Sundsøre Godsstation, en artikel om Sundsøre Godsstation
Sundsøre Godsstation – Et Historisk Knudepunkt for Jernbanefragt
Sundsøre Godsstation blev etableret i 1927 i forbindelse med indsættelsen af jernbanefærgen Hvalpsund på overfarten mellem Hvalpsund og Sundsøre. Stationen lå strategisk placeret ved færgelejet i Skive Kommune og blev en vigtig del af den regionale transportstruktur, hvor jernbanen og færgefarten skabte en sammenhængende forbindelse mellem det vestlige og det østlige Limfjordområde.Som en ren godsstation havde Sundsøre ingen passagerfaciliteter, men fungerede udelukkende som en omladestation for gods. Godsvognene blev rangeret ved hjælp af et wiretræk, der var etableret langs sporene. Denne metode blev anvendt på steder, hvor man ikke havde rangerlokomotiver til rådighed, men stadig havde behov for at flytte vogne på en effektiv måde.
Sundsøre Godsstations Rolle i Transportnettet
Sundsøre Godsstation var et vigtigt knudepunkt for fragt af landbrugsvarer, fisk, byggematerialer og andre varer, der skulle transporteres på tværs af Limfjorden. Fra Sundsøre kunne gods lastes ombord på færgen Hvalpsund og videreføres til Hvalpsund Station, hvor det blev sendt videre på jernbanenettet.I en tid, hvor vejtransport endnu ikke var dominerende, var denne form for kombineret jernbane- og færgetransport afgørende for lokalområdets økonomi. Landmænd og erhvervsdrivende var afhængige af stationen til at sende varer til større markeder, herunder Skive, Aalborg og Viborg.
De Fysiske Rammer
Sundsøre Godsstation bestod af to mindre pakhuse og et omløbsspor. Pakhusene fungerede som opbevaringsfaciliteter for gods, der ventede på videre transport.Da stationen ikke var bemandet med eget rangerlokomotiv, blev godsvognene flyttet ved hjælp af et wiretræk. Dette var en metode, hvor en wire var forbundet til en stationær motor, som kunne trække vognene langs sporene. Det var en simpel, men effektiv løsning, der blev anvendt på flere mindre godsstationer i Danmark.
Bevaring af Pakhuset og Dannelsen af Sundsøre Pakhus-foreningen
I slutningen af 1990'erne var Sundsøre Kommune (som senere blev en del af Skive Kommune) indstillet på at nedrive det sidste og mindste af de to oprindelige pakhuse. Bygningen var i meget dårlig stand, og kommunen mente ikke, at den længere var af værdi.Lokale borgere var dog af en anden opfattelse. De mente, at pakhuset havde stor kulturhistorisk betydning, ikke mindst fordi der findes få bevarede gamle træbygninger i området.
Den 23. februar 1999 blev foreningen Sundsøre Pakhus stiftet med det formål at bevare og restaurere den historiske bygning. Sundsøre Kommune solgte pakhuset til foreningen for en symbolsk sum af én krone, hvilket sikrede, at bygningen blev reddet fra nedrivning.
Restaurering af Pakhuset og Sporarealet
Den 30. juli 2000 begyndte en omfattende restaurering af pakhuset. Arbejdet blev udført med respekt for den oprindelige arkitektur, og renoveringen stod færdig året efter i 2001.For at genskabe en del af stationens oprindelige miljø blev en del af det tidligere sporareal retableret. I 2012 blev omløbssporet genetableret, og der blev placeret tre delvist renoverede godsvogne på området.
En af disse godsvogne blev indrettet til primitiv overnatning med 12 sovepladser. Dette initiativ gav besøgende mulighed for at opleve en autentisk overnatning i en historisk jernbanevogn.
Turistinformation og Museum
Pakhuset huser i dag en ubemandet turistinformation, hvor besøgende kan finde oplysninger om området, dets historie og seværdigheder.Derudover fungerer bygningen som et museum med en udstilling om Sundsøre Godsstation og den rolle, den spillede i regionens transporthistorie. Udstillingen giver et indblik i jernbanefragtens betydning i en tid, hvor vejtransport endnu ikke havde overtaget som den dominerende transportform.
Museet er åbent for alle, og der opkræves ikke entré. Dog opfordres besøgende til at give et frivilligt bidrag, der går til vedligeholdelse og drift af museet.
Fremtiden for Sundsøre Godsstation
Sundsøre Godsstation er i dag et unikt eksempel på, hvordan en tidligere jernbanefacilitet kan bevares og få nyt liv som en kulturel og turistmæssig attraktion.Foreningen Sundsøre Pakhus fortsætter arbejdet med at vedligeholde og udvikle området. Den kombinerede funktion som museum, overnatningssted og turistinformation gør stedet til en populær destination for både lokalbefolkningen og turister, der ønsker at opleve en del af Danmarks jernbanehistorie.
Stamdata for Sundsøre Godsstation
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927.05.25 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sundsørevej 2C, 7870 Roslev |
Højdeplacering over havet | 2,1 meter |
GPS koordinater | 56.70929016433491,9.172850582964791 |
BBR Data for Sundsøre GodsstationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-06-08 22:12:10 | |
BBR Højde over havet | 2,1 meter |
BBR GPS koordinater | 56.70929851,9.17286046 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1927 |
BBR Bebygget areal i alt | 113 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 113 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 113 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Google Street View af Sundsøre Godsstation
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 12. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Sundsøre Godsstation

Kort over Sundsøre Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sundsøre Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sundsøre Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Sundsøre Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Sundsøre Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sundsøre Godsstation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Danske Jernbanefærger Niels Jensen 1978 96 Clausens jernbanebibliotek 87-11-03875-6 |