Jerup Trinbræt (Jeu), en artikel om Jerup Trinbræt
Jerup Trinbræt – En Stationshistorie fra Smalspor til Moderne Krydsningsstation
Jerup Trinbræt har en lang og interessant jernbanehistorie, der strækker sig tilbage til smalsporets tid. Stationen var oprindeligt et vogterhus med ventesal og læssespor, men udviklede sig gradvist til en vigtig mellemstation på banen mellem Frederikshavn og Skagen. Med tiden har Jerup Station gennemgået flere ombygninger og ændringer, hvor både sporforhold og faciliteter er blevet moderniseret. I dag fungerer stationen stadig som et krydsningspunkt, selvom meget af dens oprindelige infrastruktur er forsvundet.Tidlige År som Smalsporsstation
Jerup Station blev anlagt som en del af den oprindelige smalsporede jernbane til Skagen. Ligesom de øvrige tre oprindelige smalsporsstationer på strækningen – Rimmen, Hulsig og Højen – bestod stationen i begyndelsen blot af et vogterhus med ventesal og en holdeplads med læssespor.I de første år var faciliteterne meget enkle, og stationens funktion var primært at betjene landbruget og de lokale industrier i oplandet. På dette tidspunkt var Jerup ikke en stor by, men en mindre bebyggelse langs landevejen mellem Jerup og Mosbjerg.
Udvidelse med Varehus og Svinefolde
I takt med at trafikken på jernbanen steg, blev behovet for bedre godshåndtering større. Derfor blev der i 1899 opført et varehus og svinefolde ved Jerup Station. Dette gjorde det muligt for landmændene i området at sende deres produkter med jernbanen på en mere organiseret måde.Godstransporten spillede en væsentlig rolle i stationens udvikling, og udbygningen af Jerup Station var et vigtigt skridt i at forbedre jernbanens kapacitet i det nordjyske område.
Ombygning i 1922 – Fra Vogterhus til Rigtig Stationsbygning
I 1922 gennemgik Jerup Station en større ombygning, som blev tegnet af den kendte arkitekt Ulrik Plesner. Plesner var kendt for at have sat sit præg på mange stationsbygninger i Danmark, særligt på Skagensbanen.Ombygningen betød, at det oprindelige vogterhus med ventesal blev erstattet af en ny og mere tidssvarende stationsbygning. Den nye bygning var både større og bedre indrettet til at håndtere passagertrafikken, samtidig med at den var mere robust og arkitektonisk markant.
Overgangen til Normalspor i 1924
Den næste store milepæl i Jerup Stations historie kom i 1924, da jernbanen mellem Frederikshavn og Skagen blev omlagt til normalspor. Dette betød, at stationen fik forbedrede faciliteter, herunder både krydsningsspor, læssespor, siderampe, fold og varehus.Overgangen til normalspor var afgørende for jernbanens fremtid, da det muliggjorde bedre forbindelser og en mere effektiv transport af gods og passagerer. Jerup Station blev i denne periode et vigtigt punkt på strækningen, hvor tog kunne krydse hinanden og håndtere gods på en mere effektiv måde.
Spormodernisering i 1971
I 1971 blev der gennemført en spormodernisering, der ændrede stationens sporforhold. I denne forbindelse blev det ene krydsningsspor bibeholdt, mens det andet blev omdannet til et blindspor med forbindelse til krydsningssporet nord for stationen.Denne modernisering var en del af en større omlægning af Skagensbanen, hvor man søgte at gøre driften mere rationel og tilpasse infrastrukturen til de faktiske trafikbehov.
I dag (2020) er der kun ét krydsningsspor tilbage ved Jerup Station, hvilket afspejler den løbende tilpasning af stationens funktion.
Byudvikling og Stationens Rolle
Selvom Jerup by har udviklet sig langsomt gennem tiden, har jernbanen haft en væsentlig betydning for områdets udvikling. Bebyggelsen omkring stationen har primært koncentreret sig langs landevejen, og stationen har fungeret som en vigtig transportforbindelse for de lokale beboere.En af de vigtigste faktorer, der har bidraget til stationens fortsatte betydning, var opførelsen af fængslet Kragskovhede. Med fængslets etablering fik Jerup Station en ny rolle som transportpunkt for både fængselsansatte, indsatte og besøgende.
Stamdata for Jerup Trinbræt
Byggeår | 1890 |
Åbnet | 1967.09.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Søndergårdsvej 23, 9981 Jerup |
Stednavneforkortelse | Jeu |
Højdeplacering over havet | 4,0 meter |
GPS koordinater | 57.53210965854835,10.41735410166032 |
Oversigt over andre stationer fra Jerup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Jerup Trinbræt (Jeu) | Jerup Trinbræt – En Stationshistorie fra Smalspor til Modern... | |
Jerup Station (Jeu) [1890-1967] | Jerup Station – Fra Smalsporsholdeplads til Moderne Krydsnin... | |
Jeruplejren Station | Jeruplejren, (senere Kragskovhedelejren) lå i starten syd fo... |
Jerup Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Skagensbanen, Frederikshavn-Skagen Banen | NJJ (Oprindelig: SB) | 38,8 | 1924.06.06 | I drift |
Banedanmarks Data for Jerup TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Jerup |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Jeu |
Afsnits GPS koordinater | 57.53247104,10.41696881 |
Billede af Jerup Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Video fra Jerup Trinbræt
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022
Billeder af Jerup Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Kort over Jerup Trinbræt

Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Jerup Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Jerup Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 A. Gregersen 1965 61 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 Banen (Dansk Jernbane-Klub: 12) P. Thomassen & B. Wilcke 1965 86 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen gennnem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 45) Ole Chr. Munk Plum, Birger Wilche 1990 124 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-31-5 |