Raundrup Trinbræt (Rav), en artikel om Raundrup Trinbræt
Raundrup Trinbræt: Et af Hirtshalsbanens mindst benyttede stoppesteder
Raundrup Trinbræt var et af de mindst benyttede stoppesteder på Hirtshalsbanen og blev endeligt nedlagt den 1. juli 2004 som en del af en større rationalisering af togdriften. Trinbrættet var af den simple type med en grusperron og et stopskilt af træ, men det var en del af et større netværk, der forbandt Hirtshals og Hjørring. Den faldende passagermængde i begyndelsen af 2000'erne førte til en lukning, da det ikke længere var økonomisk forsvarligt at lade togene stoppe ved trinbrættet for kun ganske få rejsende.Hirtshalsbanen og etableringen af Raundrup Trinbræt
Hirtshalsbanen blev etableret i 1925 for at forbinde fiskerbyen Hirtshals med Hjørring og resten af Nordjylland. Banen var en vigtig transportvej, både for lokalbefolkningen og for gods, særligt fisketransport til det øvrige Danmark.Raundrup Trinbræt blev oprettet for at betjene de små lokalsamfund nær Horne og give dem en direkte forbindelse til både Hirtshals og Hjørring. Trinbrættet var en del af en række mindre stoppesteder, der sikrede nem adgang til jernbanen for beboere i landdistrikterne.
Faldende passagertal og beslutningen om nedlæggelse
I takt med at bilismen voksede, og flere folk fik adgang til privat transport, faldt antallet af passagerer, der benyttede Raundrup Trinbræt. I begyndelsen af 2000'erne var det blandt de mindst brugte trinbrætter på Hirtshalsbanen, hvor kun en håndfuld passagerer benyttede stoppet dagligt.Med den nye køreplan pr. 13. december 2003 blev det besluttet, at tre stationer – Teglgårdsvej i Hjørring, Langholm ved Vidstrup og Raundrup ved Horne – skulle nedlægges. Direktør for Nordjyske Jernbaner, Preben Vestergaard, begrundede beslutningen med, at trinbrætterne var meget lidt benyttede, og at det ikke var økonomisk forsvarligt at have op mod 50 togafgange dagligt, hvor blot én passager steg på enkelte af dem.
Lokale protester og trinbrættets sidste tid
Beslutningen om at nedlægge Raundrup Trinbræt mødte modstand blandt lokale beboere, særligt dem, der var afhængige af togforbindelsen. Protesterne rettede sig især mod nedlæggelsen af Langholm Trinbræt, men også Raundrup var et emne i debatten.På trods af protesterne blev trinbrættet nedlagt den 1. juli 2004. Langholm og Raundrup blev fjernet fra køreplanen, mens Teglgårdsvej Trinbræt i Hjørring fik lov at overleve i første omgang.
Nedlæggelsen af små trinbrætter i dansk jernbanehistorie
Raundrup Trinbræt er et eksempel på en bredere tendens i dansk jernbanehistorie, hvor små trinbrætter i landdistrikter gradvist blev nedlagt i takt med, at passagergrundlaget forsvandt.Mange trinbrætter som Raundrup blev anlagt i en tid, hvor jernbanen var den primære transportform, men efterhånden som bilen og busserne overtog, mistede disse små stoppesteder deres relevans. Nedlæggelsen af Raundrup var derfor ikke en enestående begivenhed, men en del af en større udvikling i jernbanedriften, hvor fokus blev rettet mod effektivisering og hurtigere transporttider.
Hirtshalsbanen efter nedlæggelsen af Raundrup
Efter trinbrættets lukning fortsatte Hirtshalsbanen med at udvikle sig. Nordjyske Jernbaner har i de senere år moderniseret driften og forbedret forbindelserne mellem Hjørring og Hirtshals, men med færre stop undervejs.Selvom Raundrup Trinbræt ikke længere eksisterer, var det i mange år en del af det lokale jernbanenet, der betjente landdistrikterne i Nordjylland.
Stamdata for Raundrup Trinbræt
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.12.18 |
Nedlagt | 2004.07.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Rav |
Højdeplacering over havet | 32,9 meter |
GPS koordinater | 57.545077,9.956637 |
Raundrup Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hirtshalsbanen, Hjørring-Hirtshals Jernbane | NJJ (Oprindelig: HP) | 17,8 | 1925.12.18 | I drift |
Billede af Raundrup Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Kort over Raundrup Trinbræt

Kort over Raundrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Raundrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Raundrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Raundrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Raundrup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Raundrup Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hirtshalsbanen 1925-1965 A. Gregersen 1965 55 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hirtshalsbanen gennem 50 år P. Thomassen 1975 109 P. Thomassens Forlag |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hjørring - Ålbæk og Hirtshalsbanen Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 14) P. Thomassen & B. Wilcke 1965 68 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |