Komdrup Station [1905-1967], en artikel om Komdrup Station
Komdrup Station – En del af Hadsundbanens historie
Komdrup Station var en af stationerne på Hadsundbanen, men til trods for jernbanens tilstedeværelse forblev Komdrup en lille landsby uden større vækst. Stationen blev anlagt ca. 700 meter nordøst for landsbyen Komdrup i Himmerland og lå på strækningen mellem Aalborg og Hadsund.Landsbyen Komdrup og stationens placering
Komdrup er en gammel landsby i Himmerland, der i 2008 havde 73 indbyggere og hører under Aalborg Kommune i Region Nordjylland. Byen ligger i Komdrup Sogn og er kendt for sin middelalderkirke, der står på landsbyens højeste punkt uden et traditionelt tårn. Området omkring Komdrup er præget af et blødt bakkedrag, der skråner ned mod Skibsted Å mod vest.Ved anlæggelsen af jernbanen i området blev der opført en station i Komdrup. Dog fik stationen aldrig nogen større betydning, da Komdrup by ikke voksede synderligt efter jernbanens ankomst. I stedet blev Kongerslev, der ligger ca. 2 km sydøst for Komdrup, den by, som oplevede størst udvikling efter etableringen af stationen.
Komdrup Stations funktion
Komdrup Station lå forholdsvis øde og blev aldrig en vigtig station for persontrafik. Den var dog vigtig i forhold til godstransport, især i forbindelse med transport af tørv og grus.Under 1. verdenskrig blev der anlagt et sidespor ca. 1 km nordvest for stationen til tørvegravene på Refsnæs Kær. Tørv var en vigtig brændstofkilde under krigen, og banen var derfor en væsentlig transportmulighed for dette materiale.
Derudover blev der også anlagt et sidespor til en lille grusgrav ca. 200 meter sydøst for stationen. I de sidste årtier af Hadsundbanens drift blev grusgraven brugt til hensætning af udrangeret materiel.
Stationens forfald og nedrivning
Efter Hadsundbanens lukning stod stationen ubrugt i en årrække. I 1995 blev stationsbygningen ramt af en brand og blev efterfølgende nedrevet. I dag er der anlagt en lille primitiv lejrplads på det gamle stationsområde, hvilket markerer stedets tidligere funktion.En af de få bygninger, der overlevede stationens nedrivning, var retiraderne (toiletbygningen). Efter jernbanens nedlæggelse blev retiraderne ombygget til en garage, hvor man satte en port i bygningen og ryddede den indvendige struktur. Bygningen blev dog stadig mere forfalden, og omkring 2005 blev den endelig nedrevet.
Forbindelsen til Kongerslev Station
Komdrup Station lå på strækningen mellem Aalborg og Hadsund og havde direkte forbindelse til Kongerslev Station.I 1957 blev der anlagt et større sidesporsanlæg syd for Kongerslev Station til Pindstrup Mosebrug, en virksomhed der arbejdede med tørveindvinding. Sidesporsanlægget blev brugt til at afsende 6.000-7.000 tons gods årligt frem til Hadsundbanens endelige lukning.
Komdrup Stations betydning i dag
Selvom Komdrup Station ikke længere eksisterer, står den tilbage som en del af Hadsundbanens historie og udviklingen af jernbanenettet i Nordjylland.Stamdata for Komdrup Station [1905-1967]
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1905.06.01 |
Nedlagt | 1967 |
Nedrevet | 1995 stationsbygningen og retiraden engang efter 2005. |
Arkitekt | Paul Severin Arved Paulsen |
Adresse | Østergårdsvej 9, 9293 Kongerslev |
Højdeplacering over havet | 8,8 meter |
GPS koordinater | 56.9030698014397,10.091510568873412 |
Oversigt over andre stationer fra Komdrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Komdrup Trinbræt | Beliggenhed og Landsbyens UdviklingKomdrup Trinbræt lå cirka... | |
Komdrup Station [1905-1967] | Komdrup Station – En del af Hadsundbanens historieKomdrup St... | |
Komdrup Trinbræt [1900-1905] | Komdrup Trinbræt – En del af Hadsundbanens historieKomdrup T... |
Billede af Komdrup Station [1905-1967]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Komdrup Station.
Titel: - 1964 - Komdrup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Komdrup
Vejnavn: Østergårdsvej
Husnummer: 9
Lokalitet: Postnummer: 9293
By: Kongerslev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1964
Note: Id: AAL_02690_039.tif
Billeder af Komdrup Station [1905-1967]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Google Street View af Komdrup Station [1905-1967]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Komdrup Station [1905-1967]
![Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967] Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967]](./kort/661_ZOOM.webp)
Kort over Komdrup Station [1905-1967] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967] Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967]](./kort/661_ORTO.webp)
Kort over Komdrup Station [1905-1967] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967] Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967]](./kort/661_1980.webp)
Kort over Komdrup Station [1905-1967] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967] Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967]](./kort/661_1953.webp)
Kort over Komdrup Station [1905-1967] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967] Historisk kort over Komdrup Station [1905-1967]](./kort/661_1901.webp)
Kort over Komdrup Station [1905-1967] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Komdrup Station [1905-1967]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |