Lindholm (Slangerupbanen) Station (Lin), en artikel om Lindholm Station




Lindholm Station og dens jernbanehistoriske udvikling

Lindholm Station blev etableret i forbindelse med Slangerupbanens anlæg og fik tidligt en tilknytning til Langebjerg Grusgrav. Øst for stationen blev der anlagt et sidespor til grusgraven, men dette spor blev dog kun anvendt i få år, før det blev nedlagt igen. Transporterne fra grusgraven fik dog en indirekte indvirkning på Lindholm Station, da grustogene blev registreret i stationens regnskaber, selvom de aldrig gjorde stop her. Gruset blev transporteret direkte fra Langebjerg til Lynge, som også var forbundet med en telefonledning til grusgraven af sikkerhedsmæssige årsager.

Kampen for stationens overlevelse

Lindholm Station har gennem tiden været genstand for flere diskussioner om nedlæggelse. Allerede under projekteringen af banen var stationens oprettelse et stridspunkt, men takket være ejeren af gården Lindholm, som var stærkt interesseret i banen, blev stationen opført. Da grustransporterne ophørte, ønskede ledelsen at nedlægge stationen, men ministeriet greb ind og forhindrede dette i 1912.

I 1915 forsøgte ledelsen endnu engang at nedlægge den, og Lynge-Uggeløse Sogneråd blev spurgt om deres holdning til sagen. Protester fra 45 beboere førte til, at stationen blev bevaret, hovedsageligt på grund af rygter om fremtidige grustransporter fra området. Disse transportaktiviteter materialiserede sig dog først i midten af 1920'erne.

Grustransportens omfang

Langebjerg Grusgrav spillede en væsentlig rolle i transporterne via Lindholm Station. Følgende tal dokumenterer de store mængder grus, der blev transporteret:
  • 1907/1908: 96.648 tons
  • 1908/1909: 141.072 tons
  • 1909/1910: 139.518 tons
  • 1910/1911: 44.185 tons
Denne store trafik understregede grusgravens vigtighed, men efter afslutningen på de største grustransporter faldt stationens betydning betydeligt.

Persontrafik og turistmæssig interesse

Persontrafikken på Lindholm Station var begrænset, men ikke helt ubetydelig. I modsætning til Emdrup Station havde alle tog mulighed for at standse ved Lindholm, hvilket gjorde den mere tilgængelig for de rejsende.

Turistmæssigt var området ikke nogen stor attraktion, men der var dog en vis geologisk interesse i de omkringliggende landskaber. Lindholm Station var beliggende på udtørret havbund, og mod nord lå de store grusbanker. Langebjerg, som var den største af disse banker, blev opgravet og leverede materialer til grundlaget for Københavns Hovedbanegård og godsbanegårdens arealer.

Stationens infrastruktur og godsaktiviteter

Godstrafikken på Lindholm Station var minimal, undtagen i årene 1925-1929 og under den tyske besættelse af Danmark. Foruden hovedsporet havde stationen et læssespor, som fungerede som omløbsspor foran stationsbygningen. Derudover var der endnu et spor, der løb bag om bygningen langs en skrænt, hvor der blev opstillet en række cementgalger. Disse galger var en del af et læsse- og siloanlæg, hvortil et smalspor førte fra en grusgrav. Tipvogne kunne transportere sten og grus direkte til vogne på KSB's spor langs cementgalgerne. Dette læssespor udgik fra hovedsporet et stykke øst for stationen.

Ledelse og personale på Lindholm Station

Lindholm Station blev i begyndelsen bestyret af ekspeditrice fru D. Meter Nielsen, hvis mand var baneformand. I 1908 tiltrådte V. Mortensen som stationsmester, men han blev senere overført til Vangede Station.

Da C. N. Lund fra Farum blev degraderet i 1910, overtog han Lindholm Station, hvilket bestyrelsen håbede ville gøre det lettere at få stationen nedlagt. Lund blev dog ikke længe, og da stationen igen var truet af lukning, valgte han i 1916 at tage imod en stilling i Vejle.

Efter Lunds afgang blev Lindholm midlertidigt drevet af afløserpersonale, og stationen blev derefter beboet af en ny baneformand. Fra begyndelsen af 1917 og frem til afslutningen af KSB's privatbanetid blev stationen drevet af ekspeditrice fru E. Andersen, mens hendes mand senere blev bogholder på banens hovedkontor.


Stamdata for Lindholm (Slangerupbanen) Station

Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1954.05.22
NedrevetNedrevet
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseLindholm Stationsvej 2, 3550 Slangerup
StednavneforkortelseLin
Højdeplacering over havet38,6 meter
GPS koordinater55.846311,12.217918


Lindholm (Slangerupbanen) Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Slangerupbanen, København-Slangerup Banen DSB (Oprindelig: KSB) 34,21906.04.201954.05.15



BBR Data for Lindholm (Slangerupbanen) Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:32
BBR Højde over havet38,6 meter
BBR GPS koordinater55.84631364,12.21790958
BBR Byggeår eller konverteringsår1900
BBR Seneste ombygning2011
BBR Bebygget areal i alt82 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen82 m2
BBR Samlet boligareal136 m2
BBR Antal etager1



Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station

Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station.

Titel:- 1990 -
Bygningsnavn:Lindholm tidl. station
Sted:Danmark, Sjælland, Lynge
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901750_012.tif


Billeder af Lindholm (Slangerupbanen) Station

Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Billede af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2009
Download billede

Tegninger af Lindholm (Slangerupbanen) Station

Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations varehus.
Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations varehus.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27346


Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations pakhus.
Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations pakhus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Stations pakhus.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27347


Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Hareskov, *Vassingerød, *Lindholm, *Lynge og *Emdrup.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: Werner
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-projekt-sma-stationer-scan27362


Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Lindholm (Slangerupbanen) Station.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Hareskov, *Vassingerød, *Lindholm, *Lynge og *Emdrup. Sign.: Werner.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-smaa-stationer-udkast-scan27336


Google Street View af Lindholm (Slangerupbanen) Station

Google Street View af Lindholm (Slangerupbanen) Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station

Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station
Kort over Lindholm (Slangerupbanen) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Lindholm (Slangerupbanen) Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
P. Thomassen
1980
203


KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
P. Thomassen
1981
182


Slangerupbanen og dens materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Slangerupbanen og dens materiel
Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1982
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-21-8