Holbæk Station (Hk), en artikel om Holbæk Station
Holbæks første banegård nåede næsten at blive færdig til Roskilde-Kalundborg-strækningens åbning i 1875. Holbæk Banegård blev udvidet flere gange, bl.a. ved åbningen af Odsherreds Jernbane den 17. maj 1899, da banen fik fuld optagelse på Holbæk Banegård. Odsherreds Jernbanes egne anlæg på Holbæk Banegård var meget beskedne, hvor der vest for den oprindelige banegårdsbygning benyttede den ene halvdel af DSB's perron, et perronspor med et omløbsspor, der løb sammen i en drejeskive. Drejeskive lå ca. der hvor Lindevej, i dag, munder ud i busholdepladsen. Odsherreds Jernbane havde også et kort bagspor de benyttede til vognopstilling.
I midten af 1950'erne var trafikken på Odsherreds Jernbane steget så meget, at det var nødvendigt med en ekstra perron. Den nye perron blev en smal træperron ved omløbssporet. Remiseforholdene vad Holbæk Station var meget beskedne og i DSB's remise havde Odsherreds Jernbane lejet sig til plads for to lokomotiver og et opholdsværelse for lokomotivpersonalet. Senere tilbyggede Odsherreds Jernbane yderligere to remisespor for egen regning.
Odsherreds Jernbane havde fælles værksted sammen med Høng-Tølløse Jernbane, som opførtes af Odsherreds Jernbane i 1904 og kunne tages i brug den 1. januar 1905. I 1916 fik Odsherreds Jernbane egen kulgård med tilhørende kran, men måtte ved denne lejlighed betales et tilskud til vejunderføringen af Lindevej under sporarealet på Holbæk Banegård, for at kunne udnytte pladsen.
Pladsen i privatbanernes oprindelige hovedkontor blev for lille, da Hørve-Værslev Jernbane kom til. Derfor købte Odsherreds Jernbane i 1918 en grund over for Holbæk Banegård, til en ny administrationsbygning. Byggeriet inklusive grund kom i alt til at koste 117.000 kr. og stod klar i 1920. I 1954/1955 blev der indrettet direktørbolig i tagetagen af bygningen. Administrationsbygningen eksister stadig og ligger på Jernbaneplads 6, 4300 Holbæk.
Hørve-Værslev Jernbane skulle også dele værksted med Odsherreds Jernbane og Høng-Tølløse Jernbane, så de nu var 3 operatører om et værksted. Derfor skulle der en udvidelse at værkstedet til og i 1919 blev grunden købt og en større udvidelse blev sat i gang. Udvidelsen var kompliceret og kom til at strække sig over fem år. Efter anskaffelsen af motormateriellet i 1928 gennemførtes endnu en udvidelse. I 1945 nedbrændte værkstedet, hvor store værdier gik tabt. Ved genopførelsen i 1945/1946 blev værkstedet samtidig udvidet. I 1950 opførtes en remise for Odsherreds Jernbane med fire pladser til motorlokomotiver/skinnebusser.
I 1966 begyndte man en større oprydning, nedrivning og ombygning for at gøre plads til en ny station i Holbæk. Odsherreds Jernbanes remise fra 1950 blev kun ca. 20 år, da den lå i vejen for den nye station, og måtte nedrives. Odsherreds Jernbane anlagde et nyt sporområde i 1966/1967 til en ny tresporet remise og til en 18 meter drejeskive. Odsherreds Jernbane betalte sporområdet og DSB betalte den nye remise og drejeskiven. I 1971 fik Odsherreds Jernbane perronspor ved Holbæk Stations nye ø-perron imellem DSB's perronspor. Der anlægges tre depotspor for henstilling af Odsherreds Jernbanemateriel. Det tidligere bagspor med eftersynsgrube blev bevaret.
Holbæk Station stod klar i 1972, men den totale ombygning var først færdig i 1974. Odsherreds Jernbane fik nyt perronspor ved perron 1 (spor 0) efter fuldførelsen af den nye Holbæk Station.
Den nye modernistiske stationsbygning blev opført efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og den tidligere banegård fra 1874, der var tegnet af A. Ahrens, blev nedrevet i forbindelse med opførelsen af den nuværende station og blev derved næsten 100 år gammel.
I midten af 1950'erne var trafikken på Odsherreds Jernbane steget så meget, at det var nødvendigt med en ekstra perron. Den nye perron blev en smal træperron ved omløbssporet. Remiseforholdene vad Holbæk Station var meget beskedne og i DSB's remise havde Odsherreds Jernbane lejet sig til plads for to lokomotiver og et opholdsværelse for lokomotivpersonalet. Senere tilbyggede Odsherreds Jernbane yderligere to remisespor for egen regning.
Odsherreds Jernbane havde fælles værksted sammen med Høng-Tølløse Jernbane, som opførtes af Odsherreds Jernbane i 1904 og kunne tages i brug den 1. januar 1905. I 1916 fik Odsherreds Jernbane egen kulgård med tilhørende kran, men måtte ved denne lejlighed betales et tilskud til vejunderføringen af Lindevej under sporarealet på Holbæk Banegård, for at kunne udnytte pladsen.
Pladsen i privatbanernes oprindelige hovedkontor blev for lille, da Hørve-Værslev Jernbane kom til. Derfor købte Odsherreds Jernbane i 1918 en grund over for Holbæk Banegård, til en ny administrationsbygning. Byggeriet inklusive grund kom i alt til at koste 117.000 kr. og stod klar i 1920. I 1954/1955 blev der indrettet direktørbolig i tagetagen af bygningen. Administrationsbygningen eksister stadig og ligger på Jernbaneplads 6, 4300 Holbæk.
Hørve-Værslev Jernbane skulle også dele værksted med Odsherreds Jernbane og Høng-Tølløse Jernbane, så de nu var 3 operatører om et værksted. Derfor skulle der en udvidelse at værkstedet til og i 1919 blev grunden købt og en større udvidelse blev sat i gang. Udvidelsen var kompliceret og kom til at strække sig over fem år. Efter anskaffelsen af motormateriellet i 1928 gennemførtes endnu en udvidelse. I 1945 nedbrændte værkstedet, hvor store værdier gik tabt. Ved genopførelsen i 1945/1946 blev værkstedet samtidig udvidet. I 1950 opførtes en remise for Odsherreds Jernbane med fire pladser til motorlokomotiver/skinnebusser.
I 1966 begyndte man en større oprydning, nedrivning og ombygning for at gøre plads til en ny station i Holbæk. Odsherreds Jernbanes remise fra 1950 blev kun ca. 20 år, da den lå i vejen for den nye station, og måtte nedrives. Odsherreds Jernbane anlagde et nyt sporområde i 1966/1967 til en ny tresporet remise og til en 18 meter drejeskive. Odsherreds Jernbane betalte sporområdet og DSB betalte den nye remise og drejeskiven. I 1971 fik Odsherreds Jernbane perronspor ved Holbæk Stations nye ø-perron imellem DSB's perronspor. Der anlægges tre depotspor for henstilling af Odsherreds Jernbanemateriel. Det tidligere bagspor med eftersynsgrube blev bevaret.
Holbæk Station stod klar i 1972, men den totale ombygning var først færdig i 1974. Odsherreds Jernbane fik nyt perronspor ved perron 1 (spor 0) efter fuldførelsen af den nye Holbæk Station.
Den nye modernistiske stationsbygning blev opført efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og den tidligere banegård fra 1874, der var tegnet af A. Ahrens, blev nedrevet i forbindelse med opførelsen af den nuværende station og blev derved næsten 100 år gammel.
Stamdata for Holbæk Station
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1874.12.30 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Jernbaneplads 7, 4300 Holbæk |
Stednavneforkortelse | Hk |
Højdeplacering over havet | 15,6 meter |
GPS koordinater | 55.715680,11.708572 |
Oversigt over andre stationer fra Holbæk
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Holbæk Station (Hk) | Holbæks første banegård nåede næsten at blive færdig til Ros... | |
Holbæk Banegård (Hk) [1874-1972] | Holbæks første banegård nåede næsten at blive færdig til Ros... |
Holbæk Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nordvestbanen på Sjælland | DSB | 79,3 | I drift | |
Odsherreds Jernbane | LT (Oprindelig: OHJ) | 49,4 | 1899.05.18 | I drift |
BBR Data for Holbæk StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:52:15 | |
BBR Højde over havet | 15,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.71565124,11.70868615 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2000 |
BBR Bebygget areal i alt | 20 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 20 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 20 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Holbæk StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Holbæk |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hk |
Afsnits GPS koordinater | 55.71557216,11.70822526 |
Billede af Holbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Video fra Holbæk Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022
Billeder af Holbæk Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holbæk Station.
Titel:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Bygningsnavn:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Sted:Danmark, Sjælland, Holbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1970-1986
Id:F00484_004.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holbæk Station.
Titel:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Bygningsnavn:Nordre Cirkulationsgade, Stationsforplads
Sted:Danmark, Sjælland, Holbæk
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1970-1986
Id:F00484_010.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. juli 2022 Download billede
Google Street View af Holbæk Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Holbæk Station
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Holbæk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Holbæk Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Holbæk havnebane / Nykøbing Sjælland havnebane Jesper Mann 2015 39 www.hrmann.dk 978-87-996166-2-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35) Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke 1974 135 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48) Ole-Chr. Munk Plum 1999 240 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-39-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |