Stenlille Trinbræt (Stl), en artikel om Stenlille Trinbræt
Stenlille Trinbræt og dets Historie
Stenlille Trinbræt blev etableret som en mindre holdeplads for at betjene de rejsende i Stenlille og de omkringliggende områder. Omkring år 1900 havde Stenlille Kommune cirka 1.000 indbyggere, hvoraf cirka 250 boede i selve byen. Jernbanen spillede en afgørende rolle for byens udvikling, og i 1920 var indbyggertallet steget til 540. Tre årtier senere var befolkningen vokset til 863, og i år 2000 var byen vokset til omkring 1.800 indbyggere. Kommunen havde i 2001 omkring 5.300 indbyggere, og Stenlille fungerede som et vigtigt trafikknudepunkt.Infrastrukturudvikling og Automatisk Bomanlæg
I 1969 blev det første automatiske halvbomanlæg på Høng-Tølløse Jernbane (HTJ) etableret cirka 300 meter øst for Stenlille Trinbræt. Dette anlæg blev etableret i forbindelse med en omfartsvej omkring Stenlille By, som var en del af den overordnede plan for forbedring af landevejen Holbæk-Sorø.Erhvervsliv og Lokale Virksomheder
Efter 1901 udviklede der sig et forretningskvarter langs Hovedgaden og Stationsvej, hvilket bidrog til det lokale erhvervsliv. Stenlille Hotel åbnede i 1897 og husede jernbanearbejdere under anlægsperioden. Hotellet blev ombygget og udvidet i 1906, men blev revet ned i 1994 for at give plads til en SuperBrugs. Afholdshotellet, der tidligere lå ved baneoverskæringen, fungerede i en årrække som lokalredaktion for Dagbladet. Byen fik et apotek i 1903, og tidligere fandtes et mejeri, savværk og en mølle. I dag er mejeriets bygninger hjemsted for en forkromningsvirksomhed.Uddannelsesinstitutioner og Transportbehov
I 1905 blev der etableret en privat mellem- og realskole, og den nuværende kommuneskoles ældste bygninger stammer fra 1924. Stenlille Realskole tiltrak mange elever fra nærliggende stationsbyer og bidrog til jernbanens trafik, indtil skolen lukkede i 1961. Skolebygningen anvendes i dag af kommunen.Industrivirksomheder og Jernbanens Rolle
Ved Petersminde, på banens sydside, blev en kalksandstensfabrik anlagt i 1899. Fabrikken blev udvidet i 1903, og samme år etablerede Dansk Kalksandstensfabrik et privat sidespor, der udgik fra jernbanens hovedspor vest for Hovedgaden. Sporet blev fjernet i 1958, da fabrikken lukkede. Efterfølgende blev bygningerne solgt til en gummivarefabrik, Janus Hansens Gummifabrik A/S, som opererede indtil 1999.Grusgrave og Banens Vedligeholdelse
Stenlille er placeret på en åsstump, og området har haft flere grusgrave. Ved banens anlæg blev grus hentet fra en grusgrav nord for banen, og for at sikre banens fremtidige vedligeholdelse erhvervede Høng-Tølløse Jernbane i 1901 et grusgravsareal vest for Stenlille Trinbræt. I 1903 anlagdes et sidespor til grusgraven, men efter 1960 ophørte gravningen, og sporet blev i en periode anvendt til hensættelse af udrangeret materiel. Sporet blev fjernet i 1966, og området er i dag omdannet til et parkanlæg og en genbrugsstation.Trinbrættets Infrastruktur og Udvikling
Stenlille Trinbræt havde fra begyndelsen et simpelt anlæg med en perron og en ventesal. I 1953 blev ventesalen udvidet, og i 1980 gennemførtes en større ombygning for at forbedre forholdene for de rejsende. Stationen blev yderligere moderniseret i 1988, hvor bygningen blev udvidet og faciliteterne forbedret.Jernbane- og Postekspeditionens Nedlukning
Den 21. juli 2001 blev jernbane- og postekspeditionen lukket, hvilket betød, at billetter fremover måtte købes i kiosken på Stationsvej.Perroner og Infrastrukturforbedringer
Fra 1901 havde Stenlille et krydsningsspor på banens nordside samt et læssespor på sydsiden. I 1903 blev et vandtårn opført for at sikre lokomotivernes vandforsyning, men det blev fjernet i 1952. Vandforsyningen blev derefter sikret med en vandkran, der var i brug indtil 1982.I 1978-79 blev krydsningssporet flyttet for at give plads til en ny perron, og elektriske sporskifter blev installeret. I 1980 blev forbindelsen til læssesporet afbrudt fra vest. Mellem 1986 og 1988 blev sporene forstærket, og perronerne blev moderniseret med betonforkanter og asfalt, hvilket afsluttede en længere modernisering af stationens infrastruktur.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Stenlille Trinbræt
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 2001.07.21 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej, 4295 Stenlille |
Stednavneforkortelse | Stl |
Højdeplacering over havet | 35,0 meter |
GPS koordinater | 55.53908820597106,11.591234365762686 |
Oversigt over andre stationer fra Stenlille
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stenlille Trinbræt (Stl) | Stenlille Trinbræt og dets HistorieStenlille Trinbræt blev e... | |
Stenlille Station (Stl) [1901-2001] | Stenlille Stations HistorieStenlille Station blev etableret ... |
Stenlille Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Banedanmarks Data for Stenlille TrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Stenlille |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Stl |
Afsnits GPS koordinater | 55.53915688,11.59047148 |
Billede af Stenlille Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Video fra Stenlille Trinbræt
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023
Billeder af Stenlille Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2009 Download billede
Google Street View af Stenlille Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2024 - LINK til kilde.
Kort over Stenlille Trinbræt

Kort over Stenlille Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stenlille Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Stenlille Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Stenlille Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Stenlille Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Stenlille Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |