Rønne Nord Trinbræt, en artikel om Rønne Nord Trinbræt
Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om det var en station med fuld ekspedition fra åbningen af Rønne-Nexø Jernbane den 13. december 1900.
Rønne Nord havde gode kreaturtransporter til det nærliggende slagteri, og flere andre virksomheder fik sidespor ud fra stationen. Som personstation fik Rønne Nord fik først den 5. maj 1913 en reel betydning, ved anlæggelsen an Rønne-Allinge Jernbane. Ved udvidelsen, blev Rønne Nords stationsbygningen udvidet og ombygget til togfølgestation med to perronspor og læssespor med siderampe, og Rønne Nord blev derved ophøjet til station. Rønne Nord fik aldrig et egentligt varehus.
Da Rønne-Allinge Jernbane skulle bygges, var det besluttet, at den delte spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Rønne Nord fik større betydning med ekspeditionen af de mange tog, omstigende passagerer og gods.
Derfor fik Rønne Nord i forbindelse med etableringen af Rønne-Allinge Jernbane større faciliteter. Der blev bygget endnu en fløj til bygningen, der herefter fik en form som et H. I den østre fløj var den oprindelige køkkenfløj, dagligstuen i midten med billetsalget, men det blev ændret til et "rigtigt" stationskontor.
Den 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, den 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig, fik Rønne Nord mindre betydning og da godstrafikken var udfordret af "vejtrafikken" og dermed på retur – blev det stille på Rønne Nord.
Fra den 1. juni 1955 blev Rønne Nord Station nedsat til Rønne Nord Billetsalgssted, som varede frem til den 1. november 1955, hvor Rønne Nord Billetsalgssted blev nedsat til Trinbræt.
Nexøbanen lukkede den 28. september 1968 som den sidste danske metersporede bane i Danmark og dermed lukkede Rønne Nord også.
Efter nedlæggelsen blev bygningen overtaget af Sparekassen Bornholm i 1972, der herefter havde en filial indtil 1979, hvor Sparekassen flyttede og Rønne Nord måtte vige for en ny vej.
Rønne Nord havde gode kreaturtransporter til det nærliggende slagteri, og flere andre virksomheder fik sidespor ud fra stationen. Som personstation fik Rønne Nord fik først den 5. maj 1913 en reel betydning, ved anlæggelsen an Rønne-Allinge Jernbane. Ved udvidelsen, blev Rønne Nords stationsbygningen udvidet og ombygget til togfølgestation med to perronspor og læssespor med siderampe, og Rønne Nord blev derved ophøjet til station. Rønne Nord fik aldrig et egentligt varehus.
Da Rønne-Allinge Jernbane skulle bygges, var det besluttet, at den delte spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Rønne Nord fik større betydning med ekspeditionen af de mange tog, omstigende passagerer og gods.
Derfor fik Rønne Nord i forbindelse med etableringen af Rønne-Allinge Jernbane større faciliteter. Der blev bygget endnu en fløj til bygningen, der herefter fik en form som et H. I den østre fløj var den oprindelige køkkenfløj, dagligstuen i midten med billetsalget, men det blev ændret til et "rigtigt" stationskontor.
Den 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, den 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig, fik Rønne Nord mindre betydning og da godstrafikken var udfordret af "vejtrafikken" og dermed på retur – blev det stille på Rønne Nord.
Fra den 1. juni 1955 blev Rønne Nord Station nedsat til Rønne Nord Billetsalgssted, som varede frem til den 1. november 1955, hvor Rønne Nord Billetsalgssted blev nedsat til Trinbræt.
Nexøbanen lukkede den 28. september 1968 som den sidste danske metersporede bane i Danmark og dermed lukkede Rønne Nord også.
Efter nedlæggelsen blev bygningen overtaget af Sparekassen Bornholm i 1972, der herefter havde en filial indtil 1979, hvor Sparekassen flyttede og Rønne Nord måtte vige for en ny vej.
Stamdata for Rønne Nord Trinbræt
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1955.11.01 |
Nedlagt | 1968.09.28 |
Nedrevet | 1969 |
Arkitekt | Joachim Maltha Elias Fagerlund |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 55.11113161420002,14.705555808688958 |
Oversigt over andre stationer fra Rønne Nord
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rønne Nord Trinbræt | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Billetsalgssted [1955-1955] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Station [1913-1955] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... | |
Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] | Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om ... |
Rønne Nord Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Allingebanen, Rønne-Allinge Jernbane | DBJ (Oprindelig: RAJ) | 31,2 | 1913.05.06 | 1953.09.15 |
Nexøbanen , Rønne-Nexø Jernbane | DBJ (Oprindelig: RNJ) | 36,5 | 1900.12.13 | 1968.09.28 |
Billede af Rønne Nord Trinbræt
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Titel:Søndre Teglværk
Bygningsnavn:Søndre Teglværk
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_02037.tif
Google Street View af Rønne Nord Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Rønne Nord Trinbræt
Kort over Rønne Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rønne Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Rønne Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Rønne Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Rønne Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rønne Nord Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | DBJ: historien om jernbanerne på Bornholm Ann Vibeke Knudsen 2015 339 9788793286016 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | De Bornholmske Jernbaner Ludvig Mahler 1993 208 87-88134-03-2 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | De bornholmske jernbaner: Driftshistorien Bent Boesen 2022 208 William Dam 9788793286238 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Den sidste trafikelev ved De Bornholmske Jernbaner Erik Andersen 2013 111 William Dam 978-87-93286-11-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fra min tid ved banen Ove Nielsen 2019 128 William Dam 978-87-93286-12-2 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Holdestederne ved de bornholmske jernbaner Bent Boesen 2017 172 Rønne William Dam 9788793286153 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | På sporet af DBJ : Rønne H-Nexø Svend Lund Pedersen 1988 77 Gornitzkas Forlag-Nexø 87-87709-22-8 |