Holbæk Station (Hk), en artikel om Holbæk Station
Holbæk Station: En Historisk Rejse fra 1875 til Nutiden
Holbæk Station har spillet en central rolle i udviklingen af jernbanenettet på Sjælland siden dens næsten færdige åbning i 1875 som en del af Roskilde-Kalundborg-strækningen. Siden da har stationen gennemgået flere udvidelser og ombygninger for at tilpasse sig voksende trafik og nye behov, herunder tilføjelsen af Odsherreds Jernbane i 1899. Holbæk Station har været et vigtigt knudepunkt for både regional og lokal jernbanetrafik og har gennemgået betydelige forandringer, der afspejler udviklingen af dansk jernbanetransport.Odsherreds Jernbane og Tidlige Udvidelser
Da Odsherreds Jernbane blev åbnet den 17. maj 1899, blev banen fuldt integreret i Holbæk Station. De oprindelige faciliteter for Odsherreds Jernbane var beskedne, hvor jernbanen benyttede en del af DSB's perron og et enkelt perronspor. Et omløbsspor og en drejeskive, placeret hvor Lindevej i dag munder ud i busholdepladsen, gjorde det muligt for togene at vende. Der var også et bagspor til vognopstilling.I 1950'erne begyndte trafikken på Odsherreds Jernbane at stige markant, hvilket skabte et behov for en ekstra perron. Løsningen blev en smal træperron langs omløbssporet. Remiseforholdene for Odsherreds Jernbane var stadig beskedne, og de lejede plads i DSB's remise, hvor der var plads til to lokomotiver samt et lille opholdsværelse for lokomotivpersonalet.
Værksted og Administrationsbygning
Med den stigende trafik og Odsherreds Jernbanes vækst blev der brug for yderligere faciliteter. I 1904 opførte Odsherreds Jernbane i samarbejde med Høng-Tølløse Jernbane et fælles værksted, som stod klar til brug i 1905. Senere, i 1916, fik Odsherreds Jernbane sin egen kulgård med tilhørende kran, hvilket krævede yderligere investeringer i infrastrukturen på Holbæk Station, herunder en vejunderføring ved Lindevej.I takt med Hørve-Værslev Jernbanens åbning blev det gamle administrationskontor for småt, og Odsherreds Jernbane besluttede i 1918 at købe en grund overfor stationen til en ny administrationsbygning. Byggeriet, der kostede 117.000 kr., stod færdigt i 1920 og inkluderede senere en direktørbolig, der blev indrettet i tagetagen i 1954/1955. Bygningen eksisterer stadig i dag på Jernbaneplads 6 i Holbæk.
Udvidelser af Værksted og Remise
Da Hørve-Værslev Jernbane skulle dele værksted med Odsherreds og Høng-Tølløse Jernbaner, blev det nødvendigt at udvide værkstedet. En større udvidelse blev sat i gang i 1919, og arbejdet varede i fem år. Efter anskaffelsen af motormateriel i 1928 blev værkstedet endnu engang udvidet. Dog blev værkstedet i 1945 ramt af en brand, der ødelagde store værdier. Ved genopførelsen i 1946 blev værkstedet udvidet for at imødekomme de voksende behov.I 1950 blev der opført en ny remise for Odsherreds Jernbane med fire pladser til motorlokomotiver og skinnebusser. Denne remise spillede en vigtig rolle i den daglige drift af jernbanen, indtil den blev nedrevet omkring 20 år senere som en del af de omfattende ændringer på Holbæk Station i 1960'erne.
Store Ændringer på Holbæk Station i 1960'erne og 1970'erne
I 1966 begyndte en større oprydning, nedrivning og ombygning af Holbæk Station for at gøre plads til en ny, moderniseret station. Odsherreds Jernbanes remise fra 1950 blev revet ned som en del af disse ændringer, og et nyt sporområde blev etableret i 1966/1967. Her blev der anlagt en tresporet remise og en 18 meter drejeskive. Odsherreds Jernbane betalte for sporområdet, mens DSB stod for finansieringen af remisen og drejeskiven.Den nye Holbæk Station stod færdig i 1972, men det tog yderligere to år, før den totale ombygning var fuldført i 1974. Den nye stationsbygning, som var tegnet af arkitekten Ole Ejnar Bonding, erstattede den gamle stationsbygning fra 1874, som var tegnet af A. Ahrens. Den gamle bygning nåede næsten at blive 100 år, før den blev revet ned.
