Toustrup Station, en artikel om Toustrup Station
Toustrup Station – En stationsby opstået omkring jernbanen
Toustrup Station spillede en vigtig rolle i det lokale jernbanenet og var en væsentlig del af infrastrukturen i det midtjyske område. Beliggende i Dallerup Sogn, hvor der ved banens åbning boede knap 1.400 indbyggere, blev stationen hurtigt et lokalt knudepunkt.Oprindeligt var det planen, at stationen skulle hedde Dallerup Station, men under anlægsfasen blev navnet ændret til Toustrup. På dette tidspunkt lå der kun tre små gårde og en skovfogedbolig i nærheden af stationen, men allerede fra åbningen blev der solgt byggegrunde, hvilket resulterede i etableringen af et lille samfund. Inden for få år opstod der en mindre by med ca. 15 huse, en skole opført i 1903 samt flere håndværkere og handlende, herunder en murer, en snedker, en pottemager, en saddelmager og en købmand med en tilhørende tømmerplads.
Stationens primære erhverv var håndtering og transport af træ fra de omkringliggende skove, herunder Sorring Skov, Toustrup Nørreskov og Sønderskov. En galgekran med en kapacitet på fire tons blev opstillet ved stationens sidespor for at lette læsningen af tømmeret.
Toustrup Stations betydning for skovbruget
Fra stationen blev der gennem årene afsendt store mængder træ, hvilket gjorde den til et vigtigt bindeled for skovbruget i området. Tømmeret blev transporteret til forskellige dele af landet, hvor det blev brugt i byggeri, skibsbygning og industri.Under 1. Verdenskrig (1914-1918) blev stationens betydning yderligere forstærket. Den generelle mangel på kul betød, at efterspørgslen på brænde og tørv steg markant. Toustrup Station blev en central afsender af brændsel, da de nærliggende skove kunne levere store mængder træ, og tørvemoserne i området bidrog med betydelige forsyninger af tørv.
Denne periode var præget af en intensiv udnyttelse af naturressourcer, og stationen var et afgørende knudepunkt for forsyninger til både private husholdninger og industrielle formål.
Infrastruktur og passagertrafik
Toustrup Station havde, udover omløbsspor, et stikspor med en enderampe og en fold. Dette gjorde det muligt at håndtere både gods- og passagertrafik.Inden 1920 lå passagertallet på mellem 8.000 og 10.000 årlige rejsende, men i begyndelsen af 1930'erne faldt det til omkring 4.200. Dette skyldtes blandt andet den stigende bilisme, men også ændringer i transportbehovene for den lokale befolkning.
På trods af den faldende passagertrafik oplevede stationen i 1930'erne en ny type rejsende: turister.
Turisme og udflugter fra Toustrup
I 1930'erne blev jernbanen et populært transportmiddel for turister, og Toustrup Station fik en del trafik fra rejsende, der søgte naturoplevelser i området.En turistbrochure fra denne periode beskrev udflugtsmulighederne omkring Toustrup Alper og Laaddenhøj, som var kendt for deres storslåede udsigter. Laaddenhøj, der med sine 148 meter er højere end Himmelbjerget, blev særligt fremhævet:
"Det er nyopdaget land for turister. Laaddenhøj (148 m) er højere end Himmelbjerget, og der er fri udsigt til alle sider. Fra Toustrup Station er der en spadseretur på kun et par kilometer til Laaddenhøjs top, hvor man kan nyde den medbragte madkurv. Næppe nogen steder i Danmark har man en mere storslået udsigt!"
Denne markedsføring gjorde, at mange rejsende benyttede jernbanen for at opleve områdets natur og udsigter. Turisttrafikken var dog kun en midlertidig opblomstring, og da bilismen blev mere udbredt, dalede interessen for togudflugter.
Stationens videre skæbne
Med tiden blev passagertrafikken ved Toustrup Station reduceret yderligere, og den faldende anvendelse af jernbanen til gods- og tømmertransport betød, at stationen mistede sin økonomiske betydning.I dag eksisterer stationsbygningen stadig, men den er omdannet til privatbolig. På stationspladsen kan man stadig se fundamentet til den gamle galgekran, og dele af den oprindelige jernbanedæmning samt broen over den nærliggende bæk er bevaret.
Disse fysiske rester af stationen vidner om en tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle for samfundets udvikling og infrastruktur.
Stamdata for Toustrup Station
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1902.04.25 |
Nedlagt | 1956.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Keldbjergvej 15, 8472 Sporup |
Højdeplacering over havet | 57,6 meter |
GPS koordinater | 56.190487,9.817762 |
Toustrup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hammel-Aarhus Jernbane | AHTJ (Oprindelig: HAJ) | 38,3 | 1902.04.25 | 1956.03.31 (overgik til Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ) 1914.07.12) |
Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane | AHTJ | 45,8 | 1902.04.25 (HAJ) 1914.07.12 (AHTJ) | 1956.03.31 |
BBR Data for Toustrup StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-25 20:02:28 | |
BBR Højde over havet | 57,6 meter |
BBR GPS koordinater | 56.19050547,9.81779993 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1917 |
BBR Seneste ombygning | 1981 |
BBR Bebygget areal i alt | 98 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 98 m2 |
BBR Samlet boligareal | 117 m2 |
BBR Udestue areal | 32 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Toustrup Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022 Download billede
Tegninger af Toustrup Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Toustrup Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Hammel - Aarhus Jernbane (HAJ)
Jernbanested: Århus - Hammel
Beskrivelse: Remise i *Hammel og varehuse i *Dallerup (*Toustrup), *Skovby, *Ormslev, *Sporup, *Harlev og *Galten.
Infrastrukturejer: Hammel - Aarhus Jernbaneselskab
Motivdato: 1/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: AHTJ-Hammel-remise-landstn-varehuse-scan28099

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1900 (januar) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Toustrup Station.
Transportselskab/ operatør: Hammel - Aarhus Jernbane (HAJ)
Jernbanested: Århus - Hammel
Beskrivelse: Stationsbygninger *Anbæk, *Laasby, *Stautrup, *Viby Nord (udhus med pakrum), *Dallerup (*Toustrup), *Skovby, *Lillering, *Ormslev (udhus uden pakrum).
Infrastrukturejer: Hammel - Aarhus Jernbaneselskab
Motivdato: 1/1900
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: AHTJ-Landstationer-2-scan28097
Kort over Toustrup Station

Kort over Toustrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Toustrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Toustrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Toustrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Toustrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Toustrup Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hammelbanen Asger Christiansen 2010 164 Smørum Bane Bøger Aps 9788791434273 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |