning for byens udvikling og arkitektoniske udtryk, herunder opførelsen af en idrætshal til arbejderne.
Høng rummer i dag et kulturmiljø med mange velbevarede elementer, der tydeligt formidler byens udvikling fra landsby til stationsby. Bygningerne i byen fremviser en homogen arkitektur med nationalromantiske træk og en kombination af lave, tætte landsbybebyggelser samt 2-3 etagers bygninger langs Hovedgaden.
Historiske Bygninger i Høng
Den oprindelige landsby var centreret omkring gadekæret, hvor Høng Kro – senere hotel – dannede byens sydlige grænse. Midt i landsbyen ligger det fredede tinghus fra 1838, tegnet af arkitekten C.F. Hansen. Tinghuset er et markant eksempel på dansk klassicistisk arkitektur og har en vigtig kulturhistorisk betydning. Bygningens udtryk afspejler tidens krav om strenghed, alvor og orden, hvilket var nødvendigt for dens funktion.Stationsbyen Høng og Dens Vækst
Høng blev ud over at være station på Slagelse-Værslev-banen også endestation for Høng-Tølløse-banen i 1901. Stationsbygningen, tegnet af Heinrich Wenck, står som et vigtigt arkitektonisk element i byen. Sammen med posthuset, tegnet af Andreas Clemmesen, og Høng Afholdshotel, opført i 1905, skabte disse bygninger en karakteristisk stationsplads. Denne plads var central for byens udvikling, idet den samlede transport, handel og offentlig administration ét sted.Efter jernbanens anlæggelse voksede bebyggelsen hurtigt mellem landsbyen og stationen. Dette skabte Hovedgaden, hvor forretningsfolk og håndværkere slog sig ned.
Vilhelm Pedersens Maskinfabrik og Dens Indflydelse
Vilhelm Pedersens Maskinfabrik blev grundlagt i 1910 og spillede en afgørende rolle i Høngs vækst frem til 1990'erne. Fabrikken havde op til 275 ansatte og var den største virksomhed i byen.I 1950'erne specialiserede fabrikken sig i produktion af maskiner til udstansning af overlæder til sko og tekstiler. Dette udviklede sig senere til fremstilling af højt avancerede, computerstyrede værktøjsmaskiner.
Produktionen ophørte i 1993, og mellem 1995 og 2011 blev fabriksbygningerne brugt af Invacare EC-Høng A/S til fremstilling af hospitalssenge.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng Trinbræt)
Stamdata for Høng Trinbræt
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1999.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej, 4270 Høng |
Stednavneforkortelse | Øn |
Højdeplacering over havet | 28,3 meter |
GPS koordinater | 55.506616396844485,11.285871382961728 |
Oversigt over andre stationer fra Høng
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Høng Trinbræt (Øn) | Høng Trinbræt – En Historisk JernbanestationHøng Station ble... | |
Høng Station (Øn) [1898-1999] | Høng Station som Jernbaneknudepunkt i VestsjællandHøng Stati... |
Høng Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Værslev | DSB | 37,3 | 1898.05.01 | 1971.05.23 |
Banedanmarks Data for Høng TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Høng |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Øn |
Afsnits GPS koordinater | 55.50707496,11.28582301 |
Billede af Høng Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede
Video fra Høng Trinbræt
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022
Billeder af Høng Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede
Google Street View af Høng Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. januar 2024 - LINK til kilde.
Kort over Høng Trinbræt

Kort over Høng Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Høng Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Høng Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Høng Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Høng Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Høng Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |