Haslev Station (Hz), en artikel om Haslev Station
Haslev Station – En Historisk Station på Sjællandske Sydbane
Haslev Station er en af de oprindelige stationer fra anlæggelsen af Sjællandske Sydbane i 1870. Banen blev i 1924 officielt omdøbt til Lille Syd, men forinden havde Haslev Station allerede udviklet sig fra en enkeltstående landstation til et vigtigt lokalt trafikknudepunkt. Placeringen af stationen ca. 1 km nord for selve landsbyen Haslev kom til at forme byens fremtid, da forbindelsen mellem det oprindelige Haslev og stationen blev anlagt som Jernbanegade. Denne nye gade udviklede sig sidenhen til at blive byens centrale handelsgade, hvilket tydeligt illustrerer den betydning, jernbanen fik for den urbane udvikling. I årenes løb er stationen blevet ombygget og udvidet flere gange, først i 1883-1887, siden i 1910 og igen omkring 1945-1950. Disse ændringer afspejler den konstante tilpasning til voksende trafik, ændrede driftsformer og skiftende arkitektoniske idealer. Haslev Station står i dag som et kulturhistorisk vidnesbyrd om jernbanens rolle i opbygningen af det moderne Danmark, samtidig med at den fortsat tjener passagerer og knytter regionen sammen.Begyndelsen på Sjællandske Sydbane og Haslevs Fremkomst
Da tanken om at forbinde de sydsjællandske områder med hovedstaden via jernbane første gang blev fremsat, var det ikke givet, at Haslev ville få sin egen station. Sjællandske Sydbane blev projekteret for at skabe en effektiv forbindelse fra København og videre sydover mod Næstved, Vordingborg og senere Rødby, så man kunne binde regionen tættere sammen – både i forhold til persontrafik og godstransport. I den proces måtte man beslutte, hvor stationerne skulle placeres.Valget af placeringen 1 km nord for landsbyen Haslev var ikke kun baseret på logistiske hensyn, men også på jordforhold, terræn, og økonomiske muligheder for at erhverve jord til banelegemet. Derudover spillede det ofte en rolle, hvordan lokale jordejeres holdninger var til, at jernbanen skulle passere deres land. I Haslevs tilfælde endte man med at lægge stationen i en vis afstand fra det eksisterende landsbymiljø, formentlig for at få et mere retlinet banelegeme og for at undgå eventuelle udfordringer med eksisterende bebyggelse.
I slutningen af 1860'erne og begyndelsen af 1870'erne var jernbanebyggeri i Danmark i fuld gang, og åbningen af Sjællandske Sydbane i 1870 var en af brikkerne i det puslespil, der gradvist gjorde det muligt at rejse langt hurtigere og mere komfortabelt end med hestevogn eller diligence. Allerede ved åbningen stod Haslev Station klar til at tage imod passagerer. Stationen blev hurtigt et omdrejningspunkt for lokal handel og kommunikation: post, varer og daglig rejseaktivitet fik en nem til- og frakørsel, hvilket stimulerede hele egnens udvikling.
Stationens Tidlige Arkitektur og Relation til Tureby og Lundby
Da Haslev Station blev opført, fulgte man samme stil som blandt andet Tureby og Lundby Stationer. Denne stil var karakteristisk for Sjællandske Sydbanes tidlige stationer og bestod i regelmæssige, forholdsvis enkle bygninger opført i mursten. De stationer, der blev opført på dette tidspunkt, var tilpasset datidens behov: en ventesal til passagerer, et lokale for ekspedition af billetter og en lejlighed eller værelser til stationsforstanderen og eventuelt andet personale.Arkitektonisk så man ofte en form for ensartethed, idet det var dyrt og besværligt at variere stationerne for meget. Der skulle opføres mange stationer på kort tid, så standardisering var effektivt. De første stationsbygninger var dog ikke altid særlig store, da man ikke forventede en overvældende trafik i disse i forvejen tyndt befolkede områder. Til trods for standardiseringen fik hver station ofte alligevel sine små særkender, som kunne være farvevalg, murede detaljer eller måden, taget var udført på.
Haslev Station blev i sin grundform opført med inspiration fra netop Tureby og Lundby, hvilket den dag i dag kan ses ved de bevarede arkitektoniske detaljer, selvom omfattende ombygninger har sat deres præg på stationen. I begyndelsen var kapaciteten ofte tilstrækkelig, men efterhånden som trafikken voksede, opstod et behov for udvidelser af både passager- og godsfaciliteter.
Bygningen af Jernbanegade og Haslevs Bymæssige Udvikling
Placeringen af stationen en kilometer nord for landsbyen betød, at man måtte etablere en vej mellem landsbyen og stationen. Denne forbindelse blev kaldt Jernbanegade, og dens historie er uløseligt forbundet med Haslev Stations fremkomst. Oprettelsen af Jernbanegade i sidste tredjedel af 1800-tallet var en katalysator for udviklingen i Haslev. Tidligere var byen blot en af mange små landsbyer på egnen, men med jernbanen kom nye muligheder for handel, pendling og erhverv.Langs Jernbanegade blev der efterhånden opført butikker, boliger og serviceerhverv. Gaden udviklede sig hurtigt til Haslevs centrale handelsstrøg, hvorfra man nemt kunne bevæge sig mellem stationen og byens kerne. Jernbanen var en væsentlig årsag til, at Haslev oplevede vækst i indbyggertal, da det blev attraktivt at etablere sig tæt på en jernbaneforbindelse. Virksomheder, der havde behov for at sende varer med tog, fandt lokaler nær stationen, og flere håndværkere og handlende profiterede af den øgede trafik af både lokale og gennemrejsende passagerer.
I løbet af få årtier voksede Haslev fra at være en lille bygd til at blive et lokalt centrum for handel, skolegang (herunder højskole- og efterskoletraditioner) og trafik. Jernbanegade blev hjertet i denne udvikling, og den dag i dag er gaden stadig byens vigtigste handelsgade.
Stationens Første Udvidelse i 1883-1887 og Varehusets Fremkomst
I takt med at Haslev by voksede, blev stationens oprindelige kapacitet hurtigt udfordret. I perioden 1883-1887 gennemførte man den første større udvidelse af stationen, hvor man forlængede stationsbygningen mod syd. Denne udvidelse var nødvendig for at kunne rumme flere rejsende, et større personale og bedre faciliteter til ekspedition af billetter og håndtering af post og telegraf.I samme periode etablerede man også et varehus over for stationsbygningen, der gjorde godshåndteringen lettere. Varehuset var til gavn for både landmænd, handlende og fabrikanter, som kunne afsende og modtage varer via jernbanen. Gods som korn, foderstoffer, brændsel, maskindele og andre handelsvarer passerede gennem varehuset i Haslev. Varehuset muliggjorde hurtigere omlæsning og sikrede en mere effektiv logistik, hvilket igen gjorde Haslev attraktiv som handelsby.
Denne udvikling afspejlede et skifte i jernbanens rolle: fra hovedsagelig at være en passagertransport til at blive et afgørende bindeled i erhvervslivets forsynings- og distributionskæder. Haslev Station var således ikke kun et sted, man steg af og på togene, men også en vigtig brik i områdets økonomiske infrastruktur.
Ombygningen i 1910 og Nyt Sikringsanlæg
Haslev Stations betydning fortsatte med at vokse ind i det 20. århundrede, hvilket førte til endnu en større ombygning i 1910. Her valgte man at udvide både første sal og tagetagen mod syd for at skaffe mere plads til personale og driftsfunktioner. Stationen fik dermed et langt mere omfattende interiør, så de ansatte kunne håndtere den øgede administrative og tekniske drift af anlægget.Samtidig opførte man et separat hus mod syd dedikeret til det nye sikringsanlæg, som var en teknologi, der skulle forbedre sikkerheden og styringen af togtrafikken. Sikringsanlæg var relativt nyt i Danmark på dette tidspunkt og demonstrerede, at man gik forrest i Haslev med hensyn til at øge jernbanens effektivitet og driftssikkerhed. Man kunne nu bedre styre signaler, sporskifter og potentielle farlige situationer, hvor togene kom tæt på hinanden.
Med forbedret infrastruktur steg passagernes tryghed, og godshåndteringen blev mere effektiv. Denne ombygning var et tegn på, at Haslev Station havde forandret sig fra at være en middelstor landstation til at blive et vigtigt trafikknudepunkt i det sydsjællandske område.
Perioden 1924 og Navnet Lille Syd
Fra 1924 skiftede den oprindelige Sjællandske Sydbane officielt navn til Lille Syd. Det nye navn var en del af en mere generel navnepolitik for banestrækninger i Danmark, og det var også udtryk for, at banen nu var en sideløbende eller sekundær rute i forhold til de større hovedstrækninger. For Haslev Station betød det, at man ikke længere lå på det, der blev betragtet som en "hovedbane", men snarere på en lokalbane med stor betydning for pendlere, lokal erhvervstransport og regionale rejsende.Haslev var dog fortsat en by i vækst, og stationen forblev en central brik i byens infrastruktur. Mange pendlere, der skulle arbejde eller handle i de større byer, benyttede jernbanen dagligt, og handlende i Haslev kunne stadig trække kunder til fra oplandet via toget. Samtidig havde stationen stor betydning for post- og pakkeekspedition, ligesom den var omdrejningspunkt for kommunikation og telegrammer, før telefonnettet blev udbredt i samme grad som i mellemkrigstiden.
Den officielle navneændring til Lille Syd påvirkede ikke Haslev Stations bygningsmasse i sig selv, men var et tegn på, at stationen nu måtte finde sin rolle i et ændret jernbanelandskab, hvor konkurrencen fra privatbilisme og nye bustilbud var begyndt at melde sig, om end i et beskedent omfang i 1920'erne.
Ombygningen i 1945-1950 og Karnappens Tilføjelse
Efter anden verdenskrig var der generelt et stort behov for at modernisere og renovere landets jernbaneinfrastruktur, som havde været under pres i krigsårene. For Haslevs vedkommende betød det en ny stor ombygning i perioden 1945-1950, hvor stationen stort set fik det ydre udseende, den stadig har i dag. Under denne ombygning blev blandt andet karnappen på perronsiden tilføjet, hvilket gav passagererne bedre lysforhold og et udvidet ventesalsområde.Arkitektonisk set var 1940'erne og 1950'erne præget af en mere funktionalistisk tankegang, og man forsøgte at tilpasse stationerne til et moderne udtryk, uden dog at ødelægge de gamle bygningers karakter. I Haslevs tilfælde betød det bl.a., at man integrerede den nye karnap i stationens eksisterende murværk, så overgangen mellem gammel og ny stil blev forholdsvis harmonisk. Indvendigt blev stationsbygningen moderniseret med bedre personalefaciliteter, mere tidssvarende toiletforhold og forbedret ventesal. Stationen fik også opdateret teknisk udstyr, så driften kunne ske mere effektivt, hvilket var nødvendigt i en tid med stigende passagerantal og større krav til punktlighed.
Sidespor, Varehus og Nedrivninger
Igennem store dele af Haslev Stations historie har sidesporene haft afgørende betydning for byens erhvervsliv. De var placeret overfor stationsbygningen på nordsiden af hovedsporene, og deres primære formål var at give plads til godshåndtering, rangering, på- og aflæsning. Det var her, varerne fra landbrug og mindre industrivirksomheder i området blev ekspederet. Eftersom Haslev lå i en egn med et aktivt landbrug, var der stor efterspørgsel på at sende produkter som korn, foderstoffer og landbrugsmaskiner med tog.Desuden fandtes et sidespor, som udgik fra spor 1 og førte til posthuset. Dette havde stor praktisk betydning for håndteringen af post og pakker, da man kunne få direkte adgang til postbygningen uden at skulle blokere hovedsporene.
Varehuset, som var blevet opført overfor stationsbygningen i 1880'ernes udvidelse, stod i over hundrede år som et vartegn for Haslev Stations rolle som godstransportør. Men tiderne skiftede, og i 2002 blev det nedrevet. Dette skyldtes formentlig en kombination af manglende vedligeholdelse og vigende godsaktivitet på stationen, efterhånden som lastbiltransport havde overtaget en stor del af opgaverne.
I dag er der kun to togvejsspor tilbage i Haslev, hvilket giver et mere enkelt anlæg end i de årtier, hvor stationen servicerede store mængder gods og havde flere krydsningsmuligheder. Mens passagertrafikken stadig findes og ofte er ganske betydelig, er godsaktiviteten ved stationen stort set forsvundet, i lighed med udviklingen på mange andre danske stationer.
Stationens Rolle i Lokalsamfundet og Samspil med Infrastruktur
Haslev Station har altid været tæt forbundet med det omkringliggende samfund. Byens vækst fra en lille landsby til en blomstrende stationsby skyldtes i høj grad jernbanens tilstedeværelse. Stationen var ikke kun et trafikalt samlingspunkt, men også et socialt. På stationen mødtes folk, fik nyheder udefra og modtog breve, aviser og pakker. Særligt i perioden før telefonens og bilens udbredelse var stationen en livsnerve.Selv efter biler og busser blev almindelige, beholdt Haslev Station en vigtig rolle, da jernbanen altid var et hurtigt og stabilt alternativ i forhold til vejtransport – ikke mindst i tidligere år, hvor vejene var smalle, hullet og dårligt vedligeholdt. I dag er stationen fortsat en del af byens kollektive trafiksystem, men den står også som et symbol på byens historie, identitet og selvforståelse. Mens mange stationer i mindre byer gennem tiderne er blevet enten lukket eller stærkt reduceret, har Haslev Station formået at forblive et væsentligt knudepunkt på Lille Syd-banen, hvilket vidner om byens størrelse og betydning.
Overgangen til Moderne Drift og Fremtidsperspektiver
I løbet af anden halvdel af det 20. århundrede blev den danske jernbanedrift moderniseret med nye togmaterieltyper, automatiserede signalanlæg og elektrificering af flere strækninger. For Haslevs vedkommende betød moderniseringen bedre togmateriel og sikringsanlæg, men ikke elektrificering, da Lille Syd ikke er en elektrificeret strækning. Ikke desto mindre fik passagererne glæde af mere komfortable vogne, bedre varmeanlæg og senere hen aircondition.Over tid kom der også mere fokus på passagerernes trivsel i form af bedre ventesale, billetsalgsautomater og informationssystemer. Dog forsvandt bemandingen på mange danske stationer, i takt med at ekspedition og billetsalg blev automatiseret eller flyttet til kiosker. Denne udvikling har også rørt Haslev Station, som i perioder har haft varierende grader af personale- og serviceniveau.
Fremtiden for Haslev Station ser stadig forholdsvis lys ud. Byen er vokset til at være en af Sydsjællands større bosættelser, og der er en fortsat efterspørgsel på at rejse med tog. Der er jævnlige diskussioner om forbedringer på Lille Syd, eventuel opgradering af sporkvalitet og måske hyppigere afgange. Med tidens fokus på bæredygtige transportformer kan man forestille sig, at stationen fortsat vil blive udviklet for at imødekomme nye krav til klimavenlig og effektiv transport.
Haslev Station som Kulturarv og Lokal Stolthed
Den nuværende stationsbygning, som i al væsentlighed stammer fra den seneste store ombygning i 1945-1950, står som et monument over de forskellige epoker i dansk jernbanehistorie. Trods gentagne ombygninger kan man mange steder ane de ældre lag af bygningskroppen. Stationen er derfor ikke kun en brugsbygning, men også et stykke lokal kulturarv, der fortæller om en tid, hvor jernbanen var selve livsnerven for et samfund i vækst.Stamdata for Haslev Station
Byggeår | 1870 |
Åbnet | 1870.10.04 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Charles Julius Sophus Abrahams |
Adresse | Stationspladsen 1A, 4690 Haslev |
Stednavneforkortelse | Hz |
Højdeplacering over havet | 36,2 meter |
GPS koordinater | 55.329391,11.960979 |
Haslev Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Sydbanen, Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane | DSB | 90,4 | 1870.10.04 | I drift |
BBR Data for Haslev StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-24 19:45:50 | |
BBR Højde over havet | 36,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.3293461,11.96098591 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1877 |
BBR Seneste ombygning | 1982 |
BBR Bebygget areal i alt | 801 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 409 m2 |
BBR Samlet boligareal | 470 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 415 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Banedanmarks Data for Haslev StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Haslev |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hz |
Afsnits GPS koordinater | 55.3295026,11.96100147 |
Billede af Haslev Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede
Billeder af Haslev Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. marts 2010 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. marts 2010 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haslev Station.
Titel:- 1956 - Haslev Station
Sted:Danmark, Sjælland, Haslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02163_010.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haslev Station.
Titel:- 1956 -
Bygningsnavn:Haslev Station
Sted:Danmark, Sjælland, Haslev
Vejnavn:Stationspladsen
Lokalitet:Haslev
Sogn:Haslev Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02163_022.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haslev Station.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Sjælland, Haslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02163_004.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Haslev Station.
Titel:Carl J Ulrich & Søn - 1955 -
Bygningsnavn:Carl J Ulrich & Søn - Købmand
Sted:Danmark, Sjælland, Haslev
Lokalitet:Haslev
By:Haslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Id:H06799_025.tif
Postkort med Haslev Station

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Haslev Station.
Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 40 204/11
Tegninger af Haslev Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Haslev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Haslev
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Gavle.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003819

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Haslev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Haslev
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Facade.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003820
Google Street View af Haslev Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Haslev Station

Kort over Haslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Haslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Haslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Haslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Haslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Haslev Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sydøstsjællandske jernbaner Niels Jensen 1979 96 København J. Fr. Clausen 87-11-03935-3 |