Odsherreds Jernbane og Dens Rolle på Holbæk Station
Med opførelsen af den nye station i 1972 fik Odsherreds Jernbane sit eget perronspor ved perron 1 (kaldet spor 0) på Holbæk Station. Dette nye spor og de tilhørende faciliteter gjorde det muligt for Odsherreds Jernbane at operere mere effektivt og betjene de mange passagerer, der dagligt rejste med jernbanen. Der blev også anlagt tre depotspor til henstilling af Odsherreds Jernbanes materiel.På trods af de store ændringer bevarede Odsherreds Jernbane sit bagspor med en eftersynsgrube, som fortsat blev brugt til vedligeholdelse af togene. Denne balance mellem modernisering og bevarelse af gamle faciliteter har været et kendetegn ved stationens udvikling gennem årene.
Moderne Arkitektur og Funktionalitet
Den modernistiske stationsbygning, som blev opført i begyndelsen af 1970'erne, er et tydeligt eksempel på tidens arkitektoniske stil. Ole Ejnar Bondings design erstattede den ældre, klassiske bygning med en mere funktionel og moderne struktur, der bedre kunne håndtere den stigende mængde af passagerer og togtrafik.Den nye bygning var ikke blot en æstetisk forandring, men også en praktisk forbedring, der gjorde stationen bedre rustet til at klare de krav, der fulgte med en voksende befolkning og en stigende efterspørgsel på jernbanetransport. Den nye Holbæk Station forbandt ikke blot regionen med resten af landet, men fungerede også som et lokalt knudepunkt for Odsherreds Jernbane og andre privatbaner.
Holbæk Station i Dag
I dag er Holbæk Station en vigtig station på Sjælland, der betjener både regionaltog og lokalbaner. Odsherreds Jernbane, der nu er en del af Lokaltog, opererer fortsat fra stationen og forbinder Holbæk med de omkringliggende byer og områder. Den moderniserede stationsbygning og de tilhørende faciliteter sikrer, at stationen kan håndtere den store trafikmængde og fortsat være et centralt knudepunkt for togtrafikken i regionen.Holbæk Station har udviklet sig markant siden sin oprettelse i 1875. Fra at være en mindre station på Roskilde-Kalundborg-strækningen til at blive et vigtigt regionalt knudepunkt, har stationen gennemgået store forandringer og tilpasninger for at imødekomme de skiftende behov i jernbanetransporten.
Holbæk Station har en rig historie, der afspejler udviklingen af jernbanetransporten i Danmark. Fra dens første åbning i 1875 til de store moderniseringer i 1960'erne og 1970'erne har stationen været et centralt knudepunkt for både DSB og privatbaner som Odsherreds Jernbane. Med sin moderne stationsbygning og velfungerende infrastruktur er Holbæk Station i dag en vigtig del af Sjællands transportnet.
Stamdata for Holbæk Station
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1874.12.30 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Jernbaneplads 7, 4300 Holbæk |
Stednavneforkortelse | Hk |
Højdeplacering over havet | 15,6 meter |
GPS koordinater | 55.715680,11.708572 |
Oversigt over andre stationer fra Holbæk
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Holbæk Station (Hk) | Holbæk Station: En Historisk Rejse fra 1875 til NutidenHolbæ... | |
Holbæk Banegård (Hk) [1874-1972] | Holbæk Banegård: En Historisk Rejse (1874-1972)Holbæk Banegå... |
Holbæk Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nordvestbanen på Sjælland | DSB | 79,3 | I drift | |
Odsherreds Jernbane | LT (Oprindelig: OHJ) | 49,4 | 1899.05.18 | I drift |
BBR Data for Holbæk StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:52:15 | |
BBR Højde over havet | 15,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.71565124,11.70868615 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2000 |
BBR Bebygget areal i alt | 20 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 20 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 20 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Holbæk StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Holbæk |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hk |
Afsnits GPS koordinater | 55.71557216,11.70822526 |
Billede af Holbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Video fra Holbæk Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Billeder af Holbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holbæk Station.
Titel:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Bygningsnavn:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Sted:Danmark, Sjælland, Holbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1970-1986
Id:F00484_004.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holbæk Station.
Titel:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Bygningsnavn:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Sted:Danmark, Sjælland, Holbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1970-1986
Id:F00484_010.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Google Street View af Holbæk Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Holbæk Station
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Holbæk Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Holbæk havnebane / Nykøbing Sjælland havnebane Jesper Mann 2015 39 www.hrmann.dk 978-87-996166-2-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35) Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke 1974 135 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48) Ole-Chr. Munk Plum 1999 240 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-39-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |