Jerup Trinbræt (Jeu), en artikel om Jerup Trinbræt




Jerup Trinbræt – En Stationshistorie fra Smalspor til Moderne Krydsningsstation

Jerup Trinbræt har en lang og interessant jernbanehistorie, der strækker sig tilbage til smalsporets tid. Stationen var oprindeligt et vogterhus med ventesal og læssespor, men udviklede sig gradvist til en vigtig mellemstation på banen mellem Frederikshavn og Skagen. Med tiden har Jerup Station gennemgået flere ombygninger og ændringer, hvor både sporforhold og faciliteter er blevet moderniseret. I dag fungerer stationen stadig som et krydsningspunkt, selvom meget af dens oprindelige infrastruktur er forsvundet.

Tidlige År som Smalsporsstation

Jerup Station blev anlagt som en del af den oprindelige smalsporede jernbane til Skagen. Ligesom de øvrige tre oprindelige smalsporsstationer på strækningen – Rimmen, Hulsig og Højen – bestod stationen i begyndelsen blot af et vogterhus med ventesal og en holdeplads med læssespor.

I de første år var faciliteterne meget enkle, og stationens funktion var primært at betjene landbruget og de lokale industrier i oplandet. På dette tidspunkt var Jerup ikke en stor by, men en mindre bebyggelse langs landevejen mellem Jerup og Mosbjerg.

Udvidelse med Varehus og Svinefolde

I takt med at trafikken på jernbanen steg, blev behovet for bedre godshåndtering større. Derfor blev der i 1899 opført et varehus og svinefolde ved Jerup Station. Dette gjorde det muligt for landmændene i området at sende deres produkter med jernbanen på en mere organiseret måde.

Godstransporten spillede en væsentlig rolle i stationens udvikling, og udbygningen af Jerup Station var et vigtigt skridt i at forbedre jernbanens kapacitet i det nordjyske område.

Ombygning i 1922 – Fra Vogterhus til Rigtig Stationsbygning

I 1922 gennemgik Jerup Station en større ombygning, som blev tegnet af den kendte arkitekt Ulrik Plesner. Plesner var kendt for at have sat sit præg på mange stationsbygninger i Danmark, særligt på Skagensbanen.

Ombygningen betød, at det oprindelige vogterhus med ventesal blev erstattet af en ny og mere tidssvarende stationsbygning. Den nye bygning var både større og bedre indrettet til at håndtere passagertrafikken, samtidig med at den var mere robust og arkitektonisk markant.

Overgangen til Normalspor i 1924

Den næste store milepæl i Jerup Stations historie kom i 1924, da jernbanen mellem Frederikshavn og Skagen blev omlagt til normalspor. Dette betød, at stationen fik forbedrede faciliteter, herunder både krydsningsspor, læssespor, siderampe, fold og varehus.

Overgangen til normalspor var afgørende for jernbanens fremtid, da det muliggjorde bedre forbindelser og en mere effektiv transport af gods og passagerer. Jerup Station blev i denne periode et vigtigt punkt på strækningen, hvor tog kunne krydse hinanden og håndtere gods på en mere effektiv måde.

Spormodernisering i 1971

I 1971 blev der gennemført en spormodernisering, der ændrede stationens sporforhold. I denne forbindelse blev det ene krydsningsspor bibeholdt, mens det andet blev omdannet til et blindspor med forbindelse til krydsningssporet nord for stationen.

Denne modernisering var en del af en større omlægning af Skagensbanen, hvor man søgte at gøre driften mere rationel og tilpasse infrastrukturen til de faktiske trafikbehov.

I dag (2020) er der kun ét krydsningsspor tilbage ved Jerup Station, hvilket afspejler den løbende tilpasning af stationens funktion.

Byudvikling og Stationens Rolle

Selvom Jerup by har udviklet sig langsomt gennem tiden, har jernbanen haft en væsentlig betydning for områdets udvikling. Bebyggelsen omkring stationen har primært koncentreret sig langs landevejen, og stationen har fungeret som en vigtig transportforbindelse for de lokale beboere.

En af de vigtigste faktorer, der har bidraget til stationens fortsatte betydning, var opførelsen af fængslet Kragskovhede. Med fængslets etablering fik Jerup Station en ny rolle som transportpunkt for både fængselsansatte, indsatte og besøgende.


Stamdata for Jerup Trinbræt

Byggeår1890
Åbnet1967.09.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSøndergårdsvej 23, 9981 Jerup
StednavneforkortelseJeu
Højdeplacering over havet4,0 meter
GPS koordinater57.53210965854835,10.41735410166032


Oversigt over andre stationer fra Jerup

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetJerup Trinbræt (Jeu)Jerup Trinbræt – En Stationshistorie fra Smalspor til Modern...
Stedet er fotograferetJerup Station (Jeu) [1890-1967]Jerup Station – Fra Smalsporsholdeplads til Moderne Krydsnin...
Jeruplejren StationJeruplejren, (senere Kragskovhedelejren) lå i starten syd fo...


Jerup Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Skagensbanen, Frederikshavn-Skagen Banen NJJ (Oprindelig: SB) 38,81924.06.06I drift



Banedanmarks Data for Jerup Trinbræt

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnJerup
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseJeu
Afsnits GPS koordinater57.53247104,10.41696881



Billede af Jerup Trinbræt

Billede af Jerup Trinbræt.
Billede af Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Video fra Jerup Trinbræt

Video med NJJ LM 616 filmet ud for Jerup Trinbræt.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022


Billeder af Jerup Trinbræt

Billede af Jerup Trinbræt.
Billede af Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af NJJ LM 606 fotograferet ud for Jerup Trinbræt.
Billede af NJJ LM 606 fotograferet ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af NJJ LM 606 fotograferet ud for Jerup Trinbræt.
Billede af NJJ LM 606 fotograferet ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Billede af tog ud for Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af Jerup Trinbræt.
Billede af Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af Jerup Trinbræt.
Billede af Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Download billede

Billede af Jerup Trinbræt.
Billede af Jerup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009
Download billede

Kort over Jerup Trinbræt

Historisk kort over Jerup Trinbræt
Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Jerup Trinbræt
Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Jerup Trinbræt
Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Jerup Trinbræt
Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Jerup Trinbræt
Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Jerup Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbanehistorisk Årbog 90
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 90
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
1990
64
Holme-Olstrup
Bane Bøger ApS
87-88632-26-1
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Skagensbanen 1890-1965
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Skagensbanen 1890-1965
A. Gregersen
1965
61


Skagensbanen 1890-1965 Banen (Dansk Jernbane-Klub: 12)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Skagensbanen 1890-1965 Banen (Dansk Jernbane-Klub: 12)
P. Thomassen & B. Wilcke
1965
86

Dansk Jernbane-Klub
Skagensbanen gennnem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 45)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Skagensbanen gennnem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 45)
Ole Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1990
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-31-